آفتاب
نوبخت و باهنر در گفتگوی ویژه خبری مطرح کردند؛

ابلاغیه رئیس‌جمهور برای «اقتصاد مقاومتی»/ لزوم ساماندهی یارانه‌ها

ابلاغیه رئیس‌جمهور برای «اقتصاد مقاومتی»/ لزوم ساماندهی یارانه‌ها

سخنگوی دولت و نایب رئیس مجلس، به بررسی موضوع همدلی و همزبانی دولت و مجلس و برخی مسائل روز کشور از جمله «اقتصاد مقاومتی» پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سخنگوی دولت و محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، شب گذشته با  حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به بررسی راه‌های تعامل هرچه بیشتر مجلس و دولت پرداختند.

نوبخت در این بررنامه با بیان اینکه فرجام همزبانی مجلس نهم و دولت یازدهم بهتر از آغاز آن است، اظهار داشت: حتی در سؤال هایی که نمایندگان مجلس از دولت دارند و برخی وزرای پیشنهادی نیز رأی نیاوردند، می توان همدلی و همزبانی را میان مجلس و دولت دید.

وی گفت: همدلی و همزبانی نباید به معنای نادیده گرفتن وظایف هر یک از قوا باشد؛ همدلی به معنای تحمیل تصمیم یکی به دیگری نیست.

سخنگوی دولت افزود: سؤال از وزرا نباید به معنای نبود همدلی میان دولت و مجلس تلقی شود.

نوبخت با مهم خواندن حفظ همگرایی بین دولت و مجلس و ادامه روند جلسات هیئت رئیسه مجلس برای مدیریت برخی رفتارهای نمایندگان گفت: رئیس جمهور همیشه برای افزایش کارایی و همدلی به اعضای دولت مطالبی را یادآور می‌شود.

وی تصویب بودجه سال ۹۳ و ۹۴ را ازجمله نمونه های همکاری دولت و مجلس برشمرد و ادامه این روند را در بررسی برنامه ششم و بودجه سال ۹۵ از طرف مجلس خواستار شد.

سخنگوی دولت افزود: در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی باید سریع‌تر از آنچه که انجام می دهیم، نتایج را برای مردم منعکس کنیم.

نوبخت گفت: ساز و کاری از طرف رئیس جمهور به دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است که آثار اجرای بخشی از آن در رونق بخش کشاورزی ازجمله افزایش تولید و تراز مثبت صادرات به واردات محصولات کشاورزی دیده می‌شود.

وی درباره این سؤال که گفته می شود دولت بیشتر توجه خود را معطوف مذاکرات هسته ای کرده است، تصریح کرد: نمی توانیم به ظلم بزرگی که به ملت ایران روا شده است، بی‌تفاوت باشیم و این نکته قوت دولت است.

نوبخت گفت: در برنامه ریزی بودجه منابعی را که مشخص کرده ایم بدون نگاه به جنبه های مثبت مذاکرات است.

وی افزود: دولت با توجه به شرایط کنونی در پی مهار تورم و مشکلات مردم است.

باهنر: همدلی و همزبانی مجلس و دولت می‌تواند ادامه یابد/ ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی در بودجه

در ادامه این برنامه، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار عمومی دولت یازدهم، متین، قابل قبول، عقلایی و منطقی است.

وی افزود: رفتار عمومی مجلس شورای اسلامی نیز در این مدت این گونه بوده است و مجلس، نظم و اقتدار را می‌پسندد و از آن تمکین می‌کند.

باهنر گفت: آغاز همکاری مجلس نهم و دولت یازدهم خوب و منطبق بر آمار و کار تطبیقی است.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: معدل رأی وزرای دولت یازدهم از مجلس شورای اسلامی بالاترین معدل رأی بوده است.

وی گفت: به جز بحث درباره وزیر علوم و چالش هایی که در این زمینه ایجاد شد، مقطع مشترک دولت یازدهم و مجلس نهم، طلایی است.

باهنر افزود: برخی گره ها و مشکلات کشور که از بی تدبیری، استفاده نکردن از خرد جمعی و بدون توجه به حرکت علمی بوده قابل باز و حل شدن است.

وی گفت: این همدلی و همزبانی را می‌توان با قدرت بیشتر ادامه داد.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: باید با محوریت اقتصاد مقاومتی و مشخص شدن مشکلات، دولت و مجلس با یکدیگر گفتگو کنند.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید برای حل مشکل بیکاری فکری کنند، گفت: پذیرش برخی از لوازم اقتصاد مقاومتی سخت است و باید در این زمینه کار شود.

باهنر با طرح این سوال که چرا دولت حذف برخی از یارانه‌بگیران را به کندی انجام می دهد، تأکید کرد: جدول برنامه‌ریزی ها درباره اقتصاد مقاومتی باید زودتر طراحی شود و راه تامین منابع یارانه ها نیز دغدغه جدی است.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها باید از دولت و مجلس بخواهند که کارهایشان را بگویند، گفت: زمانی که درآمد نفتی دولت در یک سال به نصف کاهش می یابد و دولت کشور را اداره می‌کند، در سال آینده نیز می توان با صرفه‌جویی و این میزان درآمد برای کشور برنامه‌ریزی کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کمبود منابع مشکل است، اما نباید برای ما بن‌بست ایجاد کند.

باهنر گفت: کمبود منابع را می توانیم از راه های گوناگونی ازجمله اجرای اقتصاد مقاومتی جبران کنیم.

وی افزود: بودجه سال ۹۴ مبتنی بر واقعیات موجود کشور است، اما اگر گشایشی در مذاکرات ایجاد شود، باید برای افزایش درآمدهای کشور برنامه ریزی داشته باشیم.  

کد N838648

وبگردی