آفتاب

نوری مالکی: عراقی بدون طایفه‌گرایی می‌خواهیم

نوری مالکی: عراقی بدون طایفه‌گرایی می‌خواهیم

معاون رئیس‌جمهور عراق ضمن تاکید بر اینکه نیروهای مردمی درس سخت و دردناکی را به دشمنان عراق دادند، گفت: ما خواهان داشتن کشوری خالی از طایفه‌گرایی هستیم و برای مقابله با چالش‌ها در کشور باید با هم متحد شویم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق در مراسم عشایر عراقی در نجف به مناسبت سالروز انقلاب 1920 عراق که با تظاهرات عراقی‌ها علیه اشغال این کشور توسط نیروهای بریتانیایی در تابستان همین سال آغاز شده بود، گفت: مبارزان انقلاب 1920 عراق بهترین الگو در کارنامه مبارزه علیه اشغال بوده‌اند. فتوایی که آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان برای مبارزه علیه تروریست‌ها صادر کرد، ادامه فتوای آیت‌الله شیرازی برای مبارزه علیه اشغالگران انگلیسی بود.

وی افزود: انقلاب 1920 عراق صدای یکپارچه مردم در مخالفت با استعمارگران بیگانه و در نتیجه تاسیس دولت عراق و رسیدن به حاکمیت بود. ما در حال حاضر نیز خواهان عراقی یکپارچه هستیم که دارای حاکمیت بوده و از طایفه‌گرایی خالی باشد.

مالکی تاکید کرد: دشمنان عراق نمی‌خواهند این کشور محکم و استوار باقی بماند. برای همین دست به توطئه‌چینی می‌زنند تا عراق را به عرصه مداخله‌های بیگانگان و درگیری‌ها تبدیل کنند. برای همین تهدیداتی علیه حاکمیت ما وجود دارد و ما با چالش‌های خطرناکی مواجهیم که مبارزه با آن یکپارچگی و وحدت ما را می‌طلبد.

وی نقش قهرمانانه نیروهای مردمی در جنگ علیه داعش را ستود و گفت: این نیروها درس سخت و دردناکی را به دشمن دادند.

مالکی خاطرنشان کرد: چالش‌هایی که عراق در این مرحله با آن مواجه است نتیجه تاثیر گرفتن از بحران‌های منطقه به ویژه بحران سوریه و یمن است. در نتیجه عراقی‌ها باید همواره هوشیار بوده و برای مقابله با چالش‌ها و بحران‌ها با هم همکاری و وحدت داشته باشند.

انقلاب 1920 عراق اولین انقلاب مسلحانه ضداستعماری در خاورمیانه محسوب می‌شود. جوامع سنی و شیعه عراق در این انقلاب با یکدیگر همکاری نمودند و هدف آنها رسیدن به استقلال و تاسیس یک دولت عرب بود. در اواخر اکتبر 1920 با مرگ میرزای شیرازی، رهبر انقلاب عراق بریتانیا موفق شد انقلاب را شکست دهد. با اینکه انقلاب در سال 1920 پایان یافت اما تا 1922 در برخی اشکال آن ادامه داشت.

انتهای پیام

کد N841767

وبگردی