آفتاب

واکنش چین به انتقاد آمریکا از اقدامات پکن در دریای چین جنوبی

واکنش چین به انتقاد آمریکا از اقدامات پکن در دریای چین جنوبی

انتقاد آمریکا از اقدامات پکن در دریای چین جنوبی با واکنش تند مقامات چینی مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، یکی از فرماندهان ارشد نظامی چین از اقدامات احیای زمین (ساخت جزیره مصنوعی) این کشور در دریای جنوبی چین، دفاع کرد.

دریادار «سونگ جیانگو» معاون رئیس ستاد ارتش چین، در سخنانی در نشست امنیتی در سنگاپور گفت که احیای زمین (ساخت جزیره مصنوعی) از سوی چین در این دریا با هدف ارتقاء توانایی این کشور در راستای تعهدات بین‌المللی و کمک به منطقه است.

این مقام نظامی چین در ادامه عنوان داشت که این توانایی‌ ها شامل امداد و نجات، مسایل زیست محیطی و آزادی حمل و نقل دریایی است.

اظهارات این مقام ارشد نظامی چین پس از انتقاد آمریکا از مقامات پکن صورت گرفته است.

آمریکا خواهان توقف فوری فعالیت‌ های مربوط به احیای زمین توسط چین در جزایر مورد مناقشه دریای جنوبی چین است. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه (۹ خرداد) در این نشست امنیتی گفته بود رفتار چین بر خلاف استانداردهای بین‌المللی است.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که کشورش خواهان راه حلی مسالمت‌ آمیز برای پایان دادن به این مناقشه چین و همسایگانش است.

دریای جنوبی چین حدود ۲۵۰ جزیره دارد که مساحت آنها مجموعا به ۱۵ کیلومتر مربع می‌رسد. این جزایر عموما خالی از سکنه هستند و گاه بیشترشان زیر آب است. به جز چین، ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی نیز بر کل و یا بخش‌هایی از این جزایر ادعای مالکیت دارند.

ایالات متحده آمریکا پیش از این هم نگرانی خود را از سرعت و وسعت احیای زمین‌ توسط چین در جزایر مورد مناقشه ابراز کرده بود. چین مدعی مالکیت بر بخش بزرگی از دریای جنوبی چین است و می‌گوید تنها در محدوده قلمرو ارضی خود فعالیت می‌کند.

وزارت دفاع آمریکا، اخیرا برای اولین بار تصاویری از جزیره مصنوعی را که چین در حال ساخت در آب‌های دریای جنوبی چین است، منتشر کرد. در این میان تصاویر ویدیویی و صوتی که حاوی هشدار ناو دریایی چین به یک هواپیمای شناسایی آمریکا بود، در شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان پخش شده است. 

به گزارش مهر، آمریکا در راستای استراتژی نوین نظامی خود که بر پایه کنترل قدرت چین بنا نهاده شده در هر نوع مناقشه ای که میان پکن و همسایگان آن ایجا شود وارد می شود و با حمایت از مواضع ضد پکن تلاش می کند تا چین را به نوعی درگیر مناقشات منطقه ای کند تا شاید از این طریق بتواند برنامه های بین الملی پکن را مهار کند. 

کد N841937

وبگردی