آفتاب

انتقال آب به مهم‌ترین زیستگاه آهو در دامغان

انتقال آب به مهم‌ترین زیستگاه آهو در دامغان

رییس محیط زیست شهرستان دامغان از انتقال آب به مهم‌ترین زیستگاه آهو در شهرستان دامغان خبر داد.

فرامرز اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه سمنان، اظهار کرد: با اجرایی‌شدن این پروژه، دسترسی حیات وحش این زیستگاه به آب تسهیل شده است.

وی افزود: حیات وحش مختلفی در زیستگاه قوشه دامغان زیست دارند که آهو، قوچ و میش، کل و بز، کبک و تیهو از مهم‌ترین آنها هستند. گونه‌های مختلفی و از جمله در حدود 200 راس آهو در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

اسفندیاری با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی افزود: به‌منظور تأمین آب موردنیاز حیات‌وحش، آب از طریق لوله‌هایی به منطقه، انتقال داده شده و آبشخورهایی نیز در مناطق مختلف برای استفاده حیات‌وحش و آهوان این زیستگاه ایجاد شده است.

وی به ضرورت احیای زیستگاه‌های حیات وحش، اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه احداث جاده و آزادراه‌های مختلف که بسیاری از آنها از وسط زیستگاه‌ها عبور می‌کنند، بهره برداری‌های بی‌رویه از معادنی که در زیستگاه‌ها واقع هستند و ساخت کارخانه‌ها باعث تخریب بسیاری از زیستگاه‌ها در کشور و کاهش جمعیت گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دامغان اضافه کرد: علاوه بر انتقال آب برای استفاده حیات وحش زیستگاه قوشه اقدامات دیگری به‌منظور احیای این زیستگاه انجام شده است. کشت و بذرپاشی گیاهان مرتعی و تامین غذا و علوفه مورد نیاز گونه‌های علف‌خوار و کمک به تکمیل چرخه زیست حیات وحش از دیگر اقداماتی است که در زیستگاه قوشه دامغان انجام شده است.

انتهای پیام

کد N839019

وبگردی