آفتاب
ولایتی در «متن-حاشیه»:

آمریکا درتعدادسانتریفیوژهادبه کرد/لزوم اطلاع بیشترمردم از مذاکرات

آمریکا درتعدادسانتریفیوژهادبه کرد/لزوم اطلاع بیشترمردم از مذاکرات

وزیر اسبق خارجه کشورمان گفت:امریکاییها در بحث تعداد سانتریفیوژهای فردو در مذاکرات لوزان پذیرفتند تعداد ۱۰۰۰ سانتریفیوژ موجود باشد و در فکت شیت خود هم آوردند اما در نوبت بعدی مذاکرات دبه کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه "متن حاشیه" شب گذشته با حضور علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری، به تحلیل و بررسی اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه و آخرین تحولات روند پرونده هسته ای پرداخت.

حکومت قانونی سوریه هرگز ساقط نخواهد شد

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری درباره اتفاقات منطقه و حمایت از دولت سوریه گفت: این موج تکفیری که در حال حاضر به راه افتاده است به نوعی پاتک آمریکا به موج بیداری اسلامی که در منطقته از تونس و مصر تا یمن اتفاق افتاده، بود.  

ولایتی افزود: در بین بسیاری از این تروریست‌ها، شهروندان اروپایی و آمریکایی مشاهده می‌شوند، مثل گروه بلک واتری که آمریکا به آن ها پول می دهد تا در عراق و افغانستان به نیابت از آمریکا آدم‌کشی کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره پیروزی‌های معارضین بشار اسد گفت: من با اطمینان می گویم که اینطور نیست که معارضین در سوریه پیش‌روی کنند و مناطق دیگر را بگیرند و حکومت ساقط شود.

ولایتی درباره دلایل سفرش به لبنان گفت : یکی از اهداف این سفر هماهنگی محورهای مقاومت و هدف دیگر تحکیم روابط و حمایت از هم پیمانان خود در محور مقاومت بود. در کنار این ها با سید حسن نصرالله و میشل عون فرمانده مسیحیان لبنان و بشار اسد هم دیدارهایی صورت گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که " مشکل آمریکا با کشورهایی مثل سوریه و لبنان چیست و چرا با حکومت‌های دیکتاتوری همچون قطر و امارات مشکلی ندارد؟ " اظهار کرد: دلیل آن واضح است چون قطر و امارات از هم پیمانان آمریکا هستند و قطر تنها کشوری است که آمریکا در آن بدون دادن هیچ هزینه ای پایگاه نظامی دایر کرده و حتی هزینه های این پایگاه اعم از هزینه زمین و ساخت و حتی هزینه های جاری و نیروهای نظامی این پایگاه را هم قطر داده است و در زمان حمله آمریکا به عراق هم جنگنده های آمریکا از قطر به سمت عراق حمله می کردند. بحرین نیز در حقیقت مرکز ناوگان پنجم آمریکاست و در حقیقت در جهت اهداف آمریکا حرکت می کند. حتی دولت قطر در اسرائیل و سرزمین های اشغالی برای یهودی ها شهرک سازی می کند و به همین دلایل آمریکا به این کشورها حمله نمی کند.

تمرکز دیپلماسی خارجی ما روی مذاکرات است

ولایتی همچنین درباره وقایع یمن و جلوگیری از ارسال کمک های ایران به این کشور و موضع دیپلماسی خارجی ایران در این زمینه گفت : در حال حاضر دیپلماسی خارجی ایران با تمام توان و تمرکز مشغول مذاکرات هسته ای است. البته موضوعات یمن مورد غفلت نیست و خارج از وزارت خارجه، ما تماس هایی داریم و میزان کمک هایی که به یمن می‌کنیم بخشی آشکار و بخشی پنهان است.

بازگشت منصورهادی غیرممکن است/کمک های آشکار و پنهان ایران به یمن

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری پیرامون تحولات یمن بیان کرد: تمام اتفاقات منطقه اعم از سوریه و عراق و لبنان زمان بر است اما در نهایت پیروزی از آن مردم است. هر چه عربستان این حرکت را ادامه دهد فقط حس انتقام گیری یمنی ها از آل سعود را بیشتر می کند. با صراحت عرض می‌کنم که غیر ممکن است منصور هادی بتواند برگردد و رئیس جمهور یمن شود.

