آفتاب

برات در خراسان جنوبی مصداقی بر اعتقاد به اصل معاد است

برات در خراسان جنوبی مصداقی بر اعتقاد به اصل معاد است

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: برات در خراسان جنوبی مصداقی بر اعتقاد به اصل معاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی امروز 10 خرداد جاری در جمع خبرنگاران تصریح کرد: مردم استان در نیمه‌های ماه شعبان هر سال یعنی طی روزهای دوازدهم تا چهاردهم شعبان با برگزاری مراسم مذهبی ویژه‌ای با عنوان برات، یاد و خاطره عزیزان از دست رفته را گرامی داشته و به یاد مردگان خیرات می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دامنه این رسم آنچنان گسترده است که به ماه شعبان در این منطقه ماه برات نیز می‌گویند، افزود: برات در خراسان جنوبی مصداقی بر اعتقاد به اصل معاد است که مردم این خطه با انجام اعمال مخصوص به استقبال آن می‌روند.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهارکرد: این مراسم به مدت سه روز و با عناوین مختلف برگزار می شود و مردم هر روز آنرا با بزرگداشت قشر خاصی از مسلمانان برگزار می‌کنند.

برآبادی ادامه داد: "برات غریبان"، "برات اسرا"، "برات مسافران"، "برات زنده‌ها" و "برات مرده‌ها" از عناوینی است که برای این سه روز در نقاط مختلف استان استفاده می‌شود که از این میان برات مرده‌ها در 14 شعبان و با شور و حال خاصی برگزار می‌شود.

وی یادآورشد: پخت انواع نان‌های سنتی مانند روغن جوشی، چلبکی، کماچ، ساچ، حلوا و پخش آن در بین مردم به ویژه کودکان از مراسم ایام برات در شهرهای گوناگون خراسان است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در روز 14 شعبان نیز که به برات مرده‌ها شهرت دارد مردم با حضور بر سر قبور خویشاوندان، خواندن فاتحه و پخش انواع شیرینی، شکلات، میوه و نان‌های سنتی یاد و خاطره عزیزان را گرامی می‌دارند.

برآبادی افزود: در این روز کسانیکه به تازگی عزیزی را از دست داده‌اند با پهن کردن فرش، خیرات، پخش انواع خوراکی و خواندن روضه یاد و خاطره تازه گذشته را گرامی می‌دارند، قرائت قرآن و فاتحه نیز در این راستا هدیه‌ای است که از سوی مردم نثار روح درگذشتگان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این مراسم به شماره 809 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

کد N842045

وبگردی