آفتاب

انتقاد والری آموس از ناتوانی شورای امنیت در سوریه/تعداد آوارگان از هشت میلیون تن گذشته است

انتقاد والری آموس از ناتوانی شورای امنیت در سوریه/تعداد آوارگان از هشت میلیون تن گذشته است

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با انتقاد از شکست شورای امنیت در توقف درگیری‌ها در سوریه اعلام کرد تعداد آوارگان سوری از هشت میلیون تن گذشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با ارائه آخرین بیانیه خود پیش از ترک سمتش در پایان ماه جاری میلادی اعلام کرد: به رغم قطعنامه‌ای که در فوریه 2014 تصویب شد و در آن توقف خشونت علیه شهروندان، لغو محاصره و تسهیل ارسال کمک‌های انسانی تاکید شده باز هم شاهد بودیم که وضعیت سوریه رو به وخامت گذاشت.

آموس تاکید کرد در حال حاضر نزدیک به 12.2 میلیون سوری به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و این عدد نشان می‌دهد از زمان تصویب این قطعنامه که با هدف تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه صورت گرفت، تعداد اشخاص نیازمند تقریبا سه برابر شده است.

آموس اظهار داشت: سازمان ملل در آوریل گذشته نتوانسته است کمک‌های بشردوستانه خود را به مناطق تحت محاصره در سوریه بفرستد.

وی گفت: تعداد سوری‌هایی که در حال حاضر در محاصره هستند از فوریه 2014 چند برابر شده است و به 422 هزار شخص رسیده است.

معاون دبیرکل شورای امنیت ادامه داد: تعداد آوارگان از هشت میلیون تن گذشته است و تعداد سوری‌های پناهنده به کشورهای همسایه به حدود چهار میلیون نفر رسیده که البته این آوارگان بار سنگینی را بر دوش کشورهای میزبان و سازمان‌های امدادی گذاشته‌اند.

این مسوول عضو سازمان ملل در ادامه اعضای شورای امنیت را به کنار گذاشتن اختلافات و حمایت از شهروندان سوری دعوت کرد و از آنان خواست قطعنامه‌ای بین‌المللی برای مجازات ناقضان حقوق بشر در سوریه و محاکمه آنها در دادگاه کیفری بین‌المللی تصویب کنند.

بشار الجعفری، فرستاده سوریه در سازمان ملل نیز با رد سخنان آموس گفت که وی حق ندارد از جانب مردم سوریه سخن بگوید.

الجعفری سخنان آموس را تخطی از مسوولیتش به عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل دانست.

والری آموس تا پایان ماه جاری میلادی در سمت خود خواهد بود و پس از وی استفان ابرایان که پیش از این به عنوان فرستاده دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس به منطقه ساحل آفریقا فعالیت می‌کرد، این سمت را به عهده خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N840226

وبگردی