آفتاب

تظاهرات هزاران معترض علیه مقامات فاسد در گوآتمالا

تظاهرات هزاران معترض علیه مقامات فاسد در گوآتمالا

هزاران نفر از مردم گوآتمالا در میدان اصلی پایتخت این کشور تجمع کرده و علیه فساد دولت دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

هزاران نفر از مردم گوآتمالا در میدان اصلی پایتخت این کشور تجمع کرده و علیه فساد دولت دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، این تظاهرات پس از آن برگزار شد که موجی از رسوایی‌های مربوط به اختلاس باعث تغییر در کابینه و استعفای معاون رئیس‌جمهوری گوآتمالا شده بود.

بسیاری از معترضان در پلاکاردهای خود خواستار استعفا و کناره‌گیری "اوتو پرز"، رئیس‌جمهوری گوآتمالا شده و بسیاری هم خواستار سرکوب فساد و جرم در میان سیاستمداران شدند.

یکی از معترضان در جریان این راهپیمایی اعتراضی در پایتخت گوآتمالا گفت: ما نمی‌خواهیم اوتو پرز بیش از این رئیس‌جمهوری کشورمان باشد. آنها پول زیادی به سرقت برده‌اند. به این خاطر است که من اینجا هستم و در راهپیمایی حضور دارم. این مهم است که سیاستمداران نارضایتی ما را بفهمند.

تظاهرات ضدفساد در گوآتمالا در هفته‌های اخیر و همزمان با دستگیری مقام‌های دولتی به اتهام اختلاس افزایش یافته است و طی آن رئیس‌جمهوری گوآتمالا وزرای انرژی، کشور و محیط زیست خود را برکنار کرد. همچنین رئیس اطلاعات این کشور آمریکای لاتینی در میان مقام‌های ارشدی است که علیه وی پرونده اختلاس و فساد تنظیم شده است.

یک روز پیش از تغییر کابینه، "خولیو سوآرز"، رئیس بانک مرکزی گوآتمالا و 14 تن دیگر به دلیل اتهاماتی در یک قرارداد چند میلیون دلاری از موسسه امنیت اجتماعی کشور و به نفع یک کارخانه داروسازی دستگیر شدند.

اوایل مه 2015 نیز معاون اوتو پرز پس از متهم شدن به یکسری اتهامات مربوط به رشوه‌گیری برای چشم‌پوشی از یکسری مالیات گمرکی از سمتش کناره‌گیری کرد.

اتهامات و رسوایی‌های فساد حزب محافظه‌کار میهن‌پرستی رئیس‌جمهوری گوآتمالا را پیش از انتخاب ریاست‌جمهوری سپتامبر 2015 با تنش‌هایی مواجه کرده است. وی از نامزدی مجدد در انتخابات منع شد اما مکررا گفته که پیش از اتمام دوره ریاست‌جمهوری‌اش کناره‌گیری نمی‌کند.

انتهای پیام

کد N841372

وبگردی