آفتاب

خیز ترکمنستان به سمت ریاست جمهوری مادام‌العمری

خیز ترکمنستان به سمت ریاست جمهوری مادام‌العمری

قانونگذاران در کشور آسیای مرکزی ترکمنستان در حال بررسی لغو قانون ممنوعیت انتخاب افراد 70 سال به بالا به عنوان رئیس‌جمهور هستند؛ تغییری که به رهبر کنونی عشق‌آباد اجازه می‌دهد تا پایان عمر قدرت را در دست داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس پارلمان ترکمنستان امروز جمعه همچنین اعلام کرد که کمیسیون قانون اساسی ممکن است که دوران ریاست جمهوری را برای دو سال دیگر تمدید کرده و آن را هفت ساله کنند.

این تغییرات موجب افزایش اختیارات قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهوری 57 ساله ترکمنستان می‌شود. وی که یک استادیار دندانپزشکی است، پس از مرگ ناگهانی صفرمراد نیازف در سال 2006 به ریاست جمهوری رسید.

پس از مرگ نیازوف، بر اساس قانون اساسی اداره کشور پس از مرگ یا برکناری رئیس جمهور بر عهده شورای امنیت ملی قرار می‌گرفت و گمان می‌رفت «عوض گلدی آتایف» که ریاست شورای امنیت ملی را بر عهده داشت به قدرت برسد، اما ناگهان پرونده‌های جنایی آتایف گشوده و از صفحه قدرت کنار زده شد و وی شانس به دست گرفتن قدرت را از دست داد.

در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۶ قربانقلی بردی محمداف در مجلس شورای ملی با حمایت اکثریت نمایندگان نامزدی خود را برای تصدی ریاست جمهوری ترکمنستان اعلام و در ۱۱ فوریه سال ۲۰۰۷ با به دست آوردن بیش از 89 درصد کل آراء به عنوان دومین رئیس‌جمهوری ترکمنستان انتخاب شد.

انتهای پیام

کد N839587

وبگردی