آفتاب
"گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر"

اسلامی: امام خمینی (ره) بنیانگذار اسلام سیاسی بود

اسلامی: امام خمینی (ره) بنیانگذار اسلام سیاسی بود

نشست علمی همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) در جهان معاصر» از سوی جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از اساتید این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن اسلامی استاد دانشگاه تربیت مدرس که صبح امروز در این همایش حضور داشت، با بیان اینکه اگر بخواهیم در مورد اسلام صحبت کنیم باید وضعیت فعلی خاورمیانه را هم مدنظر قرار دهیم، گفت: نمی‌توان تنها یک بعد برای اسلام قائل شد و فقط به خواندن نماز و دعا اکتفا کرد.

وی ادامه داد: هر چند به جا آوردن آداب اسلام مانند نماز و روزه واجب است اما نباید فراموش کنیم که امام خمینی نیز فردی یک بعدی نبودند. ایشان از یک سو فردی مذهبی، فقیه و حقوقدان بود و از سوی دیگر بعد دوم شخصیت ایشان یعنی رهبری سیاسی و فعال سیاسی نیز در اذهان ما باقی مانده است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به فعالیت‌های سیاسی امام خمینی (ره) در زمان شاه، افزود: امام خمینی از یک سو نماز و مراسم مذهبی را به پا می‌داشتند و از سوی دیگر تلاش می‌کردند تا اعتراضات خود را به گوش شاه برسانند تا جایی که به زندان هم افتادند بنابراین ایشان در کنار بعد مذهبی و فقهی خود یک رهبر سیاسی هم بودند.

وی تاکید کرد: در حقیقت امام خمینی اولین فردی بود که اسلام سیاسی را وارد جهان معاصر اسلام کردند و قبل از آن ما با بنیادگرایی و رادیکالیسم اسلامی روبرو بودیم ولی امام خمینی (ره) واژه اسلام سیاسی را بنیاد نهاد و اعلام کرد که اسلام عین سیاست است و می‌تواند در اداره امور جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.

اسلامی با تاکید بر اینکه اسلام سیاسی مردم را وارد عرصه جامعه می‌کند، گفت: امام خمینی بر این باور بود که اگر می‌خواهیم اسلام ملموسی داشته باشیم باید جمهوری اسلامی را در کشور برقرار کنیم و مردم قطعا باید در آن حضور داشته باشند بنابراین به نظر ایشان اسلام باید به شکل جدید و متناسب با جامعه معاصر به مردم عرضه شود.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: اسلام سیاسی امام (ره) در ایران یک مدل جدیدی را ایجاد کرد که به واسطه آن وحدت در جامعه اسلامی ایجاد می‌شد و در حقیقت وحدت در این مدل حرف اول را می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا می‌خواهند اسلام معرفی شده توسط ایران را تحریف کنند، گفت: آنها علاقه دارند که به جای اسلامی که امام خمینی به جهان معرفی کرد مدل فرقه‌گرایی را جایگزین کنند. همچنین غرب تلاش می‌کند تا فعالیت‌های جریان‌های تندرو و گروه‌های سلفی را اسلام واقعی معرفی کند تا دیگر کسی به سمت اسلام واقعی نرود.

انتهای پیام

کد N841922

وبگردی