آفتاب

لاوروف: آمریکا لزوم برقراری رابطه با روسیه را درک کرده است

لاوروف: آمریکا لزوم برقراری رابطه با روسیه را درک کرده است

وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی تاکید کرد: آمریکا لزوم برقراری ارتباط با مسکو و پایان دوره ناموفق روابط روسیه- آمریکا را که به نفع هیچ طرفی نیست، درک کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا 24 گفت: واقعیت این است که سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به سوچی نشان داد که واشنگتن این مساله را درک کرده است که دو کشور باید پلی در روابط ایجاد کرده و به دوران شکست در روابط خاتمه دهند چراکه این روند به نفع روسیه، آمریکا و جهان نیست.

لاوروف در مصاحبه خود گفت که با مقایسه روابط کنونی آمریکا- روسیه با مناسبات دو کشور در دوران جنگ سرد موافق نیست.

وی افزود: ما هیچ‌گونه تقابل ایدئولوژیکی که بتواند ما را به دوران جنگ سرد بازگرداند، نداریم. نگرانی‌های بسیاری درباره رویکردهای همکاران غربی ما وجود دارد چراکه همانند دوران سلطه صریح آنهاست که چندین قرن به طول انجامید. اما جهان تغییر کرده است.

لاوروف گفت که مسکو روابط آمریکا- روسیه را در اولویت قرار نداده است و علت آن سیاست کنترل آمریکاست.

وی افزود: رساندن این پیام به جهان که مشکلات نه یک‌جانبه و دوجانبه، بلکه با کمک و همکاری تمام کشورها حل می‌شود، بسیار ضروری و مهم است. در جریان مذاکرات سوچی پوتین و کری درباره مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند که این مساله جهانی نباید با استانداردهای دوگانه روبه‌رو شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه به شبه‌نظامیان داعش و پیشرفت آنها در عراق و سوریه اشاره کرد و گفت که حامیان آنها مناطقی را در مناطق اصلی لیبی و افغانستان در دست دارند. به گفته لاوروف، در عین حال تنها گروهی که از حملات هوایی سود می‌برد شبه‌نظامیان القاعده هستند که رقیب داعش محسوب می‌شوند.

وی افزود: آمریکا از اوت 2014 با توافق با دولت عراق حملات هوایی را آغاز کرد. این حملات علیه داعش در سوریه از سپتامبر 2014 و بدون تایید دولت مشروع سوریه آغاز شد که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

وی گفت: من از جان کری پرسیدم که چرا آنها روند قانونی را آن هم در شرایطی که دولت سوریه یک متحد مشروع در جنگ با داعش است، در پیش نگرفته‌اند، پاسخش بسیار جالب بود. او به من گفت "ما رژیم سوریه را شریک مشروع نمی‌دانیم."

وزیر خارجه روسیه در ادامه یادآوری کرد که در سال 2014 دولت سوریه تحت رهبری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در جریان همکاری برای امحای مواد شیمیایی، "مشروع" در نظر گرفته می‌شود. لاوروف گفت که امتناع در همکاری با دولت سوریه «کوته‌نظرانه» است.

وی همچنین درخصوص تحولات اوکراین گفت که کشورهای غربی به این درک رسیده‌اند که مقام‌های کی‌یف اصلی‌ترین مانع بر سر راه اجرای توافقات مینسک هستند.

انتهای پیام

کد N840006

وبگردی