آفتاب
اتفاقات هفت روز ورزش؛

چهار مزایده پوچ و بازگشت سرخابی‌ها به خانه/ والیبال روی خط استارت

چهار مزایده پوچ و بازگشت سرخابی‌ها به خانه/ والیبال روی خط استارت

اتفاقات این هفت روز ورزش خیلی زیاد نبود اما یکی از دیگری مهم‌تر بودند و پرحاشیه‌تر؛ اتفاقاتی مانند صعود نفت و حذف پرسپولیس، میزبانی ایران در اجلاس OCA ، لغو جلسه اعلام نتیجه مزایده سرخابی‌ها و ..

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری شصت و ششمین نشست اعضای هیات اجرایی شورای المپیک آسیا در تهران یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که در آغاز این هفته رو به پایان انجام شد. اتفاقی که شاید به اندازه خیلی از رویدادهای دیگر حاشیه و خبر نداشت اما میتوان در آینده تاثیراتش را در پیکره ورزش کشور مشاهده کرد. از این رو شاید بی راه نیست اگر این میزبانی را بزرکترین رویداد ورزشی در این هفته خواند.

بعد از این اجلاس اما ورزش ایران در این هفته رویدادهای دیگری را هم به خود دید که البته تعدادشان خیلی زیاد نبود اما اهمیت و تاثیرگذاری آنها بسیار زیاد بود، اتفاقاتی مانند بازگشت دوباره پیرمرد کارکشته و قدیمی بسکتبال برای مدیریت چهار سال آینده این رشته، استعفای دسته جمعی اعضای کادر فنی تیم‌های ملی کاراته، استعفای مربی تیم جودو و مهمتر از اینها وداع پرسپولیس با لیگ قهرمانان آسیا و واگذاری دوباره سرخابی‌ها به وزارت ورزش بعد از چهار مزایده بی نتیجه!

مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفت روز ورزش به این شرح است:

نخستین میزبانی ایران در  اجلاس شورای المپیک آسیا 
یکی از اتفاقات مهم برای ورزش ایران طی یک هفته گذشته برگزاری شصت و ششمین نشست اعضای هیات اجرایی شورای المپیک آسیا در تهران بود که پنجشنبه گذشته و برای نخستین‌بار انجام شد. به همین منظور شیخ احمد الفهد الصباح، رئیس OCA ساعتی پیش از آغاز اجلاس به تهران سفر کرد. در جریان اجلاس تهران در رابطه با رویدادهای مهمی که قاره آسیا طی چند سال آینده پیش رو دارد بحث و بررسی شد ضمن اینکه عشق آباد ترکمنستان به عنوان محل اجلاس آتی انتخاب شد. 

شیخ احمد اما پس از پایان اجلاس دیدارهای جداگانه‌ای با اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، وزیر ورزش و جوانان و معاون اول رئیس جمهوری داشت. وی طی حضور چند ساعته در تهران تاکید کرد که از ایران برای کسب کرسیهای بینالمللی بیشتر حمایت خواهد کرد ضمن اینکه گفت اولینبار است می‌بیند کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ایران با یکدیگر تعامل دارند. 

در جریان اجلاس شورای المپیک آسیا جامی تحت عنوان جام ارجان از سوی کیومرث هاشمی به شیخ احمد الفهد الصباح اهدا شد. 

بیمه رازی قهرمان لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی شد
مرحله نخست   مسابقات لیگ برتر کشتی یادواره مرحوم علیرضا سلیمانی قهرمان جهان و پهلوان کشور که با حضور ۹ تیم در بخش آزاد و ۶ تیم در فرنگی و به مدت دو روز در کرج برگزار شد، جمعه گذشته با قهرمانی تیم بیمه رازی به پایان رسید. در دیدار نهایی این رقابت‌ها تیم بیمه رازی تهران با نتیجه ۸ بر صفر توانست حریف خود یعنی تیم ستارگان ساری را شکسته دهد و بر سکوی قهرمانی بایستد. در چارچوب این مسابقات تیم‎های سینا صنعت ایذه و کفایتی مشهد به ترتیب در رقابت‌های کشتی فرنگی و آزاد به مقام سوم رسیدند.

پیروزی تیم ملی والیبال در آخرین دیدارهای تدارکاتی
تیم ملی والیبال که برای حضور در لیگ جهانی آخرین اردوی آماده‌سازی خود را در چک برگزار کرد، طی یک هفته گذشته برگزارکننده دو دیدار تدارکاتی مقابل تیم ملی این کشور بود که اتفاقا در هر دو دیدار هم به برتری دست یافت. نخستین دیدار ملی‌پوشان والیبال مقابل چک جمعه گذشته برگزار شد و با نتیجه  ۳ بر صفر به پایان رسید. آنها در دومین دیدار خود مقابل چک نیز با همین نتیجه صاحب برتری شدند. این آخرین دیدار تدارکاتی تیم ملی والیبال پیش از حضور در لیگ جهانی بود. 

