آفتاب

کنفرانس خبری وزیران امور خارجه عربستان و مصر

کنفرانس خبری وزیران امور خارجه عربستان و مصر

وزیر امور خارجه عربستان که به قاهره سفر کرده است در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای مصری خود تلاش کرد تا مواضع دو کشور در قبال بحران‌های منطقه‌ای خصوصا سوریه را نزدیک به هم نشان دهد؛ تلاشی که با سر سختی وزیر امور خارجه مصر تا حدودی ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان امروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری خود با سامح الشکری، همتای مصری خود چندین بار تاکید کرد که مواضع قاهره و ریاض درخصوص سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و نیز بحران یمن کاملا مطابق و همسوست اما شکری در سخنانش نشان داد که چندان با این اظهارات الجبیر موافق نیست.

سامح الشکری در ابتدا تاکید کرد که هیچ اختلافی با عربستان در خصوص بحران‌های منطقه ای ندارد اما از پاسخ به سوالات خبرنگاران و موضع گیری صریح درباره برکناری اسد طفره رفت.

وی گفت: سوریه کشوری بسیار مهم در جهان عرب محسوب می‌شود و قاهره از ویرانی‌ها و رنجی که در این کشور به وجود آمده بسیار ناراحت است و به همین دلیل تلاش می‌کند تا این مساله به شکل سیاسی حل و فصل شود.

شکری ادامه داد: ما از مخالفان سوری حمایت می‌کنیم و معتقدیم که بحران این کشور باید براساس توافق ژنو 1 حل و فصل شود و به پدیده تروریسم سوریه خاتمه داده شود. ما تلاش می‌کنیم تا با کمک روسیه و دیگر هم پیمانان خود دولت دمشق را به پای میز مذاکره با مخالفان بکشانیم.

وزیر امور خارجه مصر درباره تحولات یمن نیز همسویی بیشتری با سیاستهای ریاض از خود نشان داد و گفت که از مشروعیت دولت مستعفی منصور هادی حمایت می‌کند و اینکه برخی گروه‌ها در یمن سلاح‌های سنگین در اختیار داشته باشند را نمی‌پذیرد.

ادامه دارد

کد N842158

وبگردی