آفتاب
با وجود کاهش میزان صادرات/

ایران صدرنشین تولید و صادرات فرش دستباف در دنیا است

ایران صدرنشین تولید و صادرات فرش دستباف در دنیا است

مشهد- ایران با وجود کاهش میزان صادرات فرش دستباف در طی سال های گذشته اما همچنان در اقتصاد بازار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری در دنیا صدرنشین و پیشتاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس مرکز ملی فرش ایران در حاشیه افتتاح نهمین نمایشگاه ملی فرش دستباف ایران در مشهد وضعیت صادرات فرش را در شرایط کنونی نامناسب ارزیابی و اظهار کرد: در دهه های اخیر ۵۰۰ میلیون دلار هزینه صادرات فرش در کشور بوده است که از سال ۹۰ شاهد افت شدید در حوزه صادرات فرش بوده ایم.

حمید کارگر کاهش صادرات فرش را در سال ۹۲  به میزان ۳۱۴ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این کاهش ناشی از تحریم ها، درگیری های سیاسی کشورهای منطقه، هدفمندی یارانه ها و بالا رفتن هزینه ها بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه از فروردین ماه ۹۳ شاهد رشد صادرات در حوزه فرش بودیم که در پایان سال گذشته ارزش ریالی صادرات فرش به ۳۳۰ میلیون دلار و ارزش وزنی آن به ۵ هزار تن فرش به ۸۰ کشور دنیا رسید.

وی صادرات فرش را متاثر چند عامل داخلی و خارجی دانست و تصریح کرد: تحریم ها، رکود و تورم داخلی، بالا رفتن قیمت تمام شده فرش، ورود کالای جایگزین همچون موکت و فرش ماشینی، تغییر در سلیقه مخاطبان، اشباع بازارهای سنتی و حضور رقبا قدرتمند در حوزه صادرات فرش باعث وجود ضعف در این حوزه شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با ابراز امیدواری از بهبود شرایط سیاسی در ایجاد تغییرات مثبت در حوزه صادرات فرش دستباف گفت: در حال حاضر بیشترین سهم بازار فرش دستباف در دنیا از آن ایران است که با تبلیغات و با تولید محصول مشتری محور و مطابق با اقتضاء و نیازهای روز بازار در عین حفظ اصالت های فرش اصیل ایرانی بتوانیم بار دیگر جایگاه واقعی خود را در بازار فرش دنیا به دست آوریم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فرش ایرانی دارای تنوع بسیاری در همه استان ها و اقلیم های جغرافیایی با سبک های مختلف است که دریای غنی از طرح، نقشه، رنگ بندی و اندازه را دارد و توانسته است سلایق مختلف را پاسخگو باشد.

چین رقیب ایران نیست

کارگر  همچنین با بیان اینکه این  موضوع که چین رقیب ما است و در حوزه صادرات نفت دست اندازی می کند اظهار داشت: این موضوع بیشتر به یک افسانه شباهت دارد تا واقعیت چرا که چین رقیب ما نیست بلکه مشتری فرش دستباف ایرانی است.

وی تاکید کرد: آمار گمرک کشور چین نشان می دهد که چین در حال عبور از وضعیت تولید فرش دستباف به مرحله خریداری فرش دستباف ایرانی است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: ما در حوزه فرش در دنیا رقبای خاص خود همچون هند، افغانستان، پاکستان، نپال و ترکیه را داریم که با قدرت فعالیت خود را ادامه می دهند و رقبای اصلی ما در صنعت فرش هستند اما با این وجود ایران در حوزه صنعت فرش صدرنشین است.

وی گفت: در بازار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری فرش دستباف در دنیا با وجود ضعف صادراتی ایران در این حوزه اما باز هم ایران در صدر کشورهای دنیا در خصوص صنعت فرش است.

قالیبافان از خدمات بیمه ای محرومند

وی همچنین با اشاره به اینکه بیمه خواسته به حق قالیبافان است افزود: متاسفانه به دلیل اختصاص اعتبار ناکافی مجلس به این حوزه جمعیت بسیاری از قالی بافان متقاضی بیمه از خدمات بیمه محروم مانده اند.

حمید کارگر افزود: یکی از مشکلات مهم حوزه قالی بافی چالش پوشش بیمه تامین اجتماعی قالیبافان است که به این مسئله از اوایل سال 93 به طور جدی پرداخته شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: بیمه خواسته به حق قالی بافان بود که در سال های متمادی پیگیر آن بودند که تا پایان سال 92 تعداد 480 هزار نفر از قالیبافان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه اعتبار بیمه قالی بافی سالانه توسط مجلس شورای اسلامی مصوب می شود رقم آن برای سال گذشته کافی نبود و نه تنها نتوانستیم بیمه شدگان سال های قبل را تحت پوشش قرار دهیم بلکه جمعیت زیادی از قالیبافان که متقاضی بیمه بودند نیز از خدمات بیمه ای محروم ماندند.

کارگر افزود: امیدواریم با تامین اعتبار در بودجه حوزه فرش در سنوات آتی بتوانیم همه افراد زیرمجموعه این حوزه را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

کارگر گفت: خراسان بزرگ به عنوان یکی از قطب های تولید فرش در دنیا شناخته شده است و در حال حاضر نیز فرش های کاشمر، بیرجند و مشهد در دیگر کشورها به عنوان برند هستند.

 

 

 

کد N838419

وبگردی