آفتاب

نخست وزیر سنگاپور: کشورهای آسیایی باید جنگ جهانی دوم را فراموش کنند

نخست وزیر سنگاپور: کشورهای آسیایی باید جنگ جهانی دوم را فراموش کنند

نخست وزیر سنگاپور در افتتاحیه چهاردهمین اجلاس "گفت‌وگوی شانگری-لا" تاکید کرد، کشورهای آسیایی به رهبری چین و ژاپن باید خاطرات تلخ جنگ جهانی دوم را فراموش کرده تا همکاری و اعتماد منطقه‌ای میان خود را تقویت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور در یک سخنرانی مهم در افتتاحیه کنفرانس امنیتی سالانه موسوم به گفت‌وگوی شانگری-لا که به میزبانی کشورش برگزار می‌شود، اظهار داشت: با وجود اینکه جنگ جهانی دوم 70 سال است به پایان رسیده، اما همچنان سایه آن بر روابط میان دشمن‌های قدیمی به ویژه میان ژاپن و همسایگانش یعنی چین و کره وجود دارد.

نخست وزیر سنگاپور در این اجلاس که با حضور وزرای دفاع و مقامات نظامی بلندپایه آمریکا، اروپا و آسیا - اقیانوسیه برگزار شد، گفت: ما باید مدت‌ها پیش، همچون کاری که اروپایی‌ها کردند، این تاریخ را به طرزی صحیح پشت سر می‌گذاشتیم.

با وجود آنکه ژاپن و کره جنوبی وزرای دفاع خود را به این کنفرانس فرستادند، اما دریادار سون جیانگو، جانشین رئیس ستاد کل ارتش خلق چین به نمایندگی از این کشور در این کنفرانس سه روزه حضور دارد.

چند روز پیش سئول اعلام کرد، گن ناکاتانی، وزیر دفاع ژاپن در حاشیه این مذاکرات با هان مین کو، همتایش از کره جنوبی گفت‌وگو خواهند کرد.

نخست وزیر سنگاپور در سخنرانی خود از ژاپن و دو کشور همسایه آن یعنی چین و کره جنوبی خواست در تعامل با یکدیگر تدبیر و بزرگواری خود را نشان دهند.

لی هسین لونگ، خاطرنشان کرد: ژاپن باید اشتباهات گذشته‌اش را تصحیح کرده و آرای عمومی ژاپن نیز باید قاطعانه‌تر تفسیرهای افراط‌گرانه از تاریخ توسط سیاست‌مداران و دانشمندان راست‌گرای این کشور را رد کنند.

وی افزود: ژاپن پیش از این از بابت این جنگ با الفاظ کلی اظهار عذرخواهی یا ندامت کرده است اما مواضع این کشور درباره مسائل خاصی نظیر بردگی جنسی زنان اسیر و همچنین کشتار نانجینگ چندان صریح نبوده است.

نخست وزیر سنگاپور تصریح کرد: همچنین همسایگان ژاپن نیز باید تصدیق‌های ژاپن را بپذیرند و از این کشور نخواهند که بارها و بارها عذرخواهی کند.

وی افزود: تاریخ جنگ جهانی دوم نباید به منظور قراردادن ژاپن در موضع دفاعی و یا کشاندن خصومت به نسل‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد.

این اظهارات نخست وزیر سنگاپور در حالی مطرح شدند که میان ژاپن و این دو کشور همسایه آن به سبب مناقشات مرزی و تاریخی که ریشه در استعمارگری ژاپن علیه شبه‌جزیره کره در سال‌های 1910 - 1945 و همچنین اشغال چین قبل از جنگ جهانی دوم و در جریان این جنگ دارند، اختلافاتی وجود دارد.

از سوی دیگر وزیر دفاع سنگاپور و 22 تن از وزرای سفر کننده به این کشور به منظور شرکت در اجلاس گفت‌وگوی شانگری - لا بر لزوم تعمیق همکاری در جامعه بین‌الملل برای مقابله با گسترش داعش در عراق و سوریه و مقابله با ریشه‌های قاچاق انسان تاکید کردند.

این وزرا در ضیافت ناهاری به میزبانی دکتر نگ انگ هن، وزیر دفاع سنگاپور تاکید کردند: راه حل نظامی به تنهایی ریشه‌های تروریسم را از بین نخواهد برد.

آنها همچنین بر لزوم مقابله با موج عزیمت شبه‌نظامیان خارجی به خاورمیانه تاکید کرده و به بحث درباره راه‌هایی برای مقابله با تهدیدی که این شبه‌نظامیان در بازگشت به کشورهایشان ایجاد می‌کنند پرداختند.

این مقامات همچنین در خصوص قاچاق انسان عنوان کردند که رسیدگی به نیازهای فوری مهاجران ضرورت دارد و راه‌حل این مساله مقابله با ریشه‌های آن است که به گفته آن‌ها نیازمند عزم همه طرف‌های دخیل است.

این وزرا همچنین به بحث در خصوص وضعیت امنیتی در آسیا- اقیانوسیه و همچنین لزوم ثبات و صلح در شبه‌جزیره کره پرداختند.

انتهای پیام

کد N841062

وبگردی