آفتاب

حاشیه‌های دیده نشده از سفر معاون اول رییس جمهور به کردستان

حاشیه‌های دیده نشده از سفر معاون اول رییس جمهور به کردستان

سفر یک روزه معاون اول رئیس جمهور به استان کردستان همچون سفرهای قبلی دکتر جهانگیری بی پیوند با موضوع بحران آب و مدیریت آن نبود اما تفاوت مهم این سفر در این نکته بود که این بار نه تنها کمبود منابع آبی بلکه مدیریت بهینه منابع خوب و غنی آبی کردستان نیز در دستور کار هیئت همراه معاون اول قرار داشت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هرچند مشهود بودن بحران آب در کشور دلیل کافی برای توجه خاص معاون اول رئیس جمهور بر این موضوع و پیگیری طرح های دولت برای مدیریت بهینه منابع آبی کشور است اما انگیزه اصلی در پیگیری های مصرانه دولت و معاون اول رئیس جمهور را باید در تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر لزوم مهار این بحران دانست که خود را در اجازه ایشان به دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت استحصال منابع آبی استانهای مرزی نشان میدهد. موضوعی که بارها در سخنرانیهای دکتر جهانگیری بدان اشاره شده و بر لزوم رفع نگرانی رهبر معظم انقلاب و تحقق نظر ایشان در این حوزه تاکید شده است.

البته باید اذعان کرد که قرار گرفتن استان کردستان در مجاورت اقلیم کردستان عراق و اهمیت ترانزیت کالا از این نقطه باثبات کشور عراق، کم اهمیت تر از طرح های دولت در حوزه آب کردستان در سفر به این استان نبود. موضوعی که به قول جهانگیری نه تنها با توسعه کردستان بلکه با توسعه و نفوذ ایران گره خورده است.

در سفر به استان کردستان نیز همچون سایر سفرهای استانی معاون اول رئیس جمهور، حاشیه هایی روایت نشده در خبرهای رسمی وجود داشت که مطالعه آن به روایت یکی از خبرنگاران همراه با دکتر جهانگیری، خالی از لطف نیست:

حلقه گعده کرباسیان در هواپیما

هیئت همراه معاون اول رئیس جمهور نسبت به سفرهای قبلی بیشتر و پر تعداد تر بود. علاوه بر مدیران حوزه معاون اول به عنوان همراهان همیشگی جهانگیری در سفرهای استانی، مهندس چیت­چیان به همراه برخی از معاونان، دکتر ستاری معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور، دکتر صفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی، روسای سازمانهای توسعه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونین وزارتخانه های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و همچنین شماری از نمایندگان استان که از تهران در هواپیما بودند، از مهمترین چهره های همراه با جهانگیری در سفر به کردستان بودند. ترکیب هیئت همراه با معاون اول خود به تنهایی نشان از توجه ویژه دولت برای سرمایه گذاری و توسعه استان کردستان داشت.

نکته جالب در هنگام عزیمت به کردستان را باید در گعده های کرباسیان با همراهان دید که در حاشیه سفر هم بارها مشاهده میشد. کرباسیان که معمولا شوخ طبع و خنده روست، در همان دقایق اولیه سفر با کلانتری و دژپسند حلقه گعده ای تشکیل داده بود و در حین بررسی و مطالعه گزارشهای مربوط به سفر، از مزاح و مطایبه های خاص اصفهانی ها غافل نبود.

مشاهده زمینهای حاصل خیز و زیرکشت از هواپیما که به زمین رنگارنگی و زیبایی خاصی بخشیده بود حکایت از ورود به آسمان کردستان داشت. مراسم استقبال از معاون رئیس جمهور در فرودگاه سنندج با حضور زاهدی، استاندار کردستان و حجت الاسلام حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در هواپیما و همراهی جهانگیری در پایین آمدن از پلکان، آغاز شد.

*خوش آمد گویی به جهانگیری را بهداد امینی، فرزند شهید بختیار امینی بر عهده داشت. در صف مقامات استانی استقبال کننده از جهانگیری، حضور یک خانم به چشم می آمد. لیلا آژیر، مدیرکل امور بانوان استان کردستان است و حضورش در صف مقامات استانی، از جهت اهمیت به جایگاه بانوان و افزایش نقش آنها در سطح مدیریتی کشور دلگرم کننده بود.

