آفتاب

جان مک‌کین درباره‌ی گسترش نفوذ داعش در افغانستان هشدار داد

جان مک‌کین درباره‌ی گسترش نفوذ داعش در افغانستان هشدار داد

جان مک‌کین، سناتور ارشد آمریکایی اعلام کرد که با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، گروه تروریستی داعش فرصت می‌یابد دامنه‌ نفوذ خود را در این کشور گسترش دهد و عراقی دیگر در منطقه ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دویچه وله، جان مک‌کین، سناتور آمریکایی روز شنبه در "کنفرانس جهانی امنیت" در سنگاپور اعلام کرد که خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، راه را برای ورود "داعش" به این کشور می‌گشاید.

او افزود: پس از ایجاد خلأ امنیتی ناشی از عدم حضور نیروهای آمریکا، "ما در افغانستان شاهد همان فیلمی خواهیم بود که در عراق به نمایش درآمد".

او تاکید کرد که تا پایان درگیری‌ها در افغانستان "هنوز راه درازی در پیش است". در حال حاضر، حدود ۱۰ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

ماموریت جنگی ۱۳ ساله‌ نیروهای آیساف به رهبری ناتو در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴خاتمه یافت و مسئولیت اصلی حفظ امنیت این کشور از آغاز سال ۲۰۱۵، به عهده‌ ارتش و پلیس افغانستان گذاشته شده است. این نیروها، در حال حاضر از ۳۵۰ هزار سرباز و مامور پلیس تشکیل می‌شوند. ماموریت جدید واحدهای نظامی ناتو از آن زمان تا پایان سال ۲۰۱۶، در پشتیبانی از نیروهای افغان از طریق آموزش و مشاوره به آن‌ها خلاصه می‌شود.

در حال حاضر حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ سرباز از ۴۰ کشور در این برنامه شرکت دارند. سهم ارتش آلمان، حدود ۸۰۰ سرباز است که در مزارشریف، واقع در شمال افغانستان اسکان داده شده‌اند. این سربازان، تنها در صورت دفاع، مجاز به استفاده از اسلحه‌ خود هستند.

هنوز معلوم نیست که پس از پایان این دوره، چه تعداد سرباز و تا چه زمان این واحدها می‌توانند به فعالیت‌های خود در افغانستان ادامه دهند.

جان مک‌کین، همچنین در "کنفرانس جهانی امنیت" درباره‌ چگونگی مبارزه با نیروهای داعش در عراق و سوریه گفت که از وضعیت کنونی "راضی" نیست. وی دلیل این امر را عدم پیشروی و پیروزی نیروهای ائتلافی دانست.

این سناتور آمریکایی تاکید کرد که برای دست‌یابی به پیروزی باید به شمار عملیات هوایی افزود و واحدهای نیروهای زمینی را بیشتر تقویت کرد.

او گفت: ما باید از برتری‌های مختلف نظامی خود بهتر استفاده کنیم.

مک‌کین همچنین هشدار داد که خطر حمله‌ داعش به افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی، "تهدیدی" جدی است.

انتهای پیام

کد N841478

وبگردی