آفتاب
حجت‌الاسلام رحمانی فر:

حوزه لایق یک نظام آموزشی زنده است/ لزوم تقویت روش سنتی

حوزه لایق یک نظام آموزشی زنده است/ لزوم تقویت روش سنتی

نایب رئیس دوم مجمع عمومی جامعه مدرسین با تاکید بر لزوم تقویت روش سنتی حوزه، معتقد است که حوزه علمیه لایق یک نظام آموزشی زنده و فعال است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی‌فرد شامگاه یکشنبه در چهارمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، اظهار داشت: رسالت اصلی حوزه علمیه شیعه حفظ و احیای تراث شیعی است بنابراین حوزه لایق یک نظام آموزشی زنده، فعال و جلو برنده است.

مدیر کمیته آموزش مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه گفت: اساس مجمع عمومی جامعه مدرسین با صدق و نیت پاک بنا شده و امیدواریم این تشکل حوزوی بتواند یکپارچگی را در حوزه محقق کند.

وی با تشریح بسترهای تحول در شیوه‌های آموزشی و تدریسی گفت: در این کمیته بر محورهایی همچون روش‌های آموزشی، پایه‌های آموزشی، مراکز تخصصی حوزه، مدارک تحصیلی، کیفیت پذیرش طلاب، امتحانات طلاب، آموزش‌های تخصصی، مدرسه‌داری، مشاوره درسی و تدریسی، امتحانات درسی، معاش طلاب و... از نظرات عالمان استفاده شده است.

این استاد حوزه به تشریح مصوبات بخش روش‌های آموزشی پرداخت و گفت: اولین اصلی که در این کمیته تصویب شد، تقویت روش سنتی حوزه و بهره‌گیری از روش بزرگان بود.

وی اضافه کرد: در زمان قدیم وقتی طلبه‌ها وارد حوزه می‌شدند «صرف» را حفظ می‌کردند و بعد کارورزی می‌شد، به طوری که تمام جملات ملکه ذهن می‌شد، بنابراین کسی که وارد حوزه می‌شود باید برخی قواعد را حفظ کند.

حجت‌الاسلام رحمانی‌فرد، الزامی بودن حفظ قواعد کلی نحو و ادبیات را یکی دیگر از مصوبات این کمیته بیان کرد و افزود: الزامی بودن تجزیه و ترکیب برای تمام دروس حوزه از پایه یک تا ۶ در حد ۱۰ دقیقه در کلاس درس با تمرکز بر لغات مشکل به کار گرفته در درس یکی دیگر از مصوبات این کمیته بوده است.

وی تاکید کرد: ۱۲ مصوبه در این زمینه تصویب شده که برای جامعه مدرسین و مراجع تقلید و مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد.

کد N842675

وبگردی