رئیس جمهور مُصر بر تحقق وعده های خود به مردم کردستان است

*در سوالاتی که خبرنگاران کردستانی از معاون اول می پرسیدند، اصرار آنها بر پرسش از زمان سفر رئیس جمهور به کردستان، چشمگیر بود. سوالی که در طول سفر نیز از سوی خبرنگاران به هنگام بازدید جهانگیری از پروژه های استانی تکرار شد و علاوه بر خبرنگاران، از سوی مردم عادی استان هم مورد تاکید قرار می گرفت. شاید به دلیل مشهود بودن چشم انتظاری اهالی کردستان برای حضور رئیس جمهور در این استان بود که جهانگیری در سخنانش در جلسه شورای اداری استان، گفت: «چیزی که رئیس جمهور به من گفته اند این است که حتما به وعده ها و تعهدات خود به مردم کردستان عمل خواهند کرد و مطمئنم که رئیس جمهور بزودی به دیدار مردم کردستان خواهند آمد.»

*جهانگیری از همان فرودگاه با بالگرد راهی بازدید از سد " قوچم " شد تا بعد از بازدید به سوی مرز باشماق در حوزه شهر زیبای مریوان و دریاچه زریوار برود.

*در شهر سنندج آنچه بیش از همه بچشم می آمد سرسبزی و تمیزی شهر بود. نکته مهم این بود که بر اساس نقل قول چند تن از شهروندان سنندجی، این شهر همیشه به همین تمیزی است و صرفا به دلیل حضور مقامات دولتی، نظافت شهری در دستور شهرداری سنندج قرار نگرفته است.

*یکی از شهروندان در توصیف ریشه تاریخی سنندج بر این نکته تاکید کرد که این شهر در قدیم «سنه دژ» (سرزمین دژ) بوده و در گذر زمان به «سنندج» تغییر کرده است. در خیابان وکیل که از خیابانهای قدیمی شهر بود، عمارت بزرگ وکیل چشم گیر بود ولی ظاهر آن حکایت از عدم رسیدگی به این عمارت ظاهرا شخصی و خصوصی داشت. در شهری که معماری سنتی و خاص و ویژه ای به مشابه بعضی شهرهای ایران چون اصفهان و یزد ندارد، حفظ و نگهداری بناهای تاریخی همت بیشتری می طلبد.

*اگرچه یکی از شهروندان کرد، فکر می کرد که حضور جمعیت غیر کرد در شهرهایی چون سنندج و مریوان، برای مردم خوشایند نیست اما خبرنگاران کرد تاکید داشتند که مردم کردستان به شدت از حضور شهروندان سایر شهر ها و سرمایه گذاری آنها در استان استقبال میکنند.

*یکی از مطالبات مردم کردستان حضور نخبگان استانی در مناصب مدیریتی استان خود و نیز مناصب کلان مدیریتی کشور بود. هرچند یکی از شهروندان تاکید داشت که در دولت جدید نیز از حضور شهروندان کرد در مدیریت استان خبری نیست اما یکی از کارمندان استانداری که خود از برادران اهل سنت بود تاکید کرد که به جز استاندار و یکی دو نفر از معاونانش همه مناصب مدیریتی استان در اختیار هموطنان کرد است و صد در صد فرمانداران نیز از اهالی کردستان هستند.

*یکی از خبرنگاران سنندجی بر این نکته تاکید می کرد که اهالی کردستان چشم به راه اجرای بیانیه ده ماده ای اقوام و مذاهب رئیس جمهور هستند و تصریح داشت که شهروندان ایرانی کرد حامی شعار رئیس جمهور مبنی بر «اعتدال در موضوع اقلیت ها» هستند.

7600 واحد آپارتمان بدون جای پارک

*در سنندج، ساختمانهای بلند مسکن مهر که در یکی از نقاط مرتفع شهر قرار داشتند، موضوع اعتراض برخی از شهروندان بودند. اصلی ترین اعتراض شهروندان سنندجی علاوه بر انتقاد از کیفیت ساخت این واحدها آن بود که سایتها و بلوکهای ساخته شده، بدون در نظر گرفتن زیرساختهای شهری و اصول شهرسازی ساخته شده اند. سایتها و بلوکها بدون در نظر گرفتن فضای پارک خودرو و نیز تاسیسات رفاهی و شهری همچون بوستان، مدرسه، مسجد و بازارچه های کوچک خرید، تنها و تنها «ساخته شده اند» و در برخی از سایتها حتی پیلت ها را نیز تبدیل به واحد مسکونی کرده اند.

*نکته دیگری که در اظهارات شهروندان سنندجی بود رضایت آنها از گازرسانی به اکثر روستاها و شهرهای کردستان بود. اگرچه تعداد معدودی روستا هنوز از گاز بی بهره اند (که بر اساس قول مهندس زنگنه قرار است تا سه سال آینده نه تنها کردستان بلکه همه روستاهای ایران تحت پوشش شبکه گاز قرار گیرند) اما تامین گاز برای عموم روستاهای کردستان از نظر اهالی کرد، موجب حفظ جنگلهای طبیعی استان شده بود. درحالی که پیش از این اهالی روستاها بخصوص در مناطق مرتفع و سردسیر مجبور به استفاده از چوب درختان جنگلهای سرسبز کردستان بخصوص در منطقه «هورامان» بودند.

