آفتاب

دیوید میلیبند: انگلیس به "انزوای سیاسی" در جهان نزدیک می‌شود

دیوید میلیبند: انگلیس به "انزوای سیاسی" در جهان نزدیک می‌شود

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس امروز (چهارشنبه) با انتقاد از سیاست خارجی نخست وزیر کشورش هشدار داد که واکنش غرب نسبت به بحران سوریه بیش از آنکه یک تراژدی باشد یک جنایت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس همچنین گفت: انگلیس به خاطر اقداماتش در عرصه جهانی به عزلت سیاسی نزدیک می‌شود. چون اقدامات مناسبی را برای مقایسه با بحران فزاینده در سوریه انجام نمی دهد.

وی همچنین با ارزیابی سیاست خارجی دولت کنونی دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گفت: عدم اقدامات مناسب از جانب دولت لندن باعث ایجاد یک خلأ در ارزش‌های مشترک جهانی شده و همین امر توافقات تجاری بین‌المللی را متوقف کرده و جنگ‌هایی را سبب شده که به قوت خود باقی مانده‌اند.

وزیر امور خارجه سابق انگلیس همچنین دولت لندن را به خاطر سستی در همکاری با هیات‌های صلح بان سازمان ملل متهم کرد و گفت: انگلیس در صحنه جهانی حضور خوبی دارد اما از نظر سیاسی در حال نزدیک شدن به انزواست. بودجه دفاعی انگلیس کاهش یافته و رفراندومی قرار است برای باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا در سال 2017 برگزار شود.

وی در مراسم فارق التحصیلی کالج دولتی کندی در دانشگاه هاروارد آمریکا همچنین گفت: هنجارها و قوانین جنگ باید بار دیگر مورد تایید قرار گیرد. چین و روسیه عادت کردند که تا از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن قطعنامه‌هایی علیه سوریه استفاده کنند. اما انگلیس از 1989 از حق وتوی خود استفاده نکرده است من پیشنهاد فرانسه را که خواسته بود تا اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل در مورد تعلیق حق وتو در زمینه‌های نسل کشی، جرایم جنگی و استبداد گسترده به حالت تعلیق درآیند حمایت می‌کنم. این پیشنهاد فرانسه به معنای محدودیت داوطلبانه در استفاده از حق وتو است و از سایر کشورها نیز خواسته شده تا از این امر پیروی کنند.

دیوید میلیبند که هم اکنون ریاست کمیته بین‌ المللی نجات، سازمان غیر دولتی برای آوارگان، مستقر در نیویورک را برعهده دارد به مساله شکست غرب در عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: این امر باعث وحشت انگلیس شده است. اشتباه سنگین غرب در عراق و افغانستان باعث از میان رفتن اعتماد نسبت به قدرت‌های غربی شده و همین امر غیبت کامل انگلیس را از صحنه سیاسی و نظامی در سطح جهان توضیح می‌دهد.

وی با ارائه مجدد درخواست خود از جامعه بین الملل مبنی بر عدم توجه به سوریه و سرنوشت آوارگان جنگ داخلی در این کشور گفت: ناکامی جهان در آنچه که برای آوارگان در لبنان و کردستان در زمینه تامین کمک‌های بشردوستانه و آموزش اتفاق می‌افتد بیش از آنکه یک تراژدی باشد یک جنایت است. ما آنچنان که باید برای تامین کمک‌های اولیه و بشردوستانه برای این افراد تلاش نکرده‌ایم. خطرات واقعی مداخله نظامی تنها باعث بحران آوارگی، تقویت افراط گرایی و ترغیب شدن برای استفاده از تسلیحات شیمیایی است که تاکنون اتفاق افتاده است.

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس همچنین ناکارآمدی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را در زمینه سیاست خارجی به انتقاد گرفت و گفت که قدرت‌های نظامی جهان در هیات‌های صلح بان سازمان ملل هیچ نیرویی ندارند.

انتهای پیام

کد N838007

وبگردی