آفتاب

تاثیر شیر مادر بر محافظت از کودک در مقابل آلودگی هوا

تاثیر شیر مادر بر محافظت از کودک در مقابل آلودگی هوا

زندگی در شهر با وجود میزان بالای ترافیک وسائط نقلیه یا نزدیکی به کارخانه ها به معنای زندگی با دو منبع شدید آلودگی زیست محیطی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعات محققان دانشگاه باسک اسپانیا نشان می دهد که شیر مادر اثر مخرب آلودگی هوا ناشی از ذرات موسوم به PM۲.۵ و دی اکسید نیتروژن را بر روی نوزادان خنثی می کند.

اثرات آلودگی هوا بر نوزادان بسیار خطرناک است و تغذیه با شیر مادر این اثرات مخرب را از بین می برد.

پژوهش های پیشین بر فواید متعدد تغذیه نوزادان با شیر مادر تاکید داشته و امروزه تقریبا همه افراد از منافع بیشماری که نوزادان از دریافت شیر مادر خواهند داشت، با خبر هستند. البته باید به این نکته نیز اذعان داشت که این عمل برای مادران نیز مفید بوده و در حفظ سلامت آنها تاثیرگذار است. یکی از موضوعاتی که در این میان کمتر به آن پرداخته شده است، تاثیر پیشگیرانه شیر مادر بر آسیب های ناشی از آلودگی هوا در مناطق شهری روی نوزادان است.

مهمترین تاثیر مخرب آلاینده های جوی، بر رشد ذهنی نوزاد است. سیستم اعصاب مرکزی نوزاد فاقد مکانیسم سم زدایی قوی است؛ بنابراین شیر مادر تنها راه حل است.

«آیتانا لرتوخاندی»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه باسک، به وجود رابطه ای معکوس در وجود مواد آلاینده ای مانند ذرات معلق و دی اکسید نیتروژن و تغذیه با شیر مادر پی برده که در شکل گیری سلامت جسمی و روحی نوزادان تاثیر بسزائی دارد.

وی در مطالعات خود به بررسی شرایط ویژه کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند و کودکانی که دست کم به میزان چهار ماه از شیر مادر استفاده کرده اند پرداخت. هر دو گروه از این نوزادان در مناطق آلوده شهری زندگی کرده و در معرض آلاینده های جوی قرار داشتند.

کد N838384

وبگردی