علی اکبر ولایتی درباره حمله عربستان به یمن و موضع دیپلماسی خارجی ایران در این زمینه گفت : در حال حاضر دستگاه دیپلماسی خارجی ایران تمام تلاش و تمرکز خود را معطوف به مذاکرات کرده است. البته این به این معنی نیست که از مسئله یمن غافل شده باشیم. ایران با مردم یمن و گروه های مردمی انقلابی یمن در تماس است و کمک های خود که بخشی از آنها آشکار و بخشی پنهان است ارسال می شود که این کمک ها به هیچ وجه نظامی و تسلیحاتی نیست؛ چون یمن و مردم یمن نیازی به کمک نظامی ندارند و از قدیم مردم یمن همیشه با خود سلاح حمل می کردند و در یمن به ازای هر نفر بیش از ۲ اسلحه وجود دارد.

بهتر است مردم را بیشتر در جریان روند مذاکرات قرار دهند / زیاده خواهی های آمریکا دلیل طولانی شدن مذاکرات

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیرامون مذاکرات هسته ای تصریح کرد: اگر درباره مذاکرات هسته ای به مردم بیشتر اطلاعات داده شود به نفع مذاکره کنندگان، ملت و در جهت منافع ملی است.

وی با اشاره به آنکه " اکنون تصمیم گیری درباره مسائل هسته ای به عهده دولت است و ما در حد بضاعت کمک می کنیم" افزود: اما اینکه جزئیات مذاکرات لحظه به لحظه منتشر شود زیاد مطلوب نیست و باید به آن حدی که به اطلاع مردم برسد بیشتر پرداخته و روابط میان مسئولان مذاکره کننده و مردم بازتر از این شود.

ولایتی در پاسخ به به دلایل طولانی شدن و تمدیدهای چندباره مذاکرات گفت: علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات در دور جدید در موعد مقرر زیاده خواهی آمریکایی‌ها است که بارها در مذاکرات درباره مسائلی به توافق رسیده ایم دبه کردند.

عقب نشینی غرب از بیانیه لوزان در مورد سانتریفیوژها

وی افزود: مثلا در بحث تعداد سانتریفیوژهای فردو، در مذاکرات لوزان پذیرفتند تعداد آنها ۱۰۰۰ سانتریفیوژ باشد و در فکت شیت خود هم آوردند اما در نوبت بعدی مذاکرات دبه کردند و گفتند باید به جای ۱۰۰۰ سانتریفیوژ ۳۵۰ سانتریفیوژ یعنی دو زنجیره کار کند و این خلاف آنچه بود که قبلاً توافق کرده بودند.  

وزیر اسبق خارجه کشورمان گفت: پیش از این نیز آنها از طریق یکی از کشورهای منطقه که با ما رابطه دوستی دارد قول داده بودند که حق غنی سازی ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را بپذیرند و سپس مذاکراتی در عمان میان وزیر خارجه ایران و آمریکا صورت پذیرفت آنها سپس در جلسات ۱+۵ از مواضع خود عقب نشینی کردند و عذرشان این بود که دوستان ما این تعهدات را قبول نمی کنند در حالیکه قبلاً اعلام کرده بودند که آنچه ما می گوییم به نمایندگی از ۱+۵ است.

وی ادامه داد: در اجلاس ژنو که مذاکرات صورت گرفت پشت درهای بسته حرف های شیرین می‌زدند ولی به محض خروج از جلسه، اظهارات زیاده خواهانه و مخالف با آنچه که توافق شده بود بیان می کردند.

ولایتی با اشاره به تهدید جان کری به استفاده از گرینه نظامی گفت: جان کری که فرد مطلعی است و از ناتوانی نظامی آمریکا در مقابل ایران باخبر است، بلوف می‌زند و  تهدید به گزینه نظامی می کند در حالیکه این کار دیگر تبدیل به مضحکه شده و نشان دهنده بی اعتماد بودن آمریکاست

وی افزود: تردید نکنید اگر آمریکا توان حمله نظامی به ایران را داشت مثل عراق و افغانستان لحظه ای تردید نمی کرد و حمله می کرد.

مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در پایان این بخش از سخنان خود با اشاره به آگاهی آمریکایی‌ ها از قدرت نظامی کشورمان، اظهار داشت: وزیر خارجه اسبق آمریکا آقای پاول گفته بود ما به عربستان سعودی توصیه می کنیم با ایران در نیفتند چرا که درصورت درافتادن با ایران در مدت کوتاهی به دوران قبل از صنعت بر می‌گردند به طوریکه حتی تلفن هم پیدا نمی‌کنند که با آمریکا تماس بگیرند.