استعفای دسته جمعی اعضای کادر فنی تیم ملی کاراته
اعضای تیم ملی کاراته شنبه گذشته طی نامه‌ای به رئیس فدراسیون از سمت خود کناره‌گیری کردند. این در حالی است که پس از رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان - آبان ماه سال ۹۳، آلمان - علیرضا سمندر با هدف پایان دادن به حواشی متعدد که قبل از بازی‌های آسیایی اینچئون آغاز شده بود، دست به تغییرات گسترده در کادر فنی تیم‌های ملی زد و آرین‌خو را به عنوان مدیر تیم‌های انتخاب کرد اما وی طی مدتی که این مسئولیت را بر عهده داشت خواسته‌های نامعقولی از مسئولان فدراسیون داشت مانند برکناری دبیر و نایب رئیس بانوان فدراسیون؛ ضمن اینکه طی چندماه گذشته هم هیچ گفتگو یا مصاحبه‌ای از سوی دبیر فدراسیون منتشر نشده که بخواهد دلیلی بر کنار رفتن مدیر فنی تیم‎های ملی و دیگر همکارانش باشد. در هر صورت رئیس فدراسیون کاراته خیلی سریع با درخواست استعفای کادرفنی تیم ملی موافقت کرد و غلامرضا دباغیان را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد.

ریاست فدراسیون بلندقامتان بازهم به مشحون رسید
مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون بسکتبال شنبه گذشته با حضور نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش برگزار شد و طی آن محمود مشحون که طی ۱۳ سال گذشته مدیریت این فدارسیون را بر عهده داشت، با کسب رای قاطع اعضای مجمع به عنوان رئیس چهار سال آینده این فدراسیون انتخاب شد. ۱۶ کاندیدا برای حضور در مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال ثبت نام کرده بودند که البته از میان آنها امیرخوش‌خبر و نصرالله معینی در مجمع حضور پیدا نکردند. رضا ترحمی، مهران سررشته، همایون بکتاش و حسن میرزاآقابیک به نفع مشحون و ایلیاوی از انتخابات کنار رفتند. بدین ترتیب رای گیری برای ۱۰ کاندیدا انجام شد و طی آن محمود مشحون ۲۳ رای، رضا مهندسی ۷ رای و امیر ایلیاوی ۶ رای را به خود اختصاص دادند. 

رای متخلفان دربی ۸۰ اعلام شد
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شنبه گذشته رای خود را در مورد متخلفان هشتادمین شهرآورد پایتخت اعلام کرد. بر اساس رای اعلام شده باشگاه پرسپولیس تهران به دلیل پرتاب مواد محترقه توسط تماشاگران به پرداخت پنج میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. سوشا مکانی بازیکن پرسپولیس تهران و حنیف عمران‌زاده بازیکن استقلال تهران به دلیل ايجاد تنش و درگیری فیزیکی در زمين مسابقه هر کدام به ۳ جلسه محروميت از همراهی تيم و پرداخت دو ميليون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. همچنین امید عالیشاه و علیرضا نورمحمدی بازیکنان پرسپولیس و امیرحسین صادقی و هراپر مگويان بازیکنان تهران به دليل انجام رفتار غیرورزشی و ايجاد درگيری و تشنج به يک جلسه محروميت از همراهی تيم و پرداخت دو ميلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. 

دعوت از دو بوکسور ایرانی به لیگ حرفه‌ای جهان
دو بوکسور تیم ملی ایران یعنی قاسمی‌پور و محرابی شنبه گذشته به حضور در لیگ حرفه‌ای جهان دعوت شدند. این دعوت، این شانس را به قاسمی‌پور و محرابی می‌دهد که خود را در میان بهترین‌های جهان محک بزنند و رنکینگ‌شان را بالا ببرند، ضمن اینکه فرصتی بسیار خوب برای کسب سهمیه المپیک توسط آنها به حساب می‌آید. 

