آفتاب

شورای امنیت پایان بخشودگی از مجازات برای مهاجمان به خبرنگاران را خواستار شد

شورای امنیت پایان بخشودگی از مجازات برای مهاجمان به خبرنگاران را خواستار شد

شورای امنیت سازمان ملل ضمن محکوم کردن حملات مکرر به خبرنگاران سراسر جهان خواستار پایان بخشودگی از مجازات برای مجرمان این جنایت‌های خشونت آمیز علیه اصحاب رسانه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این درخواست به شکل یک قطعنامه‌ای که به اتفاق آرا تصویب شده مطرح شد که در آن خواسته شده تمامی خبرنگارانی که در مناطق درگیر ربوده شده و یا به گروگان گرفته شده‌اند، آزاد شوند.

این قطعنامه تحت ریاست لیتوانی در شورای امنیت تدوین شد که لیناس لینکویسیوس، وزیر امور خارجه این کشور ریاست این نشست را به عهده داشت.

ماریان پرل، خبرنگار و بیوه دنیل پرل، خبرنگار روزانه وال استریت ژورنال که در سال 2002 میلادی توسط شبه نظامیان پاکستانی سر بریده شد به شورای امنیت گفت: الان زمان وحشتناکی برای حرفه ما محسوب می‌شود. ما هدف قرار گرفته‌ایم. گروه‌های شبه نظامی دیگر از خبرنگاران برای انتقال اخبار استفاده نمی‌کنند بلکه در عوض آنها را می‌ربایند تا خبرساز شوند. آنها با ما همانند دشمن و جاسوس رفتار می‌کنند. این واقعیتی است که ما هر روز شاهد آن هستیم.

دیده بان خبرنگاران بدون مرز گفت: در سال 2014 میلادی 66 خبرنگار کشته شدند، از آغاز سال جاری میلادی 25 خبرنگار و در دهه گذشته بیش از 700 خبرنگار کشته شدند.

بسیاری از اعضای شورای امنیت و دیگر کشورهای عضو سازمان ملل سر بریدن خبرنگاران غربی توسط تروریست‌های داعش را فجیع‌ترین و فاحش‌ترین نمونه‌های خشونت علیه خبرنگاران توصیف کردند.

لینکه ویسیوس گفت: با کشته شدن 80 خبرنگار از آغاز درگیری‌های سوریه در سال 2011 میلادی این کشور مرگبارترین مکان برای خبرنگاران محسوب می‌شود و عراق و اوکراین به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

معاون دبیرکل سازمان ملل به اعضای شورای امنیت یادآور شد که خبرنگاران محلی با بیشترین تهدید و خطر مواجه هستند و این در حالی است که پوشش رسانه‌ای از کشتار آنها کمرنگ‌تر از دیگر کشتارهاست.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: روسیه، اوکراین، بروندی، اتیوپی و جمهوری آذربایجان از جمله کشورهایی هستند که جان خبرنگاران در آنجا در خطر است.

انتهای پیام

کد N838599

وبگردی