آفتاب
لاریجانی:

رقابت انتخاباتی باید واقعی باشد، نه فقط در سخنرانی

رقابت انتخاباتی باید واقعی باشد، نه فقط در سخنرانی

رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت واقعی بودن رقابت‌های انتخاباتی و رعایت حقوق کاندیداها در جریان انتخابات تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی که در همایش فرمانداران سراسر کشور سخنرانی می‌کرد با اشاره به انتخابات پیش‌ رو گفت: هم انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان اهمیت زیادی دارند؛ به خصوص این‌که در شرایط حساس و پرتأثیری از بعد منطقه‌ای،‌ بین‌المللی و اقتصادی قرار داریم. در نتیجه انتخابات می‌تواند بر سرگذشت مسائلی که در منطقه و سطح بین‌المللی وجود دارد تأثیرگذار باشد.

او ادامه داد: مهمتر این‌که انتخابات مجرایی است که مردم به طور واقعی بر سرنوشت خود حاکم می‌شوند؛ در نظام مردم‌سالاری که ما داریم انتخابات مهمترین سازوکاری است که این امر را مهیا می‌کند. در متنی که الان قرار داریم شرایط انتخاباتی ما باید پررنگ‌تر باشد تا تأثیرگذاری داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به شرایط موجود منطقه عنوان کرد: شرایط منطقه‌ای هیچ وقت اینقدر پرتحرک و پیچیده نبوده است، شاید مواردی پیش می‌آمد که در منطقه جنگ داشتیم اما اینقدر تحرک نداشتیم، الان تکثیر بحران در منطقه خیلی زیاد است، مخصوصاً عناصری که با لعاب دینی برخی بحران‌ها را به وجود می‌آورند، البته رفتار کشورهای بزرگ هم دچار ابهام است، همه اینها وضعیت منطقه را تا حد زیادی غیرقابل پیش‌بینی کرده، به خاطر سیالیت وضع موجود، از نظر کوتاه مدت وضع نامشخصی داریم، گرچه ممکن است در درازمدت شرایط قابل پیش‌بینی‌تر باشد.

رئیس مجلس ادامه داد: ایران هم در منطقه تأثیرگذار است، ما به منطقه نیرونمی‌فرستیم اما فکر انقلاب اسلامی فکر پویایی است.

جدای از این امنیت ملی هم طوری است که باید وضعیت منطقه را رصد کنیم، من این مولفه را در موضوع انتخابات از چند وجه مهم می‌دانم، انتخابات باشکوه، قدرت و منزلت جمهوری اسلامی ایران را بالا می‌برد و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی را در معادلات منطقه‌ای افزایش می‌دهد. نکته دیگر این‌که مسائل امنیتی یک کشور جدا از منطقه نیست و باید آنها را به خوبی رصد کنیم، خوشبختانه در همین آشفتگی منطقه ایران از یک ثبات امنیتی خوب برخوردار است، گاهی برخی مسائل پیش می‌آید اما در کل امنیت ایران پایدار و قوی است، این مسأله هم به دلیل هوشیاری ملت و هم نیروهای کارآمد امنیتی است که نگاه عمیقی به صحنه دارند.

لاریجانی تأکید کرد: امنیت در انتخابات امر مهمی است، چون این مسأله حالت شناوری دارد و باید در طول مسیر با دقت بیشتری به آن توجه کرد.

او در ادامه به مسأله هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: شاید مسأله بین‌المللی ما تا حدود زیادی به مسأله هسته‌ای مربوط باشد، مسیر نسبتاً روشنی در این‌باره طراحی شده و در رأس همه مسئولین، رهبرانقلاب راهنمایی‌هایی دارند، کار در مسیر دقیقی جلو می‌رود و امیدوارم به نتایج خوبی برسد. البته برخی مطالب گفته می‌شود و نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی در جامعه به وجود آورده اما باید توجه کنیم که در مسأله هسته‌ای باید به کلیت موضوع توجه کنیم، مسأله هسته‌ای چیزی نیست که بگوییم کشورهای غربی مسیر مذاکرات را به ما تحمیل کرده‌ باشند بلکه نظام با بررسی واقع‌بینانه شرایط آن را انتخاب کرده، مربوط به این دولت هم نیست، ‌از قبل به آن توجه شده منتها این دولت به صورت جدی‌تری آن را پیگیری کرده است و کار سنجیده‌ای دارد دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا، لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسأله اقتصاد داخلی پرداخت و افزود: رهبری تأکیدات مکرری داشتند، امسال هم در سخنرانی آغاز سال جدید در مشهد به این موضوع توجه کردند. اگر ما بخواهیم در زمینه‌های مختلف تأثیرگذار باشیم بدون اقتصاد پویا و پرتحرک امکان‌پذیر نیست. این نقطه‌ای است که تا حدی در ‌آن آسیب‌پذیر هستیم.

رئیس مجلس با اشاره به بیکاری و تورم آنها را محصول مدیریت ناصحیح در اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: از منابع به درستی استفاده نشده و اقتصاد ما هم از نظر اتکا به نفت و هم رونق تولید دچار نقص است. تولید در بخش‌هایی دچار رکود شده هرچند سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته اما استفاده بهینه از آنها نمی‌شود. تولیدکنندگان معوقاتی دارند که باید مشکل آنها را حل کرد.

لاریجانی گفت: من یک بار در جلسه سران قوا این مسأله را مطرح کردم و آقای روحانی نیز از آن استقبال کردند و در حال حاضر بخش‌های تولیدی ما معوقاتی دارند و در عین حال به سرمایه در گردش نیز نیاز دارند، ما در قانون این اختیار را به دولت داده‌ایم که واحدهای تولیدی از بخشودگی جرایم بهره ببرند و معوقاتشان اقساط شود، توصیه من این است که به این موارد رسیدگی شود چرا که قانون آن در کشور وجود دارد.

ادامه دارد...

کد N841981

وبگردی