آفتاب
سرپرست صندوق مهر امام رضا(ع) کشور:

طرح‌های خوداشتغالی باید اقتصاد ملی و بین‌المللی را پیوند بزند

طرح‌های خوداشتغالی باید اقتصاد ملی و بین‌المللی را پیوند بزند

سرپرست صندوق مهر امام رضا(ع) کشور گفت: تنها تولید انبوه است که توجیه اقتصادی خواهد داشت و تولیدات جزئی نیازهای روزمره را برطرف می‌کنند و فاقد توجیه اقتصادی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، اصغر نورالله‌زاده در جریان بازدید از یک شرکت تعاونی در ساوه که در زمینه تولید صنایع دستی فعالیت دارد، با بیان این‌که حمایت و تقویت مجموعه‌هایی همچون این تعاونی در همه استان‌ها درصد قابلیت عرضه تولیدات در عرصه‌های جهانی را افزایش خواهد داد، گفت: حضور موفق در بازارهای جهانی منوط به طراحی زیبا و مشتری‌پسند و توجه به کیفیت تولیدات است.

وی افزود: طرح‌های خوداشتغالی در حوزه صنایع دستی باید به گونه‌ای تدوین شوند که اقتصاد ملی را با اقتصاد بین‌المللی پیوند بزند.

نورالله‌زاده ادامه داد: با در اختیار قرار دادن مواد اولیه ضمن حمایت از این صنعت و زمینه‌سازی برای حضور در بازارهای بیشتر می‌توان اشتغال پایداری را در حوزه صنایع دستی ایجاد کرد.

وی افزود: فرایند این کار باید به گونه‌ای طراحی شود که چند استان شاخص به عنوان پایلوت اجرای این طرح قرار گیرند و در چارچوب این طرح از حمایت‌های مالی برخوردار شوند و در نهایت با توسعه این‌کار در سایر نقاط کشور تولید انبوه محقق شود.

نورالله‌زاده افزود: هم‌اکنون ارزآوری صنایع دستی در ایران حدود 500 میلیون دلار است، در حالی که ظرفیت عظیم صنایع دستی این کشور می‌تواند ارزآوری بسیار بالاتری را رقم بزند.

وی دلیل عدم رشد ارزآوری در این حوزه را عدم تولید صنایع دستی براساس نیاز مردم عنوان کرد و گفت: هنر دست در حال حاضر به نیاز مردم نمی‌پردازد. هر زمان که توانستیم نیازهای ضروری مردم را به تولید انبوه رسانده و به صورت کاربردی به حوزه تامین نیاز مردم وارد شویم قطعا ارزآوری و حضورمان در بازارهای بین‌المللی بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل یک شرکت تعاونی نیز گفت: این تعاونی در حوزه آموزش و اجرای کلیه هنرهای سنتی از قبیل معرق، تراش شیشه، قلم زنی، نقاشی، منبت، طراحی سنتی، سفالگری، گچبری و ... فعالیت می‌کند.

لاله واحدی افزود: این مجموعه تاکنون توانسته برای 1500 نفر در سطح شهرستان در قالب طرح تامین نیاز مشاغل خانگی اشتغالزایی کند.

وی افزود: هم اکنون مهمترین نیاز ما کمبود مواد اولیه و نبود بازار فروش مناسب است.

وی اعطای تسهیلات سه میلیارد ریالی به عنوان سرمایه در گردش توسط صندوق مهر امام رضا(ع) به این تعاونی خواستار شد تا بتواند میزان اشتغال را تا دو برابر این میزان افزایش دهد.

انتهای پیام

کد N838137

وبگردی