آفتاب

شهردار اصفهان استیضاح و برکنار شد

شهردار اصفهان استیضاح و برکنار شد

مرتضی سقائیان نژاد که سالها بود در شهرداری اصفهان، حضور داشت امروز صبح در یک نشست استیضاح در ساختمان شورای شهر این کلانشهر، با 14 رای موافق استیضاح، از کار برکنار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرتضی سقائیان نژاد شهرداری اصفهان که از سال 82 شهردار اصفهان شمرده می شد، پس از 12 سال حضور در بلدیه این کلانشهر، به رای شورای شهر اصفهان، از کار برکنار شد.

در جلسه استیضاح او، 14 نفر از اعضای شورای شهر موافق استیضاح بودند و 7 نفر هم مخالفت خود را با برکناری او اعلام کردند. با این وجود، سقائیان نژاد 62 ساله، از ادامه حضور در بلدیه سپاهان، بازماند.
شورای شهر اصفهان علیرضا بوژمهرانی که مسئول امور مالی شهرداری اصفهان بود را هم اکنون با حفظ سمت به عنوان سرپرست امور اجرایی و اداری این شهرداری منصوب کرد تا تکلیف شهردار سومین کلانشهر کشور مشخص شود.


سقائیان نژاد که بود و چه کرد؟

شهردار سابق اصفهان در دهه ۶۰ به خاطر تحصیل از کشور خارج شد و به ایالات متحده آمریکا رفت. او در ایالات متحده توانست مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی برق - گرایش ماشین های الکتریکی - از دانشگاه ایالتی کنتاکی دریافت کند و در سال 1368 به کشور بازگشت و بلافاصله به ریاست دانشگاه اصفهان رسید. سقائیان پس از حضور در مدیریت عرصه صنعت، با روی کار آمدن چهره های نزدیک به جبهه پایداری در شوراهای شهر اصفهان و تهران، به شهرداری این کلانشهر برگزیده شد و تا امروز که رسما برکنار شد، سکان مدیریت شهری اصفهان بزرگ را در دست داشت.

همانطور که محمدباقر قالیباف در زمان تصدی خود به عنوان پرسابقه ترین شهردار پایتخت، توانست چهره تهران را دگرگون کند، سقائیان نژاد نیز به دلیل حضور سالیان سال بر اریکه مدیریت شهری اصفهان توانسته بود چهره این کلانشهر تاریخی را متحول کند. او با تهیه نقشه جامع و تفصیلی اصفهان توانست ساخت بزرگراه های متعدد در این کلانشهر را پیش ببرد، متروی اصفهان را استارت بزند و پل طبقاتی خیابان امام خمینی (ره) را احداث کند. پلی که سالها بعد، الهامبخش قالیباف برای دو طبقه کردن اتوبان صدر شد.
البته همواره عملکرد سقائیان نژاد، با انتقاداتی مواجه بود. بزرگترین انتقاد را حامیان محیط زیست و میراث فرهنگی اصفهان به او داشتند که می گفتند سیاست های توسعه کالبدی این شهردار، باعث شد موجودیت و سندیت تاریخی بسیاری از امکان کهن این شهر با خطر مواجه شود. عبور متروی اصفهان از زیر پله اله وردی خان (33 پل) و میدان نقش جهان و مدرسه و مسجد چهارباغ، احداث ساختمان بلندمرتبه نقش جهان در منظر و مرئای میدان نقش جهان و مسایلی از این دست، باعث شد عملکرد شهرداری اصفهان در زمان تصدی سقائیان نژاد با سئوال ها و تذکرات مردم همراه شود. از جمله اینکه در سالهای اخیر، تجمعات زیادی توسط دوستداران میراث فرهنگی در اصفهان علیه سیاستهای او سازماندهی شد و البته پاسخ سقائیان نژاد مانند سایر مدیرانی با سیاست توسعه، یک چیز بود: جلوی پیشرفت شهر را نگیرید.

در یک جمله می توان حضور سقائیان نژاد در شهرداری اصفهان را پیگیری اموری دانست که غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق این کلانشهر، دنبال می کرد، نیم نگاهی به توسعه کالبدی شهر به همراه میدان دادن به دوستان سیاسی در اداره مسایل محلی.
سقائیان نژاد با وجودی که از موسسان جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان بود، نزدیکی زیادی با چهره های وابسته به جبهه پایداری داشت. به طوری که در دوره چهارم شورای شهر، برخی از ناظران، حضور سه باره او در شهرداری اصفهان را مرهون چهره های نزدیک به جیهه پایداری دانستند.
اکنون، برکناری او از شهرداری اصفهان، این شایبه را دامن می زند که آیا وزن کشی سیاسی گروه های اصفهانی برای جلب نظر مردم در انتخابات آینده مجلس و خبرگان، عامل این تغییرات بود یا آنطور که در هفته های اخیر در شبکه های اجتماعی شهروندان و فعالان سیاسی دیار نصف جهان می چرخد، عامل این برکناری، مسایل مالی شهرداری بوده؟

شاید چیزی که به این شایعات دامن زد، سخنان حسن رحیمی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان بود که خبر از بازداشت چند نفر از مدیران شهرداری داده بود.او درباره برخی اخبار مبنی بر فساد مالی چند تن از مدیران شهرداری اصفهان، گفته بود: تحقیقات در این زمینه در حال انجام و فعلا محرمانه است و هیچ‌گونه اطلاعاتی در این خصوص قابل بیان نیست.

هنوز شورای شهر اصفهان، به صورت شفاف، درباره این برکناری اعلامیه رسمی صادر نکرده است.

 


47231

 

کد N840568

وبگردی