آفتاب

موگرینی خواستار از سرگیری مذاکرات سازش اسرائیل و فلسطینیان شد

موگرینی خواستار از سرگیری مذاکرات سازش اسرائیل و فلسطینیان شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم از سرگیری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان گفت: شرایط فعلی قابل تحمل نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رأی الیوم، فدریکا موگرینی در افتتاحیه نشست سالانه مجموعه هماهنگ کننده طرف های کمک کننده به ملت فلسطین در بروکسل عنوان کرد: شرایط فعلی قابل تحمل نیست و اگر ما بر این باور باشیم که گزینه ابقای شرایط فعلی ممکن است، متوهم هستیم.
وی در همین راستا به حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه در ساعات اولیه امروز چهارشنبه، ساعاتی بعد از شلیک موشک از طرف غزه به جنوب اراضی اشغالی اشاره کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هفته گذشته با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و مسئولان فلسطینی دیدار کرد، گفت: همانطور که در غزه شاهد بودیم اگر پیشرفت مثبتی را شاهد نباشیم با مسائل منفی روبرو خواهیم بود.
موگرینی با بیان اینکه منافع سیاسی و وظیفه اخلاقی ما ایجاب می کند که در حد توان در این زمینه تلاش کنیم، خواستار تلاش بی وقفه برای تحقق «راه حل دو کشور» بر اساس مرزهای 1967 شد.
موگرینی گفت: در سایه فقدان هر گونه روند سیاسی و نبود افق مشخص چیزی جز خشونت بیش از پیش را نمی توان انتظار داشت. وی در پایان مسئولان فلسطینی و تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس که کنترل نوار غزه را بر عهده دارد را به شروع روند آشتی ملی دعوت کرد.
گفتنی است مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین، به رغم تلاش های وزیر امور خارجه آمریکا برای رسیدن به توافق، در آوریل 2014 متوقف شد. بعد از توقف مذکرات جنگ خونین تابستان گذشته علیه نوار غزه و تشکیل کابینه راستگرای نتانیاهو از جمله تحولات فلسطین و اسرائیل بود.

کد N838374

وبگردی