آمریکا هیچ گاه قابل اعتماد نیست/ماجرای گفتگوی ولایتی با قائم مقام وزیر خارجه آلمان

عضو ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظارم، درباره وضعیت آمریکای در زمان ریاست جمهوری اوباما گفت: آمریکا همواره غیرقابل اعتماد است و وقتی می بینیم زمانیکه اوباما به کنیسه یهودیان می‌رود، کلاه یهودی به سر می گذارد و رجز خوانی علیه ایران  می کند نشان می دهد که آمریکا چه با ریاست جمهوری‌خواهان و چه با ریاست دموکرات‌ها، غیرقابل اعتماد است.

علی اکبر ولایتی با بیان اینکه ما باید به مذاکره ادامه دهیم اما همواره باید برخی احتیاط‌ها را داشته باشیم، افزود: در همین مذاکرات هم همین عدم اعتماد را باید مدنظر قرار بدهیم و کمی با احتیاطات بیشتر پیش برویم و باید اهرمی داشته باشیم که در مقابل عدم انجام تعهداتشان آن را به کار گیریم و اینطور نباشد که ما تعهدات خود را انجام بدهیم و بعد مامورین آژانس بررسی کنند بعد آن ها به تدریج بخواهند تحریم ها را بردارند و این مورد قبول ما نیست و تاکید ایران به برداشتن یکباره تحریم ها که بارها مقام معظم رهبری به آن تاکید کرده اند هم به همین دلیل است.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: زمانی قائم مقام وزیر خارجه آلمان آمده بود و راجع به همین موضوع با من صحبت کرده بود و من به ایشان گفته بودم شما در اروپا در بروکسل جمع می شوید و با یک مذاکره ۲ ساعته تحریمی را بر می‌دارید یا تحریمی را اعمال می‌کنید اما کار ما اینطور نیست. ما اگر قرار باشد سانتریفیوژها را محدود کنیم معنی اش این است که از ۱۹ هزار سانتریفیوژ بیش از ۱۰ هزار سانتریفیوژ را در یک انباری جمع کنیم و برای اینکه این ها آسیب نبینند یک تدارک اولیه ای هم انجام دهیم و بعد هم اگر قرار باشد شما به قول خود عمل نکنید و ما برای جلوگیری از ضرر بخواهیم برگردیم به حالت قبل چند سال وقت می برد.

وی افزود: پاسخی که ایشان داد این بود که فقط ما نیستیم که تصمیم می گیریم و حدود ۲۸  کشور عضو اتحادیه اروپا هم هستند. من به ایشان گفتم  برخی از کشورهای کوچک روپایی می بینیم که جلوی ما مخالفت می کنن در حالیکه روند تصمیم گیری در اتحادیه اروپا بر مبنای اجماع است. پول اروپا دست شما آلمانی هاست و اختیار آن دست شماست و اگر کشوری که تحت حمایت مالی و صنعتی و ... شماست و شما آن را در اتحادیه اروپا پذیرفته اید و اگر قرار باشد جلوی شما عرض اندام بکند شما جلوی پول و وام های آن کشور را می گیرید و ... که صحبت که به این جا رسید همه همراهان او خندیدند و جوابی برای این حرف نداشتند.

هشدار ولایتی به تیم مذاکره کننده درباره اروپا

دیپلمات سابق کشورمان، درباره روند تصمیم گیری اتحادیه اروپا که بر اساس اجماع است نیز گفت: این دقیقا راهی است برای دبه کردن اروپا که بر این اساس بگویند، ما موافق هستیم و توافق را امضا کنند و در زمان عمل بگویند کشورهای اتحادیه موافقت نکردند. ما باید هوشیار باشیم و مذاکره کنندگان که افراد با تجربه ای هستند و زحمات زیادی هم کشیده اند سعی کنند حداکثر مراقبت را داشته باشند.

