آفتاب

پیش‌نویس جدید سازمان ملل برای حل بحران لیبی/ فراخوان دولت برای حمایت بین‌المللی علیه داعش

پیش‌نویس جدید سازمان ملل برای حل بحران لیبی/ فراخوان دولت برای حمایت بین‌المللی علیه داعش

در حالی که دولت لیبی خواهان کمک نظامی بین المللی برای مقابله با داعش شده، فرستاده سازمان ملل به لیبی از پیش‌نویس جدید این سازمان برای حل و فصل بحران این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری الفجر، برناردینو لئون، فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد تا هفته اول یا در نهایت ابتدای هفته سوم ماه ژوئن، سازمان ملل پیش‌نویس جدید خود را درباره حل بحران لیبی، پس از بررسی پیش‌نویس قبلی و دریافت واکنش‌ها و نظرات طرف‌های مختلف لیبیایی ارائه خواهد کرد.

پیش‌نویس جدید با حفظ بندهای تایید شده پیش‌نویس قبلی و گنجاندن موارد جدید تدوین خواهد شد.

لئون همچنین گفت: من به همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات سیاسی لیبی تاکید کردم که اکنون بهترین زمان برای دستیابی به راه‌حل نهایی است. ما در شش ماه گذشته گفت‌وگو کردیم و الان وقت آن رسیده که توافقنامه نهایی امضا کنیم.

دولت لیبی نیز با انتشار بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در پایگاه اجتماعی "فیس‌بوک" با هشدار نسبت به کنترل افراد مسلح بر حوزه‌های نفتی نزدیک شهر سرت، از جامعه جهانی خواست برای مقابله با داعش و نابودی این گروه تروریستی که قصد تصرف حوزه‌های نفتی را دارد، به ارتش این کشور کمک نظامی کنند.

دولت لیبی در بیانیه خود تاکید کرد تمام تلاش خود را می‌کند تا کنترل شهر سرت و فرودگاه این شهر را از چنگ داعش خارج کند.

دولت لیبی اواخر فوریه گذشته از سازمان ملل خواست ممنوعیت ارسال سلاح به ارتش این کشور لغو کند اما تعداد زیادی از اعضای شورای امنیت از احتمال افتادن این سلاح‌ها به دست افراد ناشایست و یا تجارت اسلحه در لیبی ابراز نگرانی کردند.

این در حالی است که گروه تروریستی داعش کنترل پایگاه هوایی "القرضابیه" در فرودگاه بین‌المللی سرت را به دست گرفته است. فرودگاه سرت اولین فرودگاهی است که افراد مسلح از سال 2014 در لیبی به تصرف خود درآوردند. همچنین این گروه تروریستی از فوریه گذشته مناطق گسترده‌ای از حوزه نفت خیز سرت را به کنترل خود درآورده است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد شبه‌نظامیان گروه "فجر لیبی" که در طرابلس مستقر هستند، 70 تن از اهالی منطقه ورشفانه در این استان را در چارچوب سازش میان ساکنان منطقه و ساکنان منطقه خبزور (غرب طرابلس) آزاد کردند.

این 70 تن طی سه ماه گذشته به خاطر مشکوک بودن همدستی با دولت طبرق دستگیر شدند.

نیروهای فجر لیبی این افراد را در مقابل آزادی اعضای خود آزاد کردند.

انتهای پیام

کد N841721

وبگردی