*یکی دیگر از خواسته هایی که مورد اشاره شهروندان کردستان بود، مربوط به «درد مشترک» همه استانهای غربی کشور یعنی مسئله «ریزگردها» و گرد و غباری بود که از سمت وسوی کشورهای مجاور به ویژه عراق به سمت سرزمینهای ایران می آید. نکته مهم این بود که برخی از شهروندان سنندجی خود تاکید داشتند که حل این معضل زمانی طولانی و بلند مدت می طلبد.

از قرآن تاریخی تا هویت لباس کردی

*نکته درخور توجه دیگر در سبک زندگی مردم کردستان، توجه ویژه آنها به هویت فرهنگی خود بود که تبلور آن در استفاده از لباس کردی بود. «مرادخانی»، «استرخانی» و «کواپاتول» نام مدلهای مختلف لباس کردی بودند که شهروندان سنندجی آنها را از لباسهای هویت دار ایرانی معرفی میکردند.

*در مسیر زمینی به سمت مریوان، جنگلهای طبیعی هورامان قرار داشت. مناظر بکر و دیدنی که حکایت از ظرفیتهای بالای گردشگری در کردستان داشت و درست به همین جهت بود که جهانگیری در سخنان خود در شورای عالی اداری بر لزوم ابتکار و خلاقیت مدیران استانی برای فعال کردن این صنعت درآمد زا و اشتغال زا تاکید داشت.

*در مسیر سنندج- مریوان روستای تاریخی «نگل» قرار داشت. روستایی که شهرت آن در میان اهالی کردستان به سبب وجود مسجدی تاریخی و نگهداری نسخه ای قدیمی از قرآن کریم در آن مسجد بود. به گفته اهالی نگل این قرآن تاریخی در دوران «خلفای راشدین» به این منطقه ارسال شده و قریب به چند صد سال پیش کشف و از همان زمان در این مسجد نگهداری می شود.

حال و احوال جهانگیری با زنان کرد روستای «ینگیجه»

*در مسیر مریوان به سمت مرز باشماق و در پشت دریاچه آب شیرین زریوار، روستای ینگیجه قرار دارد. روستایی که یکی از محل های مورد نظر جهانگیری برای بازدید بود. روستای ینگیجه علاوه بر اینکه به عنوان یکی از روستاهای نمونه دوستدار کتاب شناخته شده و اهالی آن در میان ده روستای برتر کشور در حوزه کتابخوانی قرار دارند، به همت اهالی روستا بازسازی شده بود.

* قرار گرفتن ینگیجه در کنار دریاچه زریوار و همت اهالی آن در بازسازی روستا و مهمتر از همه خودداری از ریختن فاضلاب روستا به دریاچه به مدد بهره گیری از چاله های دفع زباله، توانسته این روستا را در ردیف روستای نمونه مریوان قرار دهد.

*جهانگیری در حین بازدید از ینگیجه، با چند تن از بانوان این روستا به حال و احوال پرداخت و از آنها درباره وضعیت روستا و سطح دسترسی آنها به امکانات آموزشی و رفاهی پرسید. با وجود اینکه این روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب شناخته شده بود اما، فقدان وجود تاسیسات آموزشی مناسب و کتابخانه یکی از دغدغه هایی بود که بانوان کرد ینگیجه آن را با معاون اول رئیس جمهور در میان گذاشتند که باعث تاثر جهانگیری و تاکید او به فرماندار برای پیگیری مطالبات اهالی ینگیجه شد.

مرز استراتژیک باشماق بدون شعبه ارزی

*جهانگیری بعد از ینگیجه، به سمت مرز باشماق و پایانه مرزی آن رفت. مرز باشماق با پایانه مرزی 24 ساعته، دروازه مهم ایران به اقلیم کردستان است که مهمترین ویژگی آن، امنیت و ثباتِ بخش عراقی مرز، برای ترانزیت کالاست.

*اطراف پایانه باشماق، پر از کامیون‌ها و تریلی های ایرانی و عراقی بود. تریلرهای ایرانی عموما شامل کالاهای ایرانی برای صادرات به عراق و تانکرهای عراقی حاوی نفت خام یا فراورده های منطقه کرکوک برای انتقال به پالایشگاه های ایران جهت فرآوری و یا ترانزیت آن به بنادر ایران جهت صادرات بودند.

