آفتاب
نویسندگان دفاع مقدس تاکید کردند؛

تعمق بخشی به آثار تولیدی دفاع مقدس در اردبیل/پروسه طولانی چاپ

تعمق بخشی به آثار تولیدی دفاع مقدس در اردبیل/پروسه طولانی چاپ

اردبیل – با وجود افزایش کمی تولیدات شعر، داستان و خاطره با محوریت دفاع مقدس در استان اردبیل نویسندگان این حوزه کیفیت تولیدات را کافی ندانسته و از حمایتهای حداقلی گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، طی سال های اخیر توجه به تولید اثر ادبی در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به یکی از دغدغه های نویسندگان استان تبدیل شده و حتی سلایق برخی نویسندگان را تغییر داده و قلم ها را به سمت روایت حال و هوای جنگ سوق داده است.

به عقیده کارشناسان و منتقدان ادبی، ادبیات دفاع مقدس به دلیل اینکه بازگویی بخشی از تاریخ حیاتی این کشور محسوب می شود، حساسیت ویژه دارد و باید با نگاه ظریف و موشکفانه نویسندگان همراه باشد.

با این وجود بررسی تولیدات نویسندگان استان در نزدیک به یک دهه نشان می دهد نه تنها تعمق موشکفانه در برخی تولیدات رنگ و بویی ندارد بلکه تعداد کثیری از تولیدات با کیفیت غیر قابل قبول در معرض نقد منتقدان و حتی نویسندگان این حوزه قرار گرفته است.

بطوریکه آثار فاخر از استان های دیگر مستحق دریافت جوایز، تجدید چاپ و تیراژ های بالا شده و تولیدات متنوع با تعداد قابل توجه در استان به تعداد محدود در سطح ملی جایگاه یافته و برای عرضه رایگان شمارگان چاپ شده محدود برخی کتب مراسمات و همایش ها بهانه شده است.

در نشست مشترک نویسندگان و شعرای دفاع مقدس ابعاد مختلف آثار تولیدی دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفت. در کنار موضوعات ذکر شده نویسندگان برخی از مشکلات را به عدم حمایت ها منتسب می دانند و معتقدند در برخی مواقع حتی تبعیض مانع از شکوفایی و تبلیغ گسترده قلم نویسندگان اردبیلی شده است.

دفاع مقدس نیازمند تعمق در نوشتار است

عمار احمدی از نویسندگان دفاع مقدس معتقد است نگاه به ادبیات دفاع مقدس باید عمیق تر شده و با اقتضائات روز نیز همراه شود.

وی تاکید دارد هر چند قابلیت های نویسندگی در اردبیل بالا است اما ضروری است این استعدادها به شکل مطلوبی حمایت شوند.

این نویسنده معتقد است اگر از نظر کمی نگاه کنیم نسبت به دو سه سال گذشته  سطح تولیدات بسیار خوب است چرا که زمانی در این استان به تعداد انگشتان یک دست هم نویسنده، خاصه در این حوزه نداشتیم.

وی افزود: با این وجود هر چند تعداد نویسندگان افزایش یافته از نظر کیفی به جز دو سه نفر... هنوز نویسندگان به سطح حرفه‌ای که حرفی برای گفتن داشته باشند نرسیده‌اند و جای بسی تلاش و کار دارند.

احمدی میدان دادن به تولیدات و ارج نهادن به آثار تولید شده را ضروری دانست و با ذکر مثالی پروسه طولانی چاپ یک کتاب را زمینه ساز ناامیدی نویسنده از تولید اثر عنوان کرد.

در عین حال شهاب الدین وطن دوست شاعر دفاع مقدس تاکید دارد که تعامل بین هنرمندان و نویسندگان دفاع مقدس بسیار کم است و حتی در بسیاری مواقع همدیگر را تحمل نمی کنند.

وی افزود: هر کسی در این عرصه خود را رستم دستان می داند و نتیجه این تفکر تولیداتی است که با ایرادات قابل توجه همراه است.

کارگاه های ادبی پربار تر شود

این شاعر معتقد است هر چند کارگاه های شعر و داستان هر از گاهی برگزار می شود اما ضروری است این کارگاه ها پربار تر از قبل باشند.

همچنین نویسنده دیگر دفاع مقدس تاکید دارد که تولیدات این حوزه باید همراه با کشف و موکاشفه باشد.

محمود مهدوی تصریح کرد: حتی در تنظیم یک مصاحبه باید تحلیل و مکاشفه چاشنی تولیدات باشد و نویسنده از تکنیک ها و مهارت های نویسندگی در تنظیم خاطره بهره گیرد.

وی با تاکید به اینکه هشت سال قبل نویسنده دفاع مقدس در این استان انگشت شمار بود، افزود: در حال حاضر علاقه مندی به این حوزه افزایش یافته و باید زمینه تربیت و حمایت نویسندگان فراهم شود.

