آفتاب

نارضایتی ژیسکاردستن از روابط فرانسه و اروپا با روسیه

نارضایتی ژیسکاردستن از روابط فرانسه و اروپا با روسیه

رییس جمهوری پیشین فرانسه بن بست موجود در فروش ناوهای هلیکوپتربر میسترال فرانسه به روسیه را یک "سوءتفاهم" خواند و گفت: این توافق در حال حاضر لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، والری ژیسکار دستن، رییس جمهوری پیشین فرانسه با اشاره به اوضاع حول فروش دو ناو آبی-خاکی هلیکوپتربر میسترال به روسیه گفت: این دو ناو به درخواست یگان دریای سیاه روسیه قرار بود ارسال شود و اگر شرایط کاملا خوب بود و تضمین‌ها درست بودند،‌ این توافق هرگز با شکست مواجه نمی‌شد.

توافق خرید این ناوها در سال 2011 امضا شد و مسکو از پاریس خواست تا این ناوها را برایش بسازد؛ قرار بود نخستین فروند از این ناوها در پایان 2014 به روسیه منتقل شود.

اما فرانسه پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه بخاطر الحاق شبه جزیره کریمه در مارس 2014 این توافق را رد کرد. روسیه انتظار دارد که یا این ناوها را بگیرد یا هزینه صرف شده برای خرید این ناوها عودت داده شود.

پیشتر گزارش شده بود که فرانسه به روسیه پیشنهاد کرده تا بخاطر کنسل شدن این توافق مبلغ اولیه برای ساخت که 785 میلیون دلار است را به مسکو بازپرداخت کند اما روسیه این پیشنهاد را نپذیرفته و تاکید دارد که پاریس باید 2 /1 میلیارد دلار به عنوان غرامت بپردازد.

ژیسکار دستن در پاسخ به وضعیت کنونی روابط میان دو کشور گفت: روابط بین مسکو و پاریس در پی اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا بر مسکو مخدوش شده است. خشونت و نقض قوانین در اوکراین باید متوقف شود. توافق آتش بس مینسک باید رعایت شود. اگر به این توافق احترام گذاشته شود،‌ دلیلی برای تداوم تحریم‌های بیشتر وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه این تحریم‌ها بیش از آمریکا بر روابط روسیه با اروپا تاثیر منفی گذاشته است.

رییس جمهوری پیشین فرانسه با اشاره به دیدار رودروی خود با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در روز پنجشنبه گفت که درباره وضعیت اوکراین گفت و گو کردند.

انتهای پیام

کد N839559

وبگردی