آفتاب

پیشنهاد مک‌کین برای تامین مالی و نظامی کشورهای جنوب شرق آسیا در برابر چین

پیشنهاد مک‌کین برای تامین مالی و نظامی کشورهای جنوب شرق آسیا در برابر چین

سناتور جان مک‌کین پیشنهاد داد، دولت آمریکا به کشورهای جنوب شرق آسیا برای آموزش و تجهیز نظامی آنها در مقابل چالش‌های منطقه‌ای چین صدها میلیون دلار ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان مک کین، سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا پیشنهادی تحت عنوان "لایحه دریای چین جنوبی" را برای تصویب مطرح کرد.

این لایحه دولت را موظف می‌کند که طی پنج سال بیش از 425 میلیون دلار به کشورهایی چون اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام با هدف "تامین تجهیزات، منابع، آموزش و سازه‌های کوچک نظامی" ارائه کند.

پیشنهاد مک‌کین همزمان با افزایش تنش‌ها در دریای چین جنوبی مطرح شده است، دریایی که چین با مطرح کردن ادعای مالکیت حداکثری آن، به سرعت در حال ساخت و ساز در آن است.

روز گذشته (جمعه) آمریکا اعلام کرد، پکن سیستم‌های متحرک نظامی را در یکی از جزایر دریای جنوبی مستقر کرده است؛ اقدامی که مک کین آن را "عامل تنش و بر هم زدن نظم" توصیف می‌کند.

این سناتور جمهوری خواه در ادامه اظهاراتش متذکر شد، آمریکا باید اقدامات بازدارنده مناسبی در مقابل فعالیت‌های مداوم چین اتخاذ کند.

وی همچنین در سخنانی در موسسه بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های مورد استفاده در کنترل جمعیت گفت که آمریکا باید ویتنام را به سلاح‌های تدافعی تجهیز کند.

وی گفت که دوست دارد شاهد رفع تدریجی ممنوعیت ارسال سلاح‌های مرگبار آمریکایی به ویتنام باشد.

سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا گفت که آمریکا باید سلاح‌های دفاعی بیشتری در اختیار ویتنام قرار دهد تا در صورت درگیری با چین بتواند از خود دفاع کند.

انتهای پیام

کد N840530

وبگردی