آفتاب
بیاتیان در گفتگو با مهر:

صنایع گرفتار خود تحریمی هستند/استراتژی دولت برای بزرگ نمایی توافق

صنایع گرفتار خود تحریمی هستند/استراتژی دولت برای بزرگ نمایی توافق

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه غرب در توافق ژنو به تعهدات خود در قبال تسهیل واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع عمل نکرده است، ۷۰ درصد مشکلات صنعت را ناشی از خود تحریمی داخلی دانست.

محمد بیاتیان در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عدم پایبندی طرف غربی به توافق ژنو در سال 92 در خصوص تاثیرات توافق ژنو بر حل مشکلات صنعت گفت: توافق ژنو غیر از تاثیر روانی، تاثیری بر حل مشکلات صنعت کشور نداشته است.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس توافق ژنو باید تسهیلاتی در راستای واردات مواد اولیه و یا صدور تکنولوژی صنعتی در اختیار ایران قرار می گرفت اما طرف غربی علی رغم توافق، شرکت های طرف قرار داد با ایران را تهدید می کرد که در صورت صادرات مواد اولیه یا تکنولوژی صنعتی به ایران این شرکت ها تحریم خواهند شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس لظهار داشت: به عنوان مثال شرکت هایی که چند هواپیما برای شرکت ماهان خریدند و یا قطعات هواپیما به ایران صادر کردند مورد تحریم دولت آمریکا قرار گرفتند و طرف غربی اعلام کرده است این هواپیما ها در هر نقطه ای که مشاهده شوند قابل ضبط می باشند.

وی ۷۰ درصد مشکلات صنایع را ناشی از معضلات بانکی و ناهماهنگی های داخلی دانست و گفت: همه صنایع ما نیاز به واردات مواد اولیه از خارج ندارند، تنها ۳۰ درصد نیاز های صنایع ما از خارج از کشور تامین می شود.

بیاتیان گفت: برخی مسئولان برای اینکه صدای طبل توافق بلند باشد تلاش دارند به نوعی در داخل تحریم ایجاد می کنند تا زمانی که توافق صورت گرفت موانع داخلی را رفع کنند و توافق را بزرگتر از آن هست نشان دهند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: با این استراتژی تلاش دارند امتیازات کمی که در توافق نهایی بدست می آوریم را بزرگ نشان دهند.

به گزارش مهر اقدامات دولت در گره زدن اقتصاد به مذاکرات بارها مورد انتقاد صاحب نظران قرار گرفته است. رئیس جمهور  نیز اخیرا در جمع فرمانداران سراسر کشور گفت: برای اینکه مذاکرات هسته ای در زندگی مردم تاثیرگذار باشد باید به اقتصاد، پول و بازار مردم توجه شود. مردم در انتخابات به این امر مهم رای دادند که اقتصاد همراه با سانتریفیوژ با هم بچرخد.

 

کد N842966

وبگردی