آفتاب

برگزاری دومین سالگرد اعتراضات پارک گزی در میان تدابیر شدید امنیتی

برگزاری دومین سالگرد اعتراضات پارک گزی در میان تدابیر شدید امنیتی

دومین سالروز اعتراضات ضد دولتی پارک گزی در ترکیه، در میان تدابیر شدید امنیتی و حضور پلیس ضد شورش و ماشین‌های آب پاش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، میدان تقسیم و پارک گزی روز یکشنبه همزمان با دومین سالروز اعتراضات ضد دولتی در محاصره نیروهای پلیس شد شورش بود و چندین خیابان و ایستگاه متروی منتهی به تقسیم در نزدیکی استانبول بسته بود. هدف از این اقدام جلوگیری از تجمع گروه "همبستگی با تقسیم" است که سازمانی متشکل از چندین گروه‌ فعال است. آنها قصد داشتند به مناسبت دومین سالروز اعتراضات ضد دولتی سراسری تجمعی را در مرک پارک گزی برگزار کنند.

با وجود محدودیت‌های اعمال شده از سوی اداره پلیس استانبول، گروهی متشکل از 250 تن در خیابان استقلال تجمع کردند تا یاد کشته شدگان اعتراضات ضد دولتی به دست نیروهای امنیتی را گرامی بدارند. در میان شرکت کنندگان، معاون حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه ترکیه، رئیس حزب همبستگی و آزادی و "گلسوم الوان"، مادر نوجوان 15 ساله‌ای که پس از 269 روز جان داد، حضور داشتند.

"برکین الوان" 15 ساله براثر برخورد کپسول گاز اشک آور به سرش در جریان اعتراضات به کما رفت و نهایتا جان باخت. مادر الوان در سخنانی از رفتار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه انتقاد کرد و گفت: پسرم در 14سالگی هدف قرار گرفت. او برای 269 روز در مراقبت‌های ویژه بود اما نتوانست دوام بیاورد. اردوغان نتوانست با ما همدردی کند و حرف زدن علیه ما را ادامه داد. رجب طیب اردوغان، پسر کوچکم وجهه شما را با قلب بزرگش خدشه دار کرد. امیدوارم شما از آن درسی آموخته باشید.

این تجمع صلح آمیز ساعاتی بعد به اتمام رسید. به رغم آرامش نسبی، مواردی از خشونت پلیس نیز گزارش شد. یکی از روزنامه نگاران تودی زمان توسط لباس شخصی‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفت و علت آن گرفتن عکس با تلفن همراه بود.

در ویدئویی که از این حادثه منتشر شده مشخص است که پلیس وی را محاصره کرده و در حالی که وی روی زانو نشسته بود، مرتبا می‌گفت که روزنامه نگار است.

پارگ گزی

پارگ گزی

انتهای پیام

کد N842877

وبگردی