آفتاب
رویترز مدعی شد

توافق 1+5 روی بازگشت خودکار تحریم‌ها

توافق 1+5 روی بازگشت خودکار تحریم‌ها

خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد قدرت‌های جهانی توانسته‌اند بر سر چگونگی بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به توافق برسند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات غربی مدعی شد که گروه 1+5 بر سر چگونگی بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل در صورتی که این کشور متن یک توافق هسته‌ای احتمالی را نقض کند توافق کردند که به گفته این مقامات یکی از موانع اصلی برای حصول این توافق تا ضرب‌الأجل 30 ژوئن را برداشته است.

به گزارش رویترز، توافق جدید گروه 1+5 شامل آمریکا،‌ روسیه،‌ چین، انگلیس،‌ فرانسه و آلمان برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل آنها را به دستیابی به یک توافق با ایران نزدیک‌تر کرده است. هرچند دیگر اختلافات شامل درخواست این کشورها برای دسترسی سازمان ملل به سایت‌های نظامی ایران هنوز به قوت خود باقی است.

ایران و گروه 1+5 در اوایل آوریل در لوزان سوئیس به یک تفاهم کلی برای دستیابی به توافق نهایی تا پایان ماه ژوئن دست پیدا کردند اما زمانبندی لغو تحریم‌ها دسترسی و راستی‌آزمایی پایبندی ایران و سازوکار بازگشت تحریم‌ها علیه تهران از سخت‌ترین موضوعات مورد اختلاف باقیمانده در مذاکرات هسته‌ای بوده است.

مذاکره کنندگان آمریکا و اروپا خواهان تسهیل روند بازگشت خودکار این تحریم‌ها هستند. این در حالی است که روسیه و چین از ابتدا با این اقدامات خودکار مخالف بودند چون می‌تواند قدرت آنها را برای وتو به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل تضعیف کند.

این مقامات غربی همچنین گفتند به عنوان بخشی از این توافق جدید که برای بازگشت خودکار تحریم‌ها صورت گرفته است تخلفاتی که ایران ممکن است دست به آنها بزند از سوی یک هیأت که شامل قدرت‌های جهانی و ایران خواهد بود مورد بررسی قرار می‌گیرد که می‌تواند با بررسی این اتهامات نظر غیرالزام‌آور خود را اعلام کند.

علاوه براین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به انتشار گزارشات منظم خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد که به قدرت‌های جهانی و شورای امنیت درباره پایبندی ایران اطمینان می‌دهد.

مقامات غربی به طور دقیق مشخص نکرده‌اند که تحریم‌های سازمان ملل چگونه به طور خودکار به جای خود باز خواهند گشت اما قدرت‌های غربی مصر هستند که این کار بدون نیاز به رأی شورای امنیت و تنها براساس قطعنامه‌ای‌ جدید که شورای امنیت سازمان ملل قرار است پس از حصول یک توافق جامع مبنی بر لغو قطعنامه‌های پیشین خود صادر کند، انجام شود.

یک مقام غربی در این‌باره به رویترز گفت: ما در گروه 1+5 به یک اتفاق نظر درباره مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها دست یافته‌ایم اما اکنون ایرانی‌ها باید با آن موافقت کنند.

یک مقام غربی دیگر با تأیید دستیابی قدرت‌های جهانی به این توافق جدید آن را احتمالی ارزیابی کرد چون پذیرش نهایی آن منوط به موافقت ایران است.

رویترز در ادامه به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی، مدعی شد: ایران هم اکنون در حال بازبینی گزینه‌های مختلف برای احتمال بازگشت خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران است.

این مقامات غربی همچنین مشخص نکردند که مکانیسم دقیق بازگشت خودکار تحریم‌ها چگونه خواهد بود و این‌که این کار چگونه ممکن است بدون وتوی احتمالی از سوی روسیه یا چین انجام شود.

بر اساس این گزارش مقامات روسیه و چین تاکنون اظهارنظری در این باره نکرده و به درخواست خبرنگاران برای تأیید دستیابی گروه 1+5 به توافقی برای بازگشت خودکار تحریم‌ها پاسخ ندادند.

به گزارش رویترز، بازگرداندن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا درمقایسه با تحریم‌های سازمان ملل کار ساده‌تری است چون نیازی به مداخله شورای امنیت سازمان ملل ندارد.

از طرف دیگر مسکو، پکن و تهران می‌خواهند اطمینان یابند که واشنگتن نمی‌تواند به طور یکجانبه تحریم‌ها را به طور خودکار بازگرداند چون این خطر در صورتی که جمهوری‌خواهان بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری سال 2015 برنده شوند افزایش خواهد یافت.

یک دیپلمات ارشد ایرانی به رویترز گفت که تهران در حال آماده کردن مکانیسمی برای بازگشت خودکار فعالیت‌هایش در صورت نقض توافق از سوی قدرت‌های غربی است. همچنین رایزنی‌ها در خصوص گزینه‌های چگونگی بازگشت خودکار به تحریم‌ها در حال انجام است.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: دست کم سه یا چهار پیشنهاد مختلف تا کنون روی میز مذاکره قرار گرفته است که بررسی شده‌اند. ایران نیز می‌تواند در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش طبق توافق نهایی عمل نکند فعالیت‌هایش را فوری از سر گیرد.

وی تأکید کرد: این موضوع بسیار حساسی است.

به گزارش ایسنا، ایران همواره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌اش همکاری و اعلام کرده است تا برای ادامه این همکاری‌های دسترسی‌های مدیریت شده به مراکز خارج از تأسیسات هسته‌ای‌اش را فراهم کند اما غرب خواهان دسترسی آزاد به این مراکز است.

غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند در حالی که مقامات ایران همواره تأکید کرده‌اند برنامه هسته‌ای کشورمان ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد.

اکنون مقامات غربی در حالی مدعی توافق بر سر چگونگی بازگشت تحریم‌هایی هستند که بر اساس ادعاهای بی‌اساس غرب علیه کشورمان اعمال شده است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هم اکنون در جریان است.

انتهای پیام

کد N841769

وبگردی