آفتاب

تولید موتور خودروهایی با استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ۵

تولید موتور خودروهایی با استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ۵

تحقیقات برای تولید موتور خودروهایی با استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ۵ در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو آغاز شد.

دکتر سید علی جزایری - مشاور علمی پروژه ارتقا آلاینده‌های موتور خودروها به استاندارد یورو ۴ و ۵ در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با به حداقل رساندن و یا اعمال سیاست های سختگیرانه در تعریف و تعیین استانداردهای آلایندگی خودرو، بار آلایندگی خودروها که وارد هوای اطراف می شود کاهش یافته و با در معرض باد و شرایط جوی قرار گرفتن از میزان غظت نهایی که نصیب شهروندان می شود کاسته خواهد شد.

جزایری در ادامه افزود: با معرفی استانداردهای یورو ۱،۲،۳، ۴ و یورو ۵ کاهش عمده‌ای در استاندارد ذرات معلق (PM) و خانواده NOx  پدید آمده به نحوی که مقادیر PM و NOx  در استاندارد یورو ۴ به ترتیب ۰.۱ و ۰.۶ گرم بر کیلومتر و در یورو ۵ به کمتر از ۰.۱ و ۰.۰۲ گرم بر کیلومتر نیز رسیده است.

رئیس پیشین انجمن علمی موتور ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر موتورهای خودرو در داخل کشور مجهز به استانداردهای یورو ۲ و ۳ هستند، گفت: در این پژوهش در نظر داریم تمامی موتورهای ساخت داخل یا تحت لیسانس در داخل کشور را ارزیابی کنیم تا در نهایت با ارائه راهکارهایی استانداردهای آلودگی هوا را در آنها به یورو ۴ و ۵ برسانیم.

وی عنوان کرد: در مرحله نخست شناسایی دلایل نبود استانداردهای آلودگی هوا در موتورهای ساخت داخل مهم است تا بعد از آن راهکارهای مورد نظر بررسی و توصیه شود.

جزایری بیان کرد: نبود این استانداردها دلایلی همچون دارا نبودن درجه بالای استاندارد در ساخت موتورها و مشکلات در برخورد آلاینده ها در مراحل ثانویه در اگزوز است.

استاد سابق دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی با اشاره به اینکه این پروژه در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در حال انجام است، گفت: این پروژه در ادامه طرحی است که بر اساس آن دانش فنی ساخت موتور در کشور بومی شد تا بر این اساس به خودروسازها کمک کنیم موتورهایی با کیفیت بالا تولید کنند.

کد N840637

وبگردی