*علی رغم اهمیت پایانه باشماق که علاوه بر انتقال بخش مهمی از صادرات ایران به عراق و اقلیم کردستان، محل عبور بسیاری از شهروندان کرد ایرانی به کردستان عراق و متقابلا حضور اکراد عراقی در ایران بود، این پایانه مرزی، بی بهره از شعبه ارزی بود. نکته ای که شنیدن آن از زبان مدیر گمرک و ترخیص کارانی که مورد سوال جهانگیری قرار گرفته بودند، باعث تعجب معاون اول شد و به مسئولان استانی لزوم پیگیری و ایجاد شعبه ارزی در این پایانه را یادآور شد.

عکس یادگاری جهانگیری با شهروند مریوانی

*نکته جالب در حین بازدید جهانگیری از پایانه باشماق، خواسته یکی از کارکنان خدماتی گمرک برای گرفتن عکس یادگاری با جهانگیری بود. شهروند کرد که به آرامی به جهانگیری نزدیک شده بود، اول خواسته خود را با یکی از اعضای حلقه حفاظت مطرح کرد که بلافاصله به جهانگیری انتقال داده شد. جهانگیری همان لحظه ایستاد و از شهروند مریوانی دعوت کرد که کنارش بایستد. درحالی که جهانگیری دست کارگر گمرک را گرفته بود و میخندید، یکی دیگر از کارکنان گمرک، اقدام به عکس گرفتن از آنها کرد.

*در بازید از باشماق، چند تن از ترخیص کاران و صادرکنندگان نیز از سوی جهانگیری دعوت به گفتگو شدند. یکی از آنها علاوه بر تشریح معضلات و موانع صادرات از پایانه، درد و دل مردم مریوان را نیز با جهانگیری در میان گذاشت که در ارتباط با مشکل کولبری بود. به گفته این فعال صادرات، اگر تعرفه های برخی اقلام وارداتی خرد از این پایانه کاهش یابد، مردم به جای کولبری، تشویق به واردات قانونی کالا شده و علاوه بر درآمد زایی برای دولت، مشکلات ناشی از اعمال سختگیرانه ممنوعیت کولبری برای مردم مریوان که فاقد فرصتهای شغلی مناسب هستند نیز فراهم خواهد شد. موضوعی که هم در جلسه بررسی مشکلات استان و هم در جلسه شورای اداری طرح شد و با موافقت ضمنی دکتر جهانگیری همراه بود.

وقتی پیشرفته ترین کارخانه نان صنعتی کشور، «نانوایی» معرفی شد

*در سفر جهانگیری به کردستان 4 نماینده از 6 نماینده این استان، معاون اول رئیس جمهور را همراهی میکردند. قادر مرزی، بیاتیان،کریمیان و بیگلری نمایندگانی بودند که همراه با جهانگیری در عموم بازدیدها و جلسات مربوط به معضلات استان شرکت داشتند.

*بعد از بازدید از مرز باشماق، به دلیل کمی وقت و تاخیر در برنامه سفر، برنامه بازدید و افتتاح معاون رئیس جمهور از «کارخانه نان صنعتی مریوان» لغو شد و افتتاح آن بر عهده معاون وزیر جهاد کشاورزی که در هئیت همراه جهانگیری به کردستان سفر کرده بود، قرار گرفت.

* در مسیر حرکت به سمت بالگردها و بازگشت به سنندج، خبر رسید که یکی از نمایندگان کردستان که «فرصت» همراهی با هیئت همراهان معاون اول برای سفر به کردستان و بررسی معضلات این استان را نداشته، بر این نکته تاکید کرده است که سفر معاون اول رئیس جمهور به کردستان «بدون دستاورد» بوده و برای افتتاح « نانوایی» صورت گرفته است! وقتی این خبر را با چند تن از خبرنگاران کرد رسانه های محلی استان در میان گذاشتم، شاهد تاسف آنها بودم. یکی از خبرنگاران می گفت که در شرایطی که فقر صنایع اشتغال زا در کردستان مشهود است، تعبیر نانوایی برای کارخانه نان صنعتی که با سرمایه گذاری بیست میلیارد تومانی و با پیشرفته ترین تجهیزات جهت اشتغالزایی برای بیش از 200 نفر از شهروندان کردستان ایجاد شده، جای تعجب دارد.

