آفتاب

فهرست سیاهِ روسیه، داد اتحادیه اروپا را در آورد

فهرست سیاهِ روسیه، داد اتحادیه اروپا را در آورد

ایرنا نوشت:

اتحادیه اروپا تحریم 89 نفر از دیپلمات های اروپایی را از سوی روسیه مورد انتقاد قرار داد و آن را اقدامی کاملا ناعادلانه و خودسرانه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،فهرست دیپلمات های اروپایی منع شده از ورود به روسیه که تا قبل از این محرمانه بود، روز پنجشنبه فاش شده و برخی از وزیران و نمایندگان کنونی و سابق پارلمان اروپا را شامل می شود که آشکارا از 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه و نقش این کشور در جنگ اوکراین انتقاد کرده اند.

در این فهرست اسامی برخی روسای تشکیلات امنیتی و مقامات نظامی اروپایی نیز دیده می شود.

دفتر خدمات خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، مسکو فقط اسامی افراد و دیپلمات های تحت تحریم را منتشر کرده و اطلاعات دیگری را بر مبنای حقوقی، ملاک ها و روند چنین تصمیمی ارائه نداده است.

این دفتر افزود: ما این اقدام (روسیه) را به ویژه با توجه به نبود هر گونه شفافیت و روشنگری بیشتر، کاملا خودسرانه و غیرقابل توجیه قلمداد می کنیم.

دولت آلمان که هفت نفر از مقاماتش تحت این تحریم قرار گرفته اند از این اقدام روسیه انتقاد و اعلام کرد، ما انتظار داشتیم روسیه در کنار انتشار این فهرست، توجیه حقوقی آن را نیز ارائه می داد.

'فرانک والتر اشتاین مایر' وزیر خارجه آلمان در دیدار از اوکراین با صدور بیانیه ای گفت: ' در شرایطی که تلاش می کنیم از شدت درگیری خطرناک در قلب اروپا بکاهیم، چنین اقدامی به برقراری آرامش کمک نمی کند.'

رسانه های لهستان گزارش داده اند، دستکم 18 نفر از مقام های این کشور در این فهرست قرار دارند که از جمله 'رابرت کوپیکی' معاون وزیر دفاع ملی و بوگدان بوروسویچ' رئیس مجلس سنای لهستان است.

'مارک روته' نخست وزیر هلند برای نخستین بار فاش کرد که مسکو فهرست دیپلمات های اروپایی را که از ورود به خاک روسیه منع شده اند، در اختیار نهاده است.

'مارگوت والستروم' وزیر خارجه سوئد روز جمعه در واکنش به این تصمیم روسیه به خبرگزاری T .T سوئد گفت، این رفتار روسیه بسیار تکان دهنده بوده و متاسفانه تاثیری در بهبود وجهه روسیه نخواهد داشت.

4949

کد N842190

وبگردی