برکناری و استعفای مربیان در جودو
طی یک هفته گذشته جودو با حاشیه‌های روبرو بود که منشا آنها کادر فنی تیم‌های ملی و استعفا یا برکناری آنها بود. در این راستا محمود میران، سرمربی تیم جوانان یکشنبه گذشته از سمت خود کناره‌گیری کرد. یک روز پیش از آن هم اعلام شد که مجید زارعیان از هدایت تیم ملی جودو برکنار شده است. این موضوع توسط نایب رئیس فدراسیون جودو تایید شد اما کویا رئیس فدراسیون مخالف آن بود و همین مخالفت در نهایت منجر به ادامه همکاری زارعیان با تیم ملی شد. در هر صورت جودو در حالی با این حاشیه‌ها مواجه شده که مدتهاست از نتیجه گرفتن در میدان‌های رسمی فاصله گرفته است.

نتیجه مزایده سرخابی‌ها اعلام نشد
قرار بود جلسه اعلام نتیجه مزایده چهارم تیم های پرسپولیس و استقلال برای تعیین برندگان این مزایده روز دوشنبه برگزارشود اما ساعتی پیش از آغاز این نشست در ساعت مقرر، انجام آن لغو شد. البته در همین راستا سید جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی به دلیل بررسی‌های بیشتر، صورتجلسه موردنظر به دست سازمان خصوصی سازی نرسید.

سفر ۱۷ ساعته تیم ملی والیبال به آمریکا
تیم ملی والیبال که باید نخستین دیدار خود در لیگ جهانی را مقابل آمریکا برگزار کند، دوشنبه گذشته پس از سفری ۱۷ ساعته وارد این کشور شد. دیدار دو تیم ملی والیبال ایران و آمریکا در مرحله گروهی لیگ جهانی ۲۰۱۵ بامداد یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

وداع پرسپولیس با لیگ قهرمانان آسیا
تیم فوتبال پرسپولیس که در دیدار مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال به پیروزی یک بر صفر دست یافته بود، سه شنبه شب گذشته در دیدار برگشت برابر این تیم که در ورزشگاه ملک فهد ریاض برگزار شد، با دریافت سه گل متحمل شکست شد و در مجموع دو دیدار با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. پرسپولیس در حالی نتیجه این دیدار را واگذار کرد که طی سفر به ریاض با کارشکنی‌های زیادی از سوی عربستانی‌ها مواجه شد. این تیم در آغاز ورود به ریاض معطلی ۳ ساعته در فرودگاه این شهر داشت همچنین مسئولان الهلال برای در اختیار گذاشتن سالن به تیم پرسپولیس جهت انجام آخرین جلسه تمرینی پیش از بازی، از مسئولان این تیم درخواست ۱۰۰۰ دلار کرده بودند. 

رد صلاحیت متقاضیان سرخابی‌ها و واگذاری دوباره آنها به وزارت ورزش
بعد از اینکه جلسه اعلام نتیجه مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس که قرار بود دوشنبه گذشته برگزار شود، لغو شد روز چهارشنبه برای نشست و اعلام نتیجه نهایی تعیین شد اما جلسه موردنظر در این روز هم برگزار نشد. این بار جلسه به دلیل رد صلاحیت شرکت کنندگان در مزایده لغو شد و برگزاری دوباره مزایده به دو ماه آینده پس از اتمام نقل و انتقال بازیکنان در مرداد ماه موکول شد. بدین ترتیب سرخابی‌ها برای حضور در لیگ پانزدهم مجددا در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفتند. 

پیروزی‌های واترپلو ایران در مسابقات توسعه جهانیبرگ
در چارچوب مسابقات واترپلوی توسعه جهانی که در تهران و استخر مجموعه ورزشی شهید شیرودی جریان دارد، تیم ایران در روز نخست مسابقات مقابل گوآتمالا به برتری ۲۰ بر ۲ رسید. تیم کشورمان در روز دوم مسابقات هم اندونزی را با نتیجه ۱۸ بر ۶ شکست. تونس سومین حریف تیم واترپلو ایران درمسابقات توسعه جهانی بود. دیدار این دو تیم چهارشنبه برگزار شد و طی آن تیم ایران ۱۹ بر ۵ به پیروزی رسید. دیدار چهارم و تعیین کننده تیم ایران در مرحله گروهی مسابقات روز پنجشنبه مقابل استرالیا برگزار می‌شود. 

صعود شیرین نفت ایران به جمع هشت تیم برتر آسیا
تیم فوتبال نفت ایران که به مرحله یک هشتم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده بود و دیدار رفت را یک بر صفر از الاهلی عربستان برده بود، چهارشنبه شب در دیدار برگشت برابر این تیم عربستانی ۲ بر یک شکست خورد اما با تساوی ۲ بر ۲ و به خاطر زدن یک گل در خانه حریف راهی مرحله بعد شد تا تنها نماینده ایران در جمع هشت تیم برتر آسیا باشد.

کد N838349

وبگردی