آفتاب
معاون امنیتی وزیر کشور:

دشمن برای عملیات روانی در زمینه‌ صحت انتخابات برنامه‌ریزی کرده است

دشمن برای عملیات روانی در زمینه‌ صحت انتخابات برنامه‌ریزی کرده است

معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به اینکه دو دسته از عوامل خارجی و عوامل داخلی امنیت انتخابات را مورد چالش قرار می‌دهند، گفت: افزایش مطالبات خارج از امکانات توسط نامزدهای انتخاباتی باید مدیریت شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین ذوالفقاری عصر امروز در سخنرانی خود در جمع فرماندهان سراسر کشور با اشاره به اینکه امنیت کشور در حال حاضر در شرایط خوبی است، اظهار کرد:‌ با این وجود تهدیدات امنیتی کشور ما هم مرکب، هم چند وجهی و هم پیچیده است.

وی افزود: موضوعات مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، سرزمینی در معرض تهدید است و تهدیدات در فضای مجازی و در فضای غیرمجازی هم پوشش‌های مختلفی دارد. برآوردهای ما نشان می‌دهد که ما هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم حساسیت ‌ها نیز افزایش می‌یابد. عوامل خارجی و یک سری عوامل داخلی می‌توانند در زمینه انتخابات تهدیدهایی به وجود آورند.

ذوالفقاری با اشاره به اثرگذاری عوامل خارجی در دوره انتخابات گفت: برآورد ما این است که مذاکرات هسته‌ای، ‌مسائل منطقه‌ای و عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن می‌تواند انتخابات را تهدید کند.

وی ادامه داد:‌ در مذاکرات هسته‌ای ما یا به توافق می‌رسیم یا توافقی حاصل نمی‌شود یا مذاکرات ادامه می‌یابد هرسه این حالت‌ها بر امنیت انتخابات تاثیر می‌گذارد. دشمن همچنین با عملیات روانی در زمینه‌های صحت انتخابات، آزادی انتخابات و حقوق بشر از هم اکنون برنامه ریزی کرده است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط امنیتی منطقه و کشورهای همسایه گفت: احتمال اقدامات ایذایی در مرزهای کشورمان وجود دارد اما با این وجود هر نوع تهدید بیرونی بدون بستر داخلی تاثیرگذار نیست. حیات و دوام گروهک تروریستی به 4 عامل انگیزه، حمایت سیاسی و مالی و زمینه‌های مردمی بستگی دارد. داعش در نقاطی فعال شده که زمینه‌های مردمی وجود دارد. با این وجود آن‌ها نمی‌توانند تهدیدی برای کشور ما باشند زیرا زمینه مردمی در کشور ما وجود ندارد اما باید در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی توجه زیادی داشته باشیم. اگر بسترهای مردمی گروهک های تروریستی وجود نداشته باشد آنها توان تهدید ما را ندارند.

معاون امنیتی وزیر کشور در ادامه با اشاره به عواملی که می‌تواند در حوزه داخلی امنیت انتخابات را دچار چالش کند گفت:‌افزایش مطالبات خارج از امکانات به ویژه در مناطقی که بافت قومیتی دارد باید مدیریت شود. برخی کاندیداها برای کسب رای ممکن است وعده‌های زیادی دهند که آثار این وعده‌ها انباشت شده و سپس خود را نشان می‌دهد بنابراین باید از همین اکنون با نامزدها در تعامل بود و به آن‌ها فهماند که نباید مطالباتی خارج از امکانات بدهند.

وی مشکلات صنفی،‌ بخشی و محلی، تحریک پذیری محیط های دانشگاهی ،‌ رقابت های سیاسی ، امنیت تجمعات و وجود ظرفیت شایعه پذیری در برخی مناطق را از جمله سایر چالش‌های امنیتی در حوزه داخلی دانست و گفت: هرچه مجریان انتخابات با وظایف و قوانین خود آشنایی داشته و قانون را با قاطعیت اجرا کنند مشکلات ما کمتر می‌شود. ما باید قانون را بدون تبعیض اجرا کنیم.

ذوالفقاری همچنین با اشاره به اینکه ما باید امکان توهین و تخریب را در فضای مجازی پیش بینی کنیم و با افرادی که دست به این کار می زنند برخورد قاطعی داشته باشیم گفت: قرارگاه سایبری به همین موضوع می‌پردازد.

وی همچنین گفت:‌ ما 4 هدف اصلی در حوزه امنیتی داریم که این 4 حوزه عبارتند از ایجاد فضای امن در تمام مراحل انتخابات،‌ایجاد فضای رقابتی در چارچوب قانون، فراهم کردن زمینه مشارکت مردم و تولید سرمایه اجتماعی. باید از هم اکنون ساز و کار مناسبی برای تامین امنیت انتخابات فراهم شود و ما باید پیش بینی و پیشگیری را در اولویت قرار دهیم. ما باید فضای مجازی را رصد کرده و آمادگی حداکثری برای احتمال حداقلی داشته باشیم.

معاون امنیتی وزیر کشور در ادامه گفت: دستگاه‌های اجرایی کشور باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند و نسبت به مطالبات بی توجه نباشند زیرا این مساله می‌تواند به یک تهدید امنیتی تبدیل شود نباید اجازه دهیم که این فرهنگ به وجود بیاید که افراد فکر کنند با فریاد زدن و تجمع به خواسته‌های خود می‌رسند. دستگاه‌ها باید به خواسته‌های مردم توجه کنند.

وی رصد مسائل رسانه‌ای را یکی دیگر از وظایف مجریان انتخابات دانست و گفت: اگر مطلب نادرستی رسانه‌ای شود، اصلاح آن بسیار سخت است. در قضیه مهاباد 56 درصد از محرکان رسانه‌ای خارجی‌ها بودند. پس باید به این مسائل توجه کرد.

ذوالفقاری در پایان خطاب به فرمانداران گفت:‌ باید اخبار به سرعت به ستاد انتخابات ارسال شود زیرا در این صورت زمان کافی برای تصمیم‌گیری وجود خواهد داشت. ما همچنین با دستگاه‌هایی که گزارشات خود را دیر ارسال می‌کنند برخورد می کنیم. زیرا اخبار و اطلاعات باید به موقع به وزارت کشور ارسال شود.

انتهای پیام

کد N840906

وبگردی