آفتاب

اقدام تاجیکها علیه داعش و پیوستن فرمانده پلیس به تروریست ها

اقدام تاجیکها علیه داعش و پیوستن فرمانده پلیس به تروریست ها

همزمان با پیوستن فرمانده نیروهای ویژه پلیس تاجیکستان به داعش، تاجیک ها این گروه را در لیست گروه های تروریستی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، سرهنگ «گل مراد حلیمف» فرمانده نیروی ویژه پلیس تاجیکستان که یک ماه قبل ناپدید شده بود، در صفوف داعش در سوریه ظاهر شد.

پیام ویدئویی وی در مورد حضور در میان اعضاس داعش در شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی منتشر شده است. حلیموف در این ویدئو به زبان روسی سلیس و با لباس ویژه داعشی ها ، علت تصمیم خود را نارضایتی از وضع موجود درپلیس تاجیکستان ذکر کرد.

وی که خودش در یگان های ویژه روسیه و آمریکا آموزش دیده ، همچنین از روابط فعلی روسیه و تاجیکستان و روسیه و آمریکا راضی نیست.

منابع مطلع در سرویس های اطلاعاتی تاجیکستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری روسی تاس تایید کردند که سرهنگ حلیموف در سوریه به داعش پیوسته است. این سرهنگ ۴۰ ساله سه سال قبل به فرماندهی نیروی ویژه پلیس تاجیکستان منصوب شد و کار وی بارها با اعطای نشان های دولتی مورد تقدیر قرار گرفته است. 

اما پس از انتشار این تصاویر ویدیویی دادگاه عالی تاجیکستان در اطلاعیه‌ای ضمن ممنوع کردن فعالیت گروه داعش در این کشور آن را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه نمود.

بنا به اطلاع یک منبع از دادگاه عالی تاجیکستان، این تصمیم با پیشنهاد دادستان کل تاجیکستان از مدتها قبل در حال پیگیری بوده است.

بنا به این گزارش، این تصمیم را دادگاه عالی تاجیکستان حدود یک ماه قبل صادر کرده بود که در حال حاضر رسانه‌ای شده است.

مقامات تاجیکستان تاکنون فعالیت تعدادی از سازمان و گروه‌های افراطی، از جمله «حرکت اسلامی ازبکستان»، «جماعت انصار الله»، «سلفیه» و «جماعت تبلیغ» را غیر قانونی و ممنوع اعلام کرده است.

با توجه به اطلاع وزارت کشور تاجیکستان، حدود ۴۰۰ شهروند این کشور در گروه داعش می‌جنگند و نزدیک به ۴۰ نفر از این افراد به همراه خانواده هایشان به این گروه تروریستی پیوسته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها از رسانه‌های مختلف تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار شهروندان خارجی از تمام جهان به داعش ملحق شده‌اند.

کد N839415

وبگردی