*رویکرد تقلیلگرایانه نسبت به طرح های تولیدی و خدماتی در کردستان را می شد در نوع خبررسانی برخی رسانه های کشور نیز مشاهده کرد. در حالی که جهانگیری برای افتتاح طرح های بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرای فرمان امام در سالن اجتماعات کارخانه بستنی سازی وابسته به این بنیاد حاضر شد، برخی رسانه ها تنها از «افتتاح فاز دوم کارخانه بستنی عسل» خبر دادند. این در حالی بود این افتتاحیه در واقع شامل سه طرح توسعه ای مجموعه کشت و صنعت برکت در کردستان بود که شامل یک گاوداری هزار راسی پیشرفته شیری، سه واحد آموزشی مجهز به امکانات نوین آموزشی و البته فاز دوم از کارخانه بستنی سازی عسل بود که به غیر از کارخانه بستنی، مابقی طرح ها به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد.

*نکته جالب اینکه نوروزی، رئیس بنیاد برکت در پایان سخنرانی خود و پس از تشریح طرح های مورد اشاره و خدمات بنیاد در استان کردستان، با اشاره به افتتاح فاز اول کارخانه تولید بستنی در گذشته به رسانه ها یادآور شد که این مراسم «فاز دوم توسعه کشت و صنعت برکت» محسوب می شود و درست نیست از آن به عنوان «افتتاح طرح های قبلا افتتاح شده» یاد کنند!

* گفتنی است بنیاد برکت شش سال پیش براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺳﺘﺎد اﺟﺮاﻳﻲﻓﺮﻣﺎن ﺣﻀﺮت اﻣﺎم(ره) تاسیس شد تا وضعیت اجتماعی و اقتصادی مناطق محروم کشور را متحول سازد. گستره فعالیت بنیاد برکت وسیع است و زمینه‌های آموزشی، بهداشتی، برق‌رسانی، آب‌رسانی، مخابراتی، فرهنگی و مذهبی، مسکن، ورزشی، انتظامی، جاده‌ای، آبخیزداری، دامپروری، تامین سوخت و طرح‌های هادی روستایی را شامل می‌شود.

ای کاش کردستان با همان سرعت توسعه می یافت

* در سخنان کوتاه جهانگیری در مراسم افتتاح طرح های توسعه بنیاد برکت، وی به سفرهایش به کردستان در زمان وزارت صنایع و معادن و ایجاد صنایعی چون تراکتور سازی، ذوب آهن و پتروشیمی در این استان اشاره کرد که با تشویق و حمایت آقای خاتمی، رئیس جمهور وقت انجام گرفته بود. جهانگیری که بر لزوم تشویق به سرمایه گذاری در کردستان تاکید کرد در عین حال ابراز تاسف کرد که چرا با همان سرعت سالهای دهه 70 و ابتدای 80، توسعه صنعتی کردستان در دستور کار دولتها نبوده است.

*تاکید جهانگیری بر سرمایه گذاری در کردستان شعاری نبود. آنچنانکه خود نیز در سخنرانی اش با اشاره به حضور دکتر صفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی، کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی صنعتی (ایمیدرو) و دکتر نوروززاده رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، توجه ویژه دولت به سرمایه گذاری در کردستان و ایجاد صنایع جدید در این استان را از اهم برنامه های دولت توصیف کرد و عنوان کرد به همین منظور وامهای 10 درصدی و 12 درصدی صندوق توسعه ملی برای کشاورزان و صنعتگران استان در نظر گرفته شده است.

دست پر چیت­چیان در جلسه بررسی معضلات استان

*استانداری کردستان قبل از جلسه شورای اداری استان، جلسه محدودتری با عنوان بررسی مسائل استان ترتیب داده بود که نقش خوبی در تبیین معضلات استان و مذاکره برای رفع آنها داشت. عمده مباحث در جلسه مربوط به مشکلات اتمام طرح های عمرانی استان و اعتبارات لازم برای آنها بود که زاهدی، استاندار کردستان به دلیل کمبود وقت، طرح آنها را شخصا به عهده گرفت تا جلسه زودتر به جمع بندی برسد.

*از حاشیه های این جلسه را باید دست پر چیت­چیان برای مدیریت آب استان دانست. چیت­چیان شرح خوبی از طرح های در دست اقدام و آماده بهره برداری آب و برق در استان کردستان داد و تاکید کرد که وزارت تحت امرش آماده است هر تعداد واحد صنعتی که در کردستان ایجاد می شود را از جهت تامین آب و برق صنعتی، تضمین کند. وزیر نیرو در جلسه شورای اداری هم از کردستان به عنوان «کارگاه بزرگ آبی» یاد کرده و گفت: «شرق تا غرب کردستان، شاهد ایجاد و توسعه طرح های عمرانی و مدیریت آبی است» و بر این موضوع تاکید کرد که ایجاد این فرصت بدون توجه رهبر معظم انقلاب و اجازه ایشان به دولت برای برداشت از صندوق توسعه جهت استحصال منابع آبی مقدور نبود.

