آفتاب

کامرون: وضعیت کنونی اتحادیه اروپا رضایت‌بخش نیست

کامرون: وضعیت کنونی اتحادیه اروپا رضایت‌بخش نیست

نخست‌وزیر انگلیس در جریان دیدار با رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس گفت که وضعیت کنونی اتحادیه اروپا "چندان مناسب نیست" و طرف فرانسوی هم در پاسخ از لندن خواسته است تا در این اتحادیه باقی بماند.

نخست‌وزیر انگلیس در جریان دیدار با رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس گفت که وضعیت کنونی اتحادیه اروپا "چندان مناسب نیست" و طرف فرانسوی هم در پاسخ از لندن خواسته است تا در این اتحادیه باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس می‌خواهد با سفر به پایتخت‌های اروپایی برای اصلاحات مورد نظر خود در اتحادیه اروپا حمایت جلب کند. وی پس از فرانسه عازم لهستان شد و با رهبر این کشور دیدار کرد.

نخست‌وزیر انگلیس روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که می‌خواهد اتحادیه اروپا رقابتی‌تر شده، اعضای اتحادیه برای موفقیت آن در کنار یکدیگر کار کنند و منافع مردم انگلیس در نظر گرفته شود.

فرانسوا اولاند با بیان اینکه فرانسه خواهان ماندن انگلیس در اتحادیه اروپاست، گفت: ماندن در اتحادیه اروپا هم به نفع اروپا و هم به نفع انگلیس است اما ما همواره گفته‌ایم که احترام به تصمیم مردم در اولویت قرار دارد.

کامرون در جریان کنفرانس خبری مشترک با اولاند تاکید کرد: به باور من تغییراتی هستند که اگر انجامشان دهیم، نه فقط انگلیس که بقیه اروپا نیز از آنها سود می‌برند.

به رفراندوم گذاشتن عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا یکی از وعده‌های انتخاباتی دیوید کامرون بود، اما وی می‌خواهد پیش از آن برای تغییراتی در اتحادیه اروپا تلاش کند. اتحادیه اروپا، اتحادیه‌ای اقتصادی - سیاسی است که با ۲۸ عضو بزرگترین اقتصاد جهان به شمار می‌رود. ۱۹ کشور از اعضای اتحادیه از واحد پولی مشترک یورو استفاده می‌کنند.

از دهه ۱۹۹۰ اتحادیه اروپا برای تبدیل به بازاری واحد تلاش کرده و به این ترتیب جا به جایی نیروی کار و سرمایه در آن به صورت آزادانه صورت می‌گیرد. در پی بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ احساسات ضد اتحادیه اروپا در برخی کشورهای عضو رشد کرده است.

نخست وزیر انگلیس در تلاش برای تضمین اصلاحات اتحادیه اروپا پیش از برگزاری رفراندوم در خصوص ماندن یا خروج انگلیس از این بلوک روز پنج‌شنبه سفر دو روزه خود به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان را آغاز کرد.

دیوید کامرون با مارک روت، نخست‌وزیر هلند در لاهه دیدار کرده و سپس به پاریس رفته و شام را با فرانسوا اولاند صرف کرد.

پیش از این سفر لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: ما به حرف‌های کامرون گوش داده و پیشنهادهای او را می‌شنویم. او پروژه این رفراندوم را به راه انداخته که مساله بسیار پرمخاطره‌ای است. ما امیدواریم انگلیس جزو اتحادیه اروپا باقی بماند، با وجود این مسائلی وجود دارد که باید حل شود.

وی افزود: فرانسه از تسهیل عملکرد اتحادیه اروپا حمایت کرده و خواستار بهبود این اتحادیه است اما با تقسیم و تجزیه آن مخالف است.

سفر کامرون همزمان با آن صورت گرفت که قرار است رای‌دهندگان انگلیسی در رفراندومی با منظور اینکه آیا باید انگلیس جزو اعضای اتحادیه اروپا باقی بماند یا خیر شرکت کند. وی قصد دارد پیش از نشست بروکسل در ماه آتی میلادی با تمامی رهبران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا دیدار کند. انتظار می‌رود در این نشست درباره اصلاحات پیشنهادی انگلیس مذاکره شود.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه تور اروپایی خود امروز (جمعه) وارد ورشو شد و با اوا کوپاچ، نخست‌وزیر لهستان دیدار کرد. هنوز هیچ بیانیه‌ مطبوعاتی‌ای منتشر نشده است اما پیش از این سفر، وزیر امور اروپایی لهستان گفته بود که دو طرف مذاکراتی دشوار پیش رو خواهند داشت.

انتهای پیام

کد N839412

وبگردی