آفتاب

مهارکننده پمپ پروتون، درمانی موثر در بیماران گوارشی

مهارکننده پمپ پروتون، درمانی موثر در بیماران گوارشی

مهار کننده پمپ پروتون به دلیل تاثیر بالایی که دارد، امروزه به صورت روتین در بیماران گوارشی به کار می رود.

به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ یکی از عوارضی که امروزه بسیار به آن پرداخته می شود هیپومنیزیمی است که به دلیل علایم خطرناکی که دارد بررسی شیوع آن دارای اهمیت است؛ این مطالعه به منظور بررسی مقایسه هیپومنیزیمی در ارتباط با مصرف طولانی مدت مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) قبل و بعد از شروع درمان در بیماران توسط دکتر احمد خسروی خراشاد، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

در این مطالعه به بررسی تاثیر مصرف PPI بر روی کاهش سطح سرمی منیزیم پرداخته شده که بدین منظور 100 بیمار در دو گروه 50 نفره مورد بررسی قرار گرفتند که گروه های مورد مطالعه شامل یک گروه مصرف کننده PPI کمتر از سه ماه و گروه مصرف کننده PPI بیشتر از شش ماه بودند.

گروه های مصرف کننده پمپ پروتون تحت درمان با دوز درمانی امپرازول (40 میلی گرم روزانه) قرار گرفتند و در دو تست قبل و بعد از منیزیوم، کلسیم، پتاسیم و PIH بررسی و نتایج آن به وسیله تست های آماری آنالیز شدند.

سطح سرمی منیزیم به دنبال مصرف مهار کننده پمپ پروتون در هیچ کدام از گروه های سه و شش ماهه تغییر معنی داری نداشت ولی سطح سرمی کلسیم در گروه سه ماهه دارای تاثیر معنا داری بود. همچنین نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که هیپومنیزیمی در مصرف کوتاه مدت مهار کننده پمپ پروتون ایجاد نمی شود.

خلاصه این مقاله در کتابچه مقالات بیست و ششمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

کد N838696

وبگردی