آفتاب

وزیر امور خارجه کرواسی در اندیشه دبیرکلی سازمان ملل

وزیر امور خارجه کرواسی در اندیشه دبیرکلی سازمان ملل

زمانی که مدت‌زمان حضور بان کی مون به عنوان دبیرکلی سازمان ملل در دسامبر 2016 پایان یابد، جهان باید خودش را برای حضور یک زن از اروپای شرقی آماده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خانم "وسنا پوسیچ"، وزیر امور خارجه کرواسی در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه ایندینپدنت کاملا مشخص کرد که تمایل دارد برای این سمت نامزد شود.

وی افزود: من به عنوان کاندیدای پست دبیرکلی سازمان ملل حتما نامزد می‌شوم. این می‌تواند یک امر فانتزی باشد، یک فرصت طلایی و یک افتخار بزرگ برای من تا حتی بخشی از این پروسه باشم.

خانم پوسیچ پیش از آنکه اوایل 2000 میلادی و پس از پایان جنگ خونبار استقلال کرواسی وارد سیاست شود، کارشناس جامعه‌شناسی بوده، الحاق کشورش به اتحادیه اروپا در 2013 را تحت‌نظر داشت و معتقد است تجربه سیاست‌های پس از جنگ تمرینی مهم برای حضور در سازمان ملل است.

این زن 62 ساله ادامه داد: شاید دور از انتظار باشد که یک دبیرکل سازمان ملل بتواند کشورهای جهان را تغییر دهد اما اگر بتواند بفهمد و بداند که چگونه زمانی که با مردم در یک کشور صحبت می‌کند یا با موقعیتی یا اوضاعی روبه‌رو می‌شود پیش از یا در جریان یک درگیری چه احساسی وجود دارد، این امر می‌تواند به یک توافق بزرگ کمک کند.

دبیرکل سازمان ملل توسط مجمع عمومی سازمان ملل و به توصیه شورای امنیت منصوب می‌شود و براساس توصیه‌های مربوط به ریاست‌های دوره‌ای، دبیرکل بعدی این نهاد بین‌المللی که در 2016 جایگزین بان کی مون خواهد شد باید از اروپای شرقی باشد. همچنین حمایت فزاینده‌ای از زن بودن دبیرکل بعدی وجود دارد. استارت این کار با نامزدی ایرینا بوکوا به عنوان دبیرکل یونسکو در سال 2014 زده شد.

البته درگیری‌ها در اوکراین کار را برای یافتن یک کاندیدای مورد قبول از اروپای شرقی ممکن است سخت کند.

خانم پوسیچ با اشاره به نقش مسکو در روند انتصاب دبیرکل جدید سازمان ملل بر اهمیت بهبود روابط با روسیه تاکید کرد و گفت که معتقد است مسیری که کرواسی پس از جنگ استقلال‌طلبی طی کرده و سپس عضوی از اتحادیه اروپا شده و مناقشات مرزی با اسلوونی را صلح‌آمیز حل و فصل کرده یک نمونه بالقوه برای صدور قطعنامه‌های مربوط به درگیری‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم از تمام این تجربیات در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین و مقابله با خطرات استفاده کنیم.

اما مخالفان داخلی، این زن را به جلب‌نظر در عرصه بین‌المللی به نفع خودش متهم می‌کنند.

با این حال، خانم پوسیچ تاکید دارد که هیچ شغلی در عرصه سیاسی نداشته اما از نظر سیاسی چندین دهه فعال بوده است. او در دهه 1980 فعال فمینیست در یوگسلاوی بوده و در دهه 90 میلادی توزیع‌کننده ارشد یک ژورنال سیاسی بوده است.

هدف وی تاکید بر سلامت و رفاه زنان است و احساس می‌کند که تجربیات کرواسی در دهه 90 میلادی می‌تواند به رویکردی در کمک‌رسانی و تحول و توسعه کمک کند.

انتهای پیام

کد N842343

وبگردی