آفتاب

جان آلن: باید با چشمان باز ببینیم در رمادی چه اتفاقی افتاد

جان آلن: باید با چشمان باز ببینیم در رمادی چه اتفاقی افتاد

ژنرال جان آلن به عنوان هماهنگ‌کننده ویژه ائتلاف تحت رهبری آمریکا بری مبارزه با داعش در مصاحبه‌ای ضمن تاکید بر این که گروه تروریستی داعش در حال شکست خوردن است، خاطر نشان کرد: سقوط شهر رمادی، مرکز استان الانبار عراق یک شکست موقتی برای این ائتلاف بوده و ائتلاف ما باید با چشمان باز بررسی کند چه اتفاقی در رمادی افتاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژنرال جان آلن، هماهنگ کننده ویژه امور ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه داعش، در مصاحبه با شبکه خبری "فرانس 24"، درباره شکست کامل گروه تروریستی داعش این‌گونه اظهار نظر کرد: زمانی که ما درباره شکست داعش حرف می‌زنیم، همزمان درباره مقابله با ریشه‌های افراط گری خشونت آمیز نیز صحبت می‌کنیم و من فکر می‌کنم که ما باید با مسائل سیاسی نیز تعامل داشته باشیم. ما برای شکست داعش باید به مسائل مذهبی، اقتصادی و اجتماعی نهفته در این افراط گری رسیدگی کنیم، زیرا در نهایت تجمیع این مسائل فضایی را برای اینکه سازمانی نظیر داعش انسجام و هدف پیدا کند به وجود می‌آورد.

جان آلن درخصوص اقدامات آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: ما فراتر از بخش نظامی فعالیت‌هایمان، تلاش‌هایی را در ارتباط با مقابله با موج پیوستن شبه نظامیان خارجی به این گروه انجام داده‌ایم و با دارایی‌های مالی داعش مقابله کرده‌ایم و به ایجاد ثبات پرداخته و مردم آزادشده را نجات دادیم و در نهایت یک بخش ضد تبلیغات را نیز در راهبردمان گنجانده‌ایم.

هماهنگ‌کننده ویژه ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش همچنین در ادامه مصاحبه با شبکه فرانس 24 تاکید کرد که این ائتلاف برای شکست دادن داعش یک رویکرد چند شاخه‌ای را اتخاذ کرده که تروریست‌ها را در پنج منطقه هدف حمله قرار می‌دهد.

ژنرال آلن درباره سقوط شهر رمادی در عراق گفت: سقوط رمادی در حقیقت یک شکست موقت برای ائتلاف بود.

وی تصریح کرد: با وجود این شکست، موفقیت‌های چشمگیری نیز وجود داشته است. اکنون ائتلاف ما این اجبار را دارد که با چشمان باز بررسی کند چه اتفاقاتی در ارتباط با سقوط رمادی افتاد و هنگامی که ما در سطح وزرا نشستی را برگزار کنیم، بررسی جامعی درباره تحولات رمادی خواهیم داشت تا اقدامات لازم برای تداوم اجرای راهبردمان را اتخاذ کنیم.

وی تاکید کرد که در مجموع گروه تروریستی داعش در حال از دست دادن مواضعش است.

جان آلن افزود: تروریست‌های داعش تعداد چشمگیری از نیروها و تجهیزات خود را از دست داده‌اند و با این حال دوست ندارم به آمار دقیق اشاره کنم زیرا این آمار هر دقیقه تغییر می‌کند.

وی ادامه داد:‌ اخیرا چند پیروزی میدانی داعش وجود داشته که غیر قابل انکار هستند اما چالش ما این است که تضمین کنیم آنچه که اتفاق افتاد را فهمیده‌ایم و اینکه درک کنیم چطور به عنوان ائتلاف برای حمایت از عراقی‌ها اقدام کنیم تا جلوی رخ دادن مجدد چنین اتفاقاتی را بگیریم. بخشی از مباحثاتی که ما در پاریس در دوم ژوئن انجام خواهیم داد مربوط به این مساله خواهد بود.

آلن در ادامه درخصوص عزم نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری شهر رمادی گفت: عراقی‌ها عزم فوق‌العاده‌ای برای باز پس گیری شهر رمادی و آزادسازی نهایی کل استان الانبار دارند و در حال طی کردن فرآیند سازماندهی برای رسیدن به این هدف هستند. ما تماس نزدیکی با آن‌ها داریم و از نزدیک با آن‌ها در ارتباط هستیم تا این فرآیند برنامه‌ریزی طی شود.

