آفتاب

اعتراض اتحادیه اروپا به لیست سیاه روسیه

اعتراض اتحادیه اروپا به لیست سیاه روسیه

اتحادیه اروپا به اقدام روسیه برای درج نام حدود 90 سیاستمدار اروپایی در لیست افراد ممنوع‌الورود انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه با انتشار فهرستی حاوی نام شماری از سیاستمداران اتحادیه اروپا گفته است که ورود آنها به خاک این کشور ممنوع است. این فهرست به چند سفارت کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم ارسال شده است.

فهرست روسیه حاوی نام‌هایی از کشورهای مختلف اتحادیه اروپاست. این تصمیم مسکو واکنشی تازه به مجازات‌هایی است که اتحادیه اروپا به دلیل بحران اوکراین علیه روسیه وضع کرده است. اقدام مسکو با انتقاد اروپا روبه‌رو شده است.

اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت که طی ماه‌های اخیر تعدادی از اروپایی‌ها به دلیل لیست‌ محرمانه افراد ممنوع الورود نتوانستند که وارد روسیه شوند. بر اساس این بیانیه، نام این 89 سیاستمدار هم‌اکنون با مقام‌های اروپایی به اشتراک گذاشته شده اما آنها این را اقدامی "کاملا غیر قابل توجیه و مستبدانه" می‌دانند.

پیشتر اتحادیه اروپا در پی اقدام روسیه به الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود و حمایت مسکو از جدایی‌طلبان شرق اوکراین، مجموع مجازات‌هایی را علیه روسیه به اجرا گذاشت که ممنوعیت ورود شماری از دست‌اندرکاران ارشد این کشور به خاک اروپا نیز از آن جمله‌اند.

بنا بر گزارش روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه، نام هشت سیاستمدار آلمانی نیز در فهرست ممنوع‌الورودها به روسیه دیده می‌شود. میشائیل فوکس، از اعضای بلندپایه حزب دموکرات مسیحی حاکم در آلمان و یکی از این هشت نفر، در مصاحبه با روزنامه بیلد تسایتونگ گفته است که از دیدن نام خود در فهرست روسیه تعجب کرده است. فوکس در اظهارات متعددی از اعمال تحریم علیه روسیه حمایت کرده است. وی افزوده است: «این نادرست است که روسیه سیاستمداران را صرفا به خاطر بیان نظرات خود ممنوع‌الورود کند.»

دانیل کوهن-بندیت، از چهره‌های معروف سبزها در آلمان و فرانسه نیز این را افتخاری برای خود دانسته که "از سوی یک رژیم توتالیتر (خودکامه) مثل روسیه، به عنوان دشمن توتالیتاریسم شناخته شود."

ماجرا یک هفته پیش و با ممنوعیت ورود گئورگ ولمن از حزب دمکرات مسیحی آلمان به روسیه شروع شد. یک هفته پیش گئورگ ولمن، از اعضای فراکسیون دموکرات مسیحی در مجلس آلمان و رئیس گروه دوستی پارلمانی آلمان و اوکراین پس از ورود به فرودگاه مسکو اجازه خروج از فرودگاه را نیافت و مجبور شد به آلمان برگردد. به وی گفته شده است که تا سال ۲۰۱۹ از سفر به روسیه محروم است. این ماجرا به چالشی محدود در مناسبات مسکو و برلین انجامید.

نام گوی ورهوف‌استات، نخست‌وزیر سابق بلژیک و رئیس کنونی فراکسیون لیبرال‌ها در پارلمان اروپا هم از جمله کسانی است که نامش در "فهرست سیاه" روسیه دیده می‌شود. نخست‌وزیر و وزیر خارجه بلژیک ضمن انتقاد به روسیه، از دولت این کشور خواسته‌اند فهرست را پس بگیرد و ممنوعیت سفر برای نام‌های موجود در آن را لغو کند.

تاکنون مقام‌های ارشد روسیه به واکنش اروپایی‌ها پاسخی نداده‌اند.

انتهای پیام

کد N841311

وبگردی