برداشتن تحریم ها باید یکباره باشد/ملت ایران اجازه به خلع سلاح دفاعی نمی دهد

ولایتی با بیان اینکه مقدمه دبه‌سازی از سوی مقابل همواره فراهم است و نمی‌توان گفت آنها به صددرصد توافقات خود عمل می‌کنند، گفت: اگر ما می گوییم تحریم ها به یکباره برداشته شود برای این است که طرف مقابل قابل اعتماد نیست و هر کجا که بتواند دبه می کند و آنها به خاطر اینکه به تعهدات‌شان عمل نکنند از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد ضمن آنکه علت دیگر آن است که بهانه می گیرند و موضوع حقوق بشر، موشک های بالستیک و حمایت از تروریسم را مطرح می کنند.

وی افزود: آنها حمایت ما از عراق، سوریه، حزب الله و حماس را حمایت از تروریسم می نامند و می گویند که ما نباید موشک بالستیک که وسیله ای دفاعی است داشته باشیم در حالیکه کشورهای همسایه ایران همه موشک بالستیک دارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ملت ایران اجازه به خلع سلاح دفاعی نمی دهد گفت: ما برای امکانات دفاعی خود از آمریکایی ها اجازه نمی گیریم و هر آنچه صلاح بدانیم در دفاع از خود عمل می کنیم. فرمانده معظم کل قوا حتی اجازه بازدید از مراکز نظامی هم نمی‌دهند چه برسد به اینکه آنها برای ما بیایند و تعیین و تکلیف کنند؛ زیرا مراکز نظامی ما رگ حیاتی ما هستند.

وی افزود: مردم، دولت، سپاه و ارتش، این همه تلاش کردند که از میهن‌مان دفاع کنند تا جنگی بر ما تحمیل نشود؛ بنابراین ما اجازه بازدید از مراکز نظامی را نخواهیم داد، زیرا امکان دارد طرف بگوید به ما خبر‌هایی داده‌اند و باید فلان‌جا را بازدید کنیم و به بهانه این بازدیدها بخواهند درباره توان دفاعی و امنیتی ما اطلاعاتی به دست آورند. بنابراین ما محکم روی موضع خود ایستاده‌ایم و بدون تردید اجازه بازدید از مراکز نظامی را نخواهیم داد.

وی در ادامه افزود: آنچه مسلم است ما می خواهیم انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشیم می‌خواهیم با مجامع بین‌المللی تعامل داشته باشیم اما این طور نیست که از منافع حیاتی‌مان بگذریم به دلیل اینکه آمریکایی‌ها خشنود نیستند که ما موشک بالستیک داشته باشیم این در حالی است که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله پاکستان، هند، عربستان از موشک‌هایی با برد چند صد کیلومتر برخوردارند. تصور کنید که در آینده اگر موشک ما به اسراییل برسد عیب دارد ولی اگر موشک آنها به ما برسد بدون اشکال است. ما چرا باید مراکز نظامی خود را در معرض بازدید بازرسان آژانس که بی تردید عده ای از آنها عوامل سیا هستند قرار دهیم. بازرسی از تاسیسات نظامی می‌تواند مضراتی را متوجه ما کند. هر چند آنها روی موضع خود ایستاده‌اند ولی ما هم بر روی موضع‌مان ایستاده‌ایم.

اگر بخواهند ما را تحقیر کنند، تحقیرشان می کنیم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت درباره تقاضای طرف مقابل نسبت به مصاحبه با ۲۳ نفر از دانشمندان و مقامات ایرانی، گفت: بنده از لیست ۲۳ نفره خبر ندارم البته شاید نام من هم باشد و اولین برداشت از چنین ادعایی تحقیر دانشمندان هسته‌ای ما است که آنها می‌خواهند با سؤال کردن در واقع از دانشمندان ما بازجویی کنند از طرف دیگر آنها اگر بتوانند دانشمندان هسته ای ما را ترور می کنند.

ولایتی تاکید کرد: اگر آنها ما را تحقیر کردند ما نیز باید آنها را تحقیر کنیم.

مشاور مقام معظم رهبری در اموربین الملل گفت: ما به امید اینکه به نتیجه برسیم مذاکره کرده ایم وگرنه مذاکره بدون چنین هدفی بیهوده است. همانطوری که در مذاکرات ایران و عراق پس از پایان جنگ دو سال درگیر مذاکره بودیم که در این مذاکرات آقایان روحانی، ظریف و تخت روانچی جزو مجموعه ما بودند و این مذاکرات با پایمردی جمهوری اسلامی ایران به نتیجه رسید.

 

 

 

کد N842974

وبگردی