آفتاب
منابع نزدیک به مذاکرات هسته ای:

بازگشت پذیری تحریم ها موضوع مورد بحث ایران و ۱+۵ است

بازگشت پذیری تحریم ها موضوع مورد بحث ایران و ۱+۵ است

اعضای نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان آنچه که خبرگزاری رویترز به عنوان توافق اعضای ۱+۵ در بازگشت خودکار تحریم ها در صورت نقض توافق مطرح کرده است رایکی از موضوعات مورد بحث بین دو طرف دانستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مذاکرات یک روزه وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در ژنو در حالی پایان یافت که وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این مذاکرات به نکات اختلافی متعدد سیاسی و فنی موجود اشاره کرد و گفت که  تصمیم گرفتیم سه چهار هفته آینده تمام وقت کار کنیم تا ببینیم آیا امکان رسیدن به توافق وجود خواهد داشت یا نه.

با این وجود در پایان این مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا نگاه خوش بینانه تری را به مذاکرات صورت گرفته داشت، او ضمن سازنده خواندن مذاکرات گفت که ما متعهد به ادامه کار برای رفع شکاف‌های باقی مانده هستیم و تلاش می کنیم تا در ضرب‌الاجلی که خود تعیین کرده‌ایم به این کار پایان دهیم.

اما در حالی که  گمانه زنی ها درباره رایزنی های ۶ ساعته ظریف و کری در ژنو همچنان ادامه دارد و در همین راستا نیز خبرگزاری فرانسه مدعی شد تهران با درخواست کلیدی غرب برای بازدید از سایت هایش مخالفت کرده است و این مخالفت موجب شد تا همچنان شاهد باقی ماندن اختلافات میان جان کری و همتای ایرانی اش باشیم، خبرگزاری رویترز تلاش کرد با انتشار خبری بدون منبع از جزئیات مذاکرات، مسیر این گمانه زنی ها را به شکل دیگری تغییر دهد.

خبرگزاری رویترز صبح امروز در خبری به  نقل از مقامات غربی مدعی شد که گروه ۱+۵ بر سر چگونگی بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل در صورتی که ایران متن یک توافق هسته‌ای احتمالی را نقض کند توافق کرده اند. رویترز ادعا کرده که بر این اساس یکی از موانع اصلی برای حصول این توافق تا ضرب‌الأجل ۳۰ ژوئن برداشته شده است.

در حالی که بر اساس آنچه در لوزان با عنوان بیانیه سوئیس طرفین به آن دست پیدا کردند راه حل هایی برای همه موضوعات مورد اختلاف بوده است و بر اساس همین بیانیه نیز قرار است که در روز اول اجرای توافق ۶ قطعنامه سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای جدید و نیز کلیه تحریم ها هسته ای لغو یا تعلیق شوند، بر اساس آنچه در خبرگزاری رویترز منتشر شده است موضوع بازگشت تحریم ها در صورت نقض توافق یکی از موارد اختلافی اصلی بوده است که البته کشورهای ۱+۵ نیز در میان خود اختلافاتی در این زمینه داشته اند.

بر این اساس کشورهای انگلیس، فرانسه، امریکا و آلمان به بازگشت خودکار تحریم ها بدون نیاز به رأی شورای امنیت تأکید داشته اند و روسیه و چین چنین طرحی را قبول نداشته اند.

آسوشیتدپرس هفته گذشته  اعلام کرده بود که اختلافات آمریکا و روسیه در این مورد به حدی است که حتی امکان بر هم خوردن توافق هسته ای با ایران وجود دارد، اما با این فرمول جدید مسکو و واشنگتن به درک مشترکی از این امر رسیده اند.  

با وجود چنین جو سازی در حل یک مورد اختلافی اساسی در توافق نهایی میان اعضای ۱+۵، اعضای نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنان تأکید دارند که این مورد یکی از موضوعات مورد بحث بین دو طرف است که هنوز به نتیجه نرسیده است  و البته بر خلاف آنچه که خبرگزاری رویترز یک روز بعد از مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو تلاش بر القای آن داشت به گفته منابع ایرانی این موضوع هیچ ارتباطی با گفتگوها و مباحث روز گذشته نداشته است، با وجود آنکه ایران در جریان طرح مورد نظر طرف مقابل قرار دارد.

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان روز جمعه در پایان گفتگوهای معاونان در وین  در باره جدول زمانی همزمانی رفع تحریم ها و اجرای تعهدات ایران گفت: «یکی از موارد اختلافی که هنوز به یک راه حل نهایی نرسیده است بحث همزمانی فعالیت های دو طرف است که اگر ما به توافق برسیم طبعا یکسری اقداماتی را طرف مقابل ما (۱+۵) باید انجام دهند، در خصوص رفع و لغو تحریم ها و یکسری اقداماتی را ما باید انجام دهیم. اینکه این دو سری اقدام چگونه با هم همزمان می شود یکی از مسائل اختلافی است.»

وی افزود: «روی اصل همزمانی، توافق وجود دارد و ماهیت اقدامات طوری است که همزمان شدن آنها مشکلاتی دارد که باید به یک ترتیباتی برسیم که خواسته دو طرف رعایت شود این از مواردی است که هنوز  روی آن کار می کنیم. هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ شکلی، هنوز به یک راه حل دقیق نهایی نرسیده ایم ولی ایده هایی مطرح شده است که  روی یکی از آنها کار می کنیم.»

به هر حال آنچه روشن است ایران همواره بر لغو کامل تحریم ها و توازن در اقدامات تأکید داشته است و به نظر می رسد طرح برخی از موضوعات در روزهای حساس مذاکرات در ادامه فضاسازی های مرسوم رسانه های غربی صورت گرفته و به دنبال تغییر فضای رسانه ای از موضوعات مورد توجه ایران است.

کد N842351

وبگردی