آفتاب

اینترپل: حمایت‌ها از داعش در آفریقا و آسیا افزایش یافته است

اینترپل: حمایت‌ها از داعش در آفریقا و آسیا افزایش یافته است

پلیس بین‌الملل (اینترپل) اعلام کرد: تعداد شبه‌نظامیانی که کشور خود را برای پیوستن به القاعده و داعش در عراق و سوریه و سایر کشورهای جهان ترک می‌کنند به بیش از 25 هزار نفر از 100 کشور رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رشد فزاینده پیوستن گروه‌های افراط‌گرا از آفریقا تا جنوب شرق آسیا به داعش منجر به بروز خطری بزرگ و جدی در ایجاد "گروه چند ملیتی" در درگیری های عراق و سوریه و دیگر نقاط جهان شده است.

یورگن استاک، یکی از مقام‌های اینترپل در نشست شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به روش‌های تغییر یافته مسافرتی که توسط شبه‌نظامیان خارجی برای پیوستن به گروه‌های افراط‌گرا چون داعش و القاعده صورت می‌گیرد، به مساله رشد جذب این شبه‌نظامیان به گروه‌های افراطی اشاره کرد.

وی در نشستی با حضور ده‌ها تن از وزیرانی از چندین کشور جهان از جمله جی جانسون، وزیر امنیت کشور آمریکا ، به بررسی پیشرفت در تحقق قطعنامه تحت حمایت آمریکا که سپتامبر گذشته میلادی به تصویب رسید، پرداخت. در آن قطعنامه از تمامی کشورهای جهان خواسته شده تا از جذب شبه‌نظامیان خارجی به گروه‌های افراطی و پیوستن آنها به این گروه‌ها جلوگیری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای همچنین خواستار افزایش کنترل مرزی، تقویت تمام همکاری‌ها در تمامی سطوح شامل جلوگیری از سوءاستفاده تروریست‌ها از تکنولوژی، وسایل ارتباط جمعی و منابع دیگر شد.

هیات کارشناسان نظارت تحریم‌های سازمان ملل بر القاعده اعلام کرد: تعداد شبه‌نظامیانی که محل سکونت خود را برای پیوستن به القاعده و داعش در عراق و سوریه و سایر کشورهای جهان ترک می‌کنند، به بیش از 25 هزار تن از 100 کشور افزایش یافته است. تحلیل‌ها همچنین نشان می‌دهد که تعداد شبه‌نظامیان تروریست خارجی در سراسر جهان از اواسط 2014 تا مارس 2015، 71 درصد افزایش داشته است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در این باره گفت: اکثر افرادی که به این گروه‌ها پیوسته‌اند مردان جوانی هستند که ایدئولوژی‌های افراط‌گرایی آنها را جذب کرده است.

کمیته مقابله با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل نیز در گزارش روز جمعه خود نوشت که 67 کشور را که بیش از همه توسط شبه‌نظامیان تروریستی خارجی تاثیر پذیرفته‌اند شناسایی کرده است. در این گزارش از کشورهای جهان خواسته شده تا برای مقابله با تروریست‌ها و انجام اقدامات آنها همکاری نزدیکی داشته باشند.

انتهای پیام

کد N840431

وبگردی