ژنرال جان آلن درخصوص اینکه آیا درگیری برای بازپس گیری شهر رمادی طبق گفته باراک اوباما، مشابه با درگیری مربوط به باز پس گیری شهر کوبانی خواهد بود، گفت: من نمی‌دانم و این سوال خوبی برای پنتاگون خواهد بود. من فکر می‌کنم اگر ما تلاش کنیم که وضعیت داخل شهر رمادی را بهتر درک کنیم، درک بهتری از اینکه چه نوع نیروهایی برای این عملیات بازپس گیری لازم خواهد بود و اینکه چه نوع قدرت آتشی در نهایت برای حمایت از نیروها لازم خواهد بود به دست خواهیم آورد.

آلن تاکید کرد: آنچه که ما اکنون می‌دانیم این است که هر روزی که نیروهای داعش در داخل رمادی باقی بمانند، خارج کردن آن ها از این شهر دشوارتر خواهد شد بنابراین این فوریت باعث می‌شود فرآیند برنامه‌ریزی، جمع‌آوری نیروها و انتقال آن‌ها به مناطق غربی و بازپس گیری شهر رمادی با شدت بیشتری انجام شود.

جان آلن در پاسخ به اینکه آیا ائتلاف تحت رهبری آمریکا از شبه‌نظامیان شیعه‌ای در عراق حمایت می‌کند که توسط ایران حمایت می‌شوند، گفت: ما از این شبه‌نظامیان حمایت نمی‌کنیم. با وجود آنکه بخشی از شبه‌نظامیان شیعه هستند که از مدتها پیش با ایران پیوند داشته‌اند اما آنها بخش بزرگی نیستند.

آلن افزود که حضور گسترده شبه‌نظامیان شیعه در صحنه مبارزه با داعش به خاطر فراخوان سال گذشته آیت الله علی سیستانی از همه عراقی‌های وفادار به پرچم عراق برای مقابله با این گروه تروریستی بوده است.

وی ادامه داد: البته عناصری از شبه‌نظامیان شیعه در آزادسازی تکریت به رهبری ارتش عراق حضور داشتند. ائتلاف از دولت عراق خواسته بود که این شبه‌نظامیان بخشی از نیروهای امنیتی عراق باشند.

جان آلن همچنین مدعی شد: ممکن است برخی شبه‌نظامیان شیعه در صحنه میدانی باشند اما ما از آنها حمایت نخواهیم کرد. ما در این فرآیند از ایران حمایت نخواهیم کرد.

این ژنرال آمریکایی همچنین درباره اینکه آیا حضور نیروهای زمینی آمریکا باعث تسهیل عملیات‌ها در عراق خواهد شد، گفت: درسی که ما از بودن در عراق و افغانستان آموختیم و تجربه زیادی که من در هر دو کشور به دست آوردم، به ما یاد داده که اگر چه شما می‌توانید با حضور نیروهای ملی خود در کشورهای دیگر به برخی اهداف دست پیدا کنید اما در اغلب اوقات نتیجه این حضور به افراط کشیده شدن مردم محلی خواهد بود. شما ممکن است با اعزام نیروهای زمینی خود هدفی کوتاه مدت را به دست آورید اما در نهایت این حضور بیش از آنکه راه حل ایجاد کند مشکل ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: ارتش آمریکا می‌تواند به درگیری ‌های اولیه کمک کند اما پیروزی نهایی باید به خود سوری‌ها و عراقی‌ها تعلق داشته باشد تا تضمین شود این یک پیروزی پایدار خواهد بود.

آلن خاطرنشان ساخت که پس از فراخوان آیت الله سیستانی برای مبارزه با داعش در عراق همه عراقی‌ها از اقشار مختلف به این جنگ پیوستند.

ژنرال جان آلن همچنین در این مصاحبه مدعی شد، نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از آنچه که به گفته وی شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق هستند حمایت نخواهد کرد.

این ژنرال آمریکایی همچنین درباره اینکه آیا احتمال پیوستن کشورهای جدیدی به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش وجود دارد تصریح کرد: حتما چنین احتمالی وجود دارد و ما در حال مذاکره با تعداد زیادی از کشورها در این باره هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشورهایی می‌خواهند به این ائتلاف بپیوندند ما از مشارکت آن‌ها دعوت به عمل می‌آوریم اما کشورهای زیادی نیز هستند که انتخاب کرده‌اند جزئی از این ائتلاف نباشند اما ما مذاکرات فعالی با آن‌ها داریم و در عین حال میان ما هماهنگی و همکاری وجود دارد زیرا تعدادی از کشورهایی که عضو این ائتلاف نیستند می‌بینند که منافع ملی آن‌ها به طور بالقوه تحت تاثیر داعش قرار می‌گیرد. آن‌ها ممکن است هرگز به ائتلاف ما نپیوندند اما این به معنی آن نیست که ما با آن‌ها گفت‌وگو نخواهیم کرد و یا ما با آن‌ها همکاری و هماهنگی نخواهیم داشت.

انتهای پیام

کد N842397

وبگردی