مهدوی تداوم کارگاه های ادبی و ممارست نویسندگان و تلاش برای کیفی سازی تولیدات را ضروری می داند و معتقد است با کیفی سازی می توان آثار بی نظیر خلق کرد.

نگاه سلیقه ای در چاپ کتاب

در عین حال که نویسندگان به کیفی سازی تولیدات تاکید دارند برخی معتقدند حمایت ها حتی از تولیدات موجود نیز کافی نیست. تا جایی که آثار متعددی پشت صف های طولانی انتشاراتی ها خاک می خورد و برخی بعد از سال ها هنوز چاپ نشده است.

مهدوی در این خصوص گفت: خود بنده آخرین کتابی که در نشر سوره مهر چاپ کردم مربوط به سال ۸۸ است و با وجود نگارش چند کتاب بعد از آن زمان هنوز موفق به چاپ کتاب جدید نشدم.

وی صف طولانی این انتشارات برای چاپ کتاب را قابل تامل دانست و گفت: رفتارهایی این چنینی دلسردی به دنبال دارد و انتظار نویسندگان حمایت معقول از سوی ناشران است.

در اظهارات قابل توجهی مدیر انتشارات ساوالان ایگیدلری گفت: بنده از ۵۰ جلد کتاب آماده به چاپ توانسته ام ۱۰ مورد را به چاپ برسانم و مابقی به دلیل مشکلات هنوز به چاپ نرسیده است.

احمدی با تاکید به ضرورت حمایت از آثار دفاع مقدس اضافه کرد: نهضت مبارزه ای که در دفاع مقدس ایجاد شده هنوز پابرجاست و چاپ خاطرات و مبارزات رزمندگان در واقع تداوم این نهضت است.

در عین حال شاعر دفاع مقدس نیز معتقد است ارتباط تهران با مراکز استان ها کافی نیست و دغدغه های مالی در کنار این ضعف ارتباطات کتب را در صف های طولانی چاپ نگه می دارد.

وطن دوست با ذکر مثالی به کتاب «بلاجویان دشت کربلایی» مجموعه شعر جانبازان بالای ۷۰ درصد اشاره کرد که در سال ۸۸ به اتمام رسیده و در سال ۹۲ سال انتشار خورده است اما در سال ۹۴ عملا به چاپ رسیده است.

در عین حال علی باقری نویسنده خاطرات شهید عمران پستی معتقد است نهادهای متولی با سلایق مختلف در چاپ کتب این حوزه اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه بهانه کمبود اعتبار کافی نیست، اضافه کرد: در برخی مواقع حمایت از کتب کاملا سلیقه ای و بر اساس تمایل یک نهاد اجرایی شکل می گیرد.

مکتب انقلاب اسلامی شکل گیرد

در پاسخ به تمامی دغدغه های ذکر شده سرپرست حوزه هنری استان اردبیل بارها به ضرورت تشکیل مکتب انقلاب اسلامی تاکید کرده است.

امیر رجبی حمایت از نویسندگان را از سیاست های حوزه هنری دانست و افزود: نگاه کیفی به تولیدات سیاست پیش روی این نهاد اجرایی است.

وی با تاکید به اینکه آثار شاخص متعددی طی سال های اخیر با حمایت این دستگاه اجرایی منتشر شده است، نگاه عمیق و کیفی به تولیدات و استفاده از دیدگاه های کارشناسی را ضروری دانست.

سرپرست حوزه هنری استان در عین حال به ضرورت اطلاع رسانی گسترده و معرفی تولیدات دفاع مقدس این استان تاکید کرد و افزود: تبلیغ و معرفی در حد مقبول انجام نمی شود.

این نویسنده معتقد است توسعه هنر انقلاب اسلامی در گرو شکل گیری مکتب هنری انقلاب اسلامی است که پیش از همه باید مبانی فکری و نظری آن توسط هنرمندان برجسته و اساتید و صاحب نظران علمی و دانشگاهی تدوین شود.

موضوعی که به شکل دیگری باقری نویسنده دفاع مقدس آن را معنی داده و معتقد است انرژی نهادهای متولی و حامی چاپ آثار دفاع مقدس باید تجمیع شده و مراحل پژوهش و انتشار بین دستگاه ها تقسیم بندی شود.

تاکید باقری در نظم دهی به تولیدات و جلوگیری از حمایت های جزیره ای نه تنها از سوی بسیاری از نویسندگان پذیرفته است، بلکه بی توجهی به این نیاز به عنوان یکی از موانع شکوفایی استعدادهای نویسندگی دفاع مقدس در این استان محسوب می شود.

اعلام آمادگی نویسندگان دفاع مقدس برای ورود به عرصه تولیدات کیفی و ماندگار در وضعیتی است که دستگاه ها در اقدامات فرسایشی و در کمال ناباوری به دنبال تحقق این هدف هستند.

هدفی که به تعبیر آن ها خدمت به بخش مهمی از تاریخ این کشور است و باید به مانند میراث ارزشمندی پاسداری شده و به نسل بعد انتقال یابد.

کد N839168

وبگردی