*در دست اجرا بودن 7 سد بزرگ در استان کردستان که 5 عدد از آنها رو به اتمام بوده و در سال جاری یا آینده آبگیری می شود و ایجاد شبکه آبیاری جدید برای 66 هزار هکتار از زمین های استان از جمله طرح ها و اقداماتی بود که وزیر نیرو به عنوان طرح های اصلی وزارتخانه خود در کردستان برشمرد.

همه راه ها به «دژپسند» ختم می شود

*از حاشیه های دیگر جلسه بررسی مسائل استان، قرار گرفتن دژپسند، معاون سازمان برنامه در کانون توجهات و خواسته های مدیران دولتی و استانی بود. نکته ای که از همان لحظه حضور در هواپیما هم به چشم می آمد و معاونان سازمانها و وزارتخانه های حاضر در هیئت اعزامی به کردستان، با دیدن دکتر دژپسند که سازمانش مسئول تخصیص بودجه و اولویت بندی پروژه های عمرانی کشور است، بعد از سلام و علیک و احوال پرسی طرح مطالبات بودجه ای می کردند.

*در جلسه بررسی مسائل استان نیز اگرچه کرباسیان، نوروززاده، صفدر حسینی و کلانتری (درحوزه آب) در کانون درخواستهای مختلف قرار داشتند اما کماکان همه درخواستها متوجه دژپسند بود. به گونه ای که جهانگیری با مشاهده تواتر درخواستها از معاون دکتر نوبخت به مزاح گفت: «همه راه ها به دژپسند ختم می شود.»

*از حاشیه های دیگر جلسه بررسی مسائل استان، اصرارهای مکرر حامد قادرمرزی، نماینده مجلس به کرباسیان برای گرفتن قول اختصاص منبع مالی به یکی از پروژه های استانی بود. قادرمرزی که در کنار کرباسیان نشسته بود، بعد از شرح اقدامات سازمان توسعه و نوسازی، با خنده از کرباسیان خواست تا طرح های دیگری را هم به فهرست تعهدات خود بیافزاید و به همین دلیل با اشاره به برگه های گزارشی کرباسیان از او میخواست تا یکی از طرح های نوشته شده در گزارش را نیز به عنوان تعهدات سازمان متبوع خود قرائت کند که کرباسیان هم البته زیربار نمی رفت و کشمکش میان آنها که البته با خنده و مزاح همراه بود مورد توجه جهانگیری و سایر حضار و خنده آنها قرار گرفته بود.

«تجلیل» از جهانگیری به دلیل «عدم افتتاح سد قوچم»

*بعد از جلسه بررسی مسائل استان، نوبت به جلسه شورای عالی اداری کردستان رسید. این جلسه که در سالن اجتماعات استانداری کردستان برگزار شد با توجه به حضور خبرنگاران رسانه های محلی و نیز حضور پرتعداد مسئولان محلی و فعالان اقتصادی استان و شاید با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس، شاهد نطقهای مطالبه محور و آتشین نمایندگان کردستان بود.

* معضلاتی چون بومی گزینی در دانشگاه ها و از دست رفتن فرصت حضور در دانشگاه های برتر کشور برای نخبگان استان، خارج بودن مدیریت آب استان از دست مسئولان استانی و سپردن آن به مسئولان سایر استانها و سایر مشکلات مردم کردستان که البته با تاکید نمایندگان بر تجلیل از خدمات دولت همراه بود، از محورهای مهم اظهارات نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی بود.

*نکته جالب در سخنان قادر مرزی از نمایندگان کردستان به تجلیل از جهانگیری به دلیل عدم افتتاح سد قوچم باز میگشت. قادرمرزی با اشاره به اینکه پروژه قوچم پیشرفت بالای 90 درصدی داشته و تا هفته های دیگر آماده بهره برداری است، از جهانگیری که به دلیل آماده نبودن پروژه «ولو به اندازه چند درصد» حاضر به افتتاح یک پروژه ناتمام نشده، قدردانی کرد و با کنایه گفت: «در گذشته شاهد افتتاح سدی(سی آزآخ) بودیم که علی رغم گذشت سالها از افتتاح آن هنوز هم برای تکمیل آن بودجه اختصاص داده می شود.»

وقت «ویشگون» گرفتن از دولت نیست

*مانند عموم سخنرانیهای جهانگیری در جلسات شورای عالی استانها، سخنرانی او در جلسه شورای عالی استان کردستان شامل دو بخش بود. جهانگیری در یک بخش از سخنانش به وضعیت کلان کشور و دولت و در بخش دیگر به موضوعات مرتبط با استان کردستان پرداخت.

