آفتاب

داوود اوغلو انتشار فیلم جنجالی اخیر را «شگرد انتخاباتی» توصیف کرد

داوود اوغلو انتشار فیلم جنجالی اخیر را «شگرد انتخاباتی» توصیف کرد

نخست‌وزیر ترکیه انتشار فایلی تصویری را که نشان می‌دهد آژانس جاسوسی کشورش اوایل سال گذشته به سوریه سلاح می‌فرستاد، «شگرد انتخاباتی» خواند و آنچه را که «اقدام غیرقانونی» علیه منافع آنکارا خواند، محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از روزنامه‌های اپوزیسیون ترکیه موسوم به جمهوریت جمعه گذشته تصاویری ویدیویی از خمپاره، نارنجک‌انداز و ده‌ها هزار مهمات منتشر کرد که زیر جعبه‌های حاوی آنتی‌بیوتیک جاسازی شده بودند و برچسب «شکستنی» داشتند. نیروهای امنیتی محلی ترکیه در ژانویه 2014 کامیون‌های مشکوک به حمل سلاح را در مرز ترکیه و سوریه بازرسی می‌کردند و در این کامیون‌ها با عوامل سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) روبه‌رو شدند. ترکیه در آن زمان اعلام کرد که این خودروها برای عملیات بشردوستانه با هدف کمک به جامعه ترکمان‌ها راهی سوریه می‌شوند. اما انتشار تصاویر ویدیویی جدید این سوال را مطرح کرد که آیا ترکیه برای تروریست‌های داعش در سوریه سلاح ارسال می‌کند یا خیر.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که وی نمی‌تواند به صورت کامل در این رابطه پاسخ دهد و علت آن را «وضعیت محرمانگی» توصیف کرد اما گفت که ترکیه برای مردم سوریه و ارتش آزاد و سوریه کمک‌هایی را ارسال می‌کند.

وی به جزئیات این کمک‌ها و اینکه آیا این کمک‌ها ماهیت نظامی داشته‌اند، اشاره‌ای نکرد.

وی اظهار کرد: من در آن زمان گفتم که ما کمک‌های لجستیکی برای کمک به ترکمان‌های نیازمند کمک ارسال می‌کنیم. این کمک برای مردم و ارتش آزاد سوریه بود. حمله به کامیون‌های ام‌آی‌تی اقدامی غیرقانونی علیه منافع و امنیت ملی ترکیه بود و انتشار ویدیوی آن هم در چنین شرایطی تحت تاثیر قرار دادن انتخابات است.

وی افزود: اما ترکیه هرچه لازم باشد برای حفظ امنیت ملی خود انجام می‌دهد و هر مسوولیتی که در قبال اهداف بشردوستانه در مناطق بین‌المللی لازم باشد، بر دوش می‌گیرد. این حق ماست و اصلا درباره آن بحث نمی‌کنیم.

انتهای پیام

کد N841896

وبگردی