آفتاب

میانمار اظهارات برندگان نوبل درباره مسلمانان روهینجا را رد کرد

میانمار اظهارات برندگان نوبل درباره مسلمانان روهینجا را رد کرد

دولت میانمار اظهارات به زعم خود «یکجانبه و غیرمنصفانه» برندگان جایزه صلح نوبل برای پایان آزار و اذیت مسلمانان روهینجا را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هفته گذشته برخی از چهره‌های سرشناس برنده جایزه صلح نوبل از جمله دز موند توتو از آفریقای جنوبی، شیرین عبادی و خوزه راموس- هورتا رئیس‌جمهور سابق تیمور شرقی پس از دو کنفرانس در پایتخت نروژ این درخواست را مطرح کردند. آنها وضعیت مسلمانان روهینجا در میانمار را «معادل نسل‌کشی» خواندند.

وزارت امور خارجه میانمار امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: چنین اظهاراتی در واقع بستن چشم روی تلاش‌های میانمار برای اعتمادسازی میان بودایی‌ها و مسلمانان در ایالت راخین و نیز اعطای شهروندی از طریق «روند اثبات ملی» برای بنگال‌هایی است که سال‌هاست در میانمار زندگی می‌کنند.

دولت میانمار مسلمانان روهینجا را به عنوان جامعه اقلیت به رسمیت نمی‌شناسد و به بیش از یک میلیون تن از آنان که در ایالت غربی راخین زندگی می‌کنند، با نام بنگلادشی اشاره می‌کند. به آنها همچنین از ارائه حقوق انسانی و شهروندی امتناع می‌شود. بیش از 100 هزار تن از آنان در کمپ‌های موقت مستقر هستند. طی هفته‌های اخیر وضعیت اسفناک روهینجا زمانی که هزاران تن از آنان به سواحل اندونزی، مالزی و تایلند پناه بردند و سایر آنها روی آب در کشتی‌ها سرگردان ماندند، به بحرانی منطقه‌ای تبدیل شد.

وزارت خارجه میانمار اعلام کرد، یانگون قاطعانه «اظهارات یکجانبه و غیرمنصفانه» را رد می‌کند.

از دیگر کسانی که سیاست‌های میانمار را در اسلو به باد انتقاد گرفتند می‌توان به جورج سوروس اشاره کرد که از مجارستان تحت اشغال ناتری‌ها گریخته بود.

وی گفت: شباهت‌های هشداردهنده بسیاری میان وضعیت اسفناک روهینجا و نسل‌کشی نازی‌ها وجود دارد.

انتهای پیام

کد N841420

وبگردی