*جهانگیری درباره وضعیت کشور و دولت بر این نکته تاکید داشت که «این دولت چکیده مدیریت 36 ساله انقلاب» است و مدیران آن نه به دلیل قدرت و کسب افتخار و شهرت، بلکه تنها به دلیل «تکلیف» و «وضعیت خاص کشور در سالهای اخیر» وارد صحنه شده اند.

*جهانگیری که عملکرد دولت را در دو سال اخیر ارزیابی میکرد، برای اثبات بهینه شدن و رو به بهبود بودن وضعیت کشور، به مناظره های انتخاباتی سال 92 و سخنان تند اکثر نامزدها اشاره کرد و گفت «دوسال پیش درچنین روزهایی در توصیف وضعیت کشور، حرف از در لبه پرتگاه بودن و یا بالا بودن سایه شمشیر جنگ بر سر کشور بود» و «ما با علم به همه سختیها و مشکلات وارد میدان شدیم.»

*جهانگیری دربخش دیگری از سخنانش، با تاکید بر اینکه دولت چه مذاکرات به نتیجه برسد چه نرسد برای اداره کشور برنامه دارد، مذاکرات جاری را «سخت ترین و پیچیده ترین مذاکرات تاریخ ایران و حتی جهان» توصیف کرد و با اشاره به کاهش شدید درآمدهای دولت به خاطر سقوط قیمت نفت گفت «وقت ویشگون گرفتن از دولت نیست، هرچند ما تحمل خواهیم کرد.»

از رهبر معظم انقلاب هزینه نخواهیم کرد

*جهانگیری که ثبات اقتصادی و تلاش برای ایجاد رونق را مهمترین دستاورد اقتصادی دولت در دوسال گذشته معرفی کرد به موفقیت دولت در «کاهش تورم از 40 درصد به 15درصد» اشاره کرد و گفت «برای اینکه بدانیم دولت چقدر موفق بوده کافی است شرایط کشور در مهر یا خرداد دوسال گذشته را تصور کنیم که فعالان اقتصادی صبح تا به شب را با قیمتهای ناپایدار ارز سپری میکردند.»

*نکته مهم در سخنان معاون اول تاکید او بر پرهیز دولت از هزینه کردن از رهبر معظم انقلاب بود: «هیچ یک از دستورات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را با هزینه کردن از ایشان بر زمین نخواهیم گذاشت و بار همه مشکلات را خودمان بر دوش گرفته ایم.»

*جهانگیری بزرگترین سرمایه دولت را امید مردم دانست و گفت: «همین کاهش تورم نیز نه به این دلیل که ما کارهای بسیار خاصی انجام داده ایم بلکه بیش از همه به دلیل امیدواری مردم بعد از انتخابات صورت گرفته و ما موظف به حراست از امید مردم یعنی بزرگترین سرمایه اجتماعی خود هستیم.»

رهبر انقلاب توقع تحقق یک اقتصاد پویا داشتند

*نکته مهم دیگری که در سخنان جهانگیری وجود داشت اشاره او به مطالبات و انتظارات رهبر معظم انقلاب از مدیران اقتصادی کشور بود. جهانگیری اقتصاد مقاومتی را «اقتصادی درون زا و برون نگر» توصیف کرد و تحقق آن را منوط به میدان­داری بخش خصوصی دانست. درست به همین جهت بود که از استاندار کردستان به دلیل تریبون دادن به نماینده بخش خصوصی تشکر کرد که بلافاصله با تشویق حضار و فعالان بخش خصوصی همراه شد.

*مهمترین بخش از سخنان جهانگیری درباره انتظارات اقتصادی رهبر معظم انقلاب، به ابلاغیه ایشان درباره اصل 44 قانون اساسی باز میگشت: «عده ای زمانی که رهبر انقلاب سیاستهای کلی اصل 44 را ابلاغ کردند، حرف از تغییر قانون اساسی به میان کشیدند. رهبر انقلاب هزینه تفسیر مناسب اصل 44 را دادند تا انتظارات ایشان برای ایجاد یک اقتصاد پویا فراهم شود. ایشان با ابلاغ اصل 44 انتظار یک انقلاب اقتصادی داشتندکه متاسفانه تا کنون محقق نشده و امروز ما موظف به تحقق این مطالبه ایم و به همین جهت بخش خصوصی باید میدان­دار اقتصاد کشور باشد.»

*جهانگیری که تمرکز ویژه ای بر روی موضوع فساد اقتصادی و اصلاح سیستم اداری کشور دارد بدون اینکه بخواهد وارد جزئیات فسادهای کلان اقتصادی در سالهای اخیر بشود، تنها به این جمله بسنده کرد که: «درباره فساد، دل پر دردی دارم که باید بعدا درباره آن حرف بزنم.»

