آفتاب

مذاکره آمریکا با قطر درباره وضعیت پنج زندانی آزاد شده طالبان

مذاکره آمریکا با قطر درباره وضعیت پنج زندانی آزاد شده طالبان

رئیس سازمان سیا گفت: دولت واشنگتن با مقام‌های قطری درباره وضعیت پنج عضو ارشد طالبان که ممکن است یکسال پس از آزادی‌شان بتوانند به افغانستان بازگردند، در حال مذاکره است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جان برنان"، رئیس سازمان سیا در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس گفت: می‌خواهم این مساله را مطرح کنم که به آن‌ها اجازه بازگشت به صحنه نبرد را نمی‌دهیم.

این پنج عضو طالبان در برنامه تبادل "بو برگدال"، سرباز آمریکایی در بند طالبان به تاریخ 31 مه 2014 آزاد و از زندان گوآنتانامو به قطر منتقل شدند.

ممنوعیت یک ساله سفر علیه این پنج نفر درحال اتمام است و همین امر سوالاتی را درباره اتفاقاتی که قرار است رخ دهد به وجود آورده است.

ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده سابق آمریکا در افغانستان نیز به برنامه "رودررو با ملت "شبکه خبری سی ان ان" گفت: احتمالا این افراد به صحنه نبرد باز خواهند گشت اما نمی‌توانند جریان کل نبرد را تغییر دهند. چون تنها پنج نفر هستند.

جان برنان نیز ادامه داد که شخصا در مذاکرات با مقام‌های افغان و قطر درباره این پنج تن شرکت داشته و گفت: ما به دنبال بررسی این مساله هستیم که آیا این پنج تن باید در دوحه بمانند یا به افغانستان فرستاده شوند.

این پنج عضو طالبان شامل رئیس ستاد مشترک سابق طالبان، معاون سابق وزیر اطلاعات، وزیر سابق کشور و دو تن از اعضای ارشد این گروه هستند.

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این باره به سی ان ان گفت: شما نباید اجازه دهید این افراد بار دیگر به همان محلی بازگردند که قبلا بودند و فعالیت‌های قبلی خود را از سربگیرند. هیچ شکی نیست که آن‌ها تهدید هستند.

انتهای پیام

کد N842734

وبگردی