آفتاب
رویترز گزارش داد:

موافقت ۱+۵ با روش نحوه بازگشت تحریمهای ایران

موافقت ۱+۵ با روش نحوه بازگشت تحریمهای ایران

یک رسانه غربی لحظاتی قبل از موافقت کشورهای ۱+۵ با روش نحوه بازگشت تحریم های لغو شده ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز به نقل از دیپلمات های غربی که اشاره ای به نام آنها نکرده مدعی شده که این توافق مواضع کشورهای ۱+۵ را برای رسیدن به توافق جامع هسته ای با ایران، به یکدیگر نزدیکتر می کند.
بر اساس تقاهم لوزان قرار است در صورت رسیدن ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق جامع هسته ای، تحریم های اعمال شده علیه تهران بواسطه فعالیت هسته ای لغو شوند و اگر ایران از تعهدات خود در توافق جامع تخطی کرد این تحریم ها مجددا اعمال شوند اما گویا کشورهای حاضر در مذاکرات هسته ای شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در مورد نحوه بازگشت این تحریم ها اختلاف نظر داشتند که با توافق امروز این اختلافات از بین رفته است.
در هفته گذشته نیز رسانه های غربی از موافقت آمریکا و روسیه با نحوه بازگشت تحریم های ایران خبر داده بودند.
در هفته گذشته  آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد: آمریکا و روسیه به فرمولی جدید رسیده اند که اختلافات آنها در مورد اعمال مجدد تحریم های لغو شده ایران را از بین می برد.
بر اساس تفاهم لوزان قرار است در صورت رسیدن ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق جامع هسته ای، تحریم های ایران نیز لغو شوند. در این میان آمریکا بر این امر پافشاری دارد که در صورت نقض توافق از سوی ایران، تحریم های لغو شده مجددا علیه تهران اعمال شوند که البته در مورد نحوه اعمال مجدد این تحریم ها اختلافاتی میان اعضای ۱+۵ از جمله روسیه و امریکا وجود دارد.
گویا آمریکا خواهان آن بود که در صورت نقض توافق از سوی ایران، تحریم های لغو شده به صورت اتوماتیک مجددا اعمال شوند اما روسیه با این امر مخالف بوده است.
به نوشته اسوشیتدپرس، اختلافات آمریکا و روسیه در این مورد به حدی بود که حتی امکان بر هم خوردن توافق هسته ای با ایران وجود داشت اما با این فرمول جدید مسکو و واشنگتن به درک مشترکی از این امر رسیده اند.
در همین رابطه «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته که بازگرداندن سریع تحریم ها در صورت نقض توافق جامع از سوی ایران یکی از محورهای اصلی هر نوع توافقی با ایران خواهد بود.
دیپلمات هایی که خبر توافق روسیه و امریکا را بر سر فرمول جدید اعمال مجدد تحریم های ایران به آسوشیتدپرس داده اند از بیان جزئیات بیشتر در این رابطه به دلیل آنکه ممکن است این امر به مذاکرات در حال انجام ایران و ۱+۵ لطمه بزند خودداری کرده اند.
کد N841545

وبگردی