کردستان پیشانی توسعه ایران است

*بخش دوم از سخنان معاون اول رئیس جمهور، به مسائل استان کردستان اختصاص داشت. جهانگیری در بخشهای مختلفی از سخنان خود توصیفات درخور توجهی درباره کردستان و نقش آن در توسعه و رونق اقتصادی کشور داشت که بارها از سوی حضار مورد تشویق و تائید قرار گرفت و البته مهمتر از آن حکایت از توجه ویژه دولت به کردستان داشت.

*جهانگیری گفت که اصرار داشته به دلیل در پیش بودن ماه رمضان هرچه زودتر به کردستان سفر کند و دلیل این تعجیل نیز چیزی جز اهمیت فوق العاده این استان برای صادرات کشور نبوده است: «کجا بهتر از کردستان میتوان برای تبدیل شدن به پیشانی صادرات ایران سراغ گرفت؟...استعدادی که خدا به کردستان برای توسعه داده، چند استان هم با هم ندارند.»

*بخش مهم سخنان جهانگیری به موضوع امنیت در کردستان و نفی انگاره عدم ثبات در این استان اختصاص داشت. جهانگیری تاکید داشت که «کردستان چشم ایران است» و به مدد نخبگان کردستان امروز یکی از «امن­ترین» و «با ثبات ترین» نقاط کشور است. او تاکید کرد که «به عنوان یک ایرانی علاقه مند به توسعه کشورم میگویم که توسعه ایران در گرو توسعه کردستان است». هنوز جهانگیری کلام خود را قطع نکرده بود که صدای تشویق حضار، در سالن اجتماعات استانداری پیچید.

*وقتی جهانگیری درباره ثبات و امنیت در کردستان سخن میگفت، از یکی از فعالان اقتصادی کُرد دراین باره پرسیدم. این فعال اقتصادی تاکید داشت که ثبات و امنیت در این استان «تضمین» شده است. او تاکید داشت که برخی حاشیه سازیهای سالهای اول انقلاب امروز در میان نخبگان و فعالان کرد، رنگ باخته و گفتمانهایی که به عدم توسعه استان منتهی شود مورد اقبال مردم نیست و همه مردم و بخصوص نخبگان کردستان بر ضرورت تامین ثبات این استان به منظور توسعه این سرزمین متفق و هم نظرند.

*توصیه های جهانگیری به مدیران استانی درباره ضرورت حمایت از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان به خصوص صادرکنندگان، بخش پایانی اظهارات معاون اول رئیس جمهور بود. جهانگیری که برای نشان دادن قاطعیت دولت در حمایت از صادرکنندگان، انگشت اشاره خود را به سمت مدیران استانداری که در صندلی های جلویی سالن نشسته بودند گرفته بود، تاکید کرد: « من به همه مدیران در همه استانها گفته ام و اینجا هم میگویم که حمایت از صادرکنندگان وظیفه مدیران دولتی است. اگر مدیری صبح بدون دغدغه برای رفع مشکلات یک صادرکننده در محل کار خود حاضر بشود، شرعا مسئول است... ما مدیر مبتکر میخواهیم اگر منابع محدود است مدیران باید بر ابتکار و خلاقیت خود برای جذب منابع و سرمایه گذار متمرکز شوند وگرنه به هر مدیر متوسط و یا ضعیفی هم که پول فراوان داده شود، یک کارهایی میتواند بکند... البته سالهای اخیر نشان داد، هستند مدیرانی که سرمایه های کشور را هزینه کنند و کشور را با مشکلات بسیار تحویل بدهند.»

*آخرین نکته جالب در سخنان جهانگیری کنایه تلویحی وی به سخنان نمایندگان کردستان بود. معاون اول رئیس جمهور که شنونده نطقهای نمایندگان کردستان بود، با اشاره به سکوت نمایندگان کردستان در جلسه مهم بررسی معضلات استان (که پیش از جلسه شورای عالی اداری تشکیل شده بود) و ترجیح آنها برای طرح مشکلات در سالن اجتماعات، گفت: «احتمالا چون ما میهمان بودیم، ترجیح دادند در آن جلسه مشکلات را مطرح نکنند.»

*بعد از پایان جلسه شورای عالی اداری، معاون اول و هیئت همراه بلافاصله با همکاری نیروی انتظامی به سمت فرودگاه سنندج حرکت کردند تا با فرود هواپیما در ساعت 9 شب در مهرآباد تهران، سفر کاری 14 ساعته جهانگیری به «سرزمین کردهای غیور ایران» به پایان برسد.

انتهای پیام

کد N838110

وبگردی