آفتاب
گزارش خبری؛

عزم جزم عراق برای بیرون راندن داعش از شهر راهبردی الرمادی

عزم جزم عراق برای بیرون راندن داعش از شهر راهبردی الرمادی

با آغاز عملیات آزادسازی الانبار توسط ارتش و نیروهای مردمی عراق، اخبار از پیشروی نیروهای عراقی در مرکز این استان حکایت دارد.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: الرمادی مرکز استان الانبار عراق است که حدود ۱۰۰ کیلومتری بغداد واقع شده است، این شهر حدود ۹۰۰ هزار سکنه دارد و مساحت آن نیز حدود ۱۳۸ کیلومتر مربع است.

این شهر در قسمت شمالی با دو استان صلاح الدین و نینوی، در شمال غربی با مرزهای سوریه، در غرب با اردن، در شرق با بغداد در جنوب با کشور عربستان و در جنوب شرقی با دو استان کربلاء و نجف همجوار است.

اغلب ساکنان این شهر را سنی ها تشکیل می دهند و قبیله الدلیم از قبایل مهم این شهر محسوب می شود.

 بامداد روز یکشنبه هفته گذشته منابع خبری از سیطره داعش بر الرمادی خبر دادند و بدین ترتیب الرمادی پس از موصل دومین مرکز استان عراق به شمار می رود که در یک سال گذشته به کنترل داعش در آمده است.

در حالی که «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق عقب نشینی نیروهای امنیتی را از الرمادی یک توطئه خواند گسیل نیروهای مسلح و نیروهای مردمی و همچنین پلیس فدرال عراق به الانبار و مرکز محتله آن از روز یکشنبه(۲۷ اردیبهشت-۱۷ می) آغاز شد.

در همین راستا شورای استان الانبار در ۱۸ می از ورود ۳۰۰۰ نفر از نیروهای مردمی به استان خبر داد و گفت: این نیروها در عملیات آزادسازی تمام مناطق الرمادی که کنترل آن به دست داعش افتاده است، شرکت خواهند کرد.

شهر الرمادی پیش از هجوم گسترده داعش در ۲۰ خرداد سال گذشته به مناطق مختلف عراق و اشغال موصل نیز شاهد تحرکات داعش بوده است.

چند روز پس از حمله داعش به الرمادی وزارت کشور عراق اعلام کرد رئیس پلیس استان الانبار برکنار و هادی «رزیج کسار» به عنوان فرمانده جدید پلیس این استان انتخاب شد.

 سازمان ملل در همین راستا از آوارگی حدود ۲۵ هزار نفر از ساکنان این شهر به دنبال سیطره داعش بر آن خبر داد.

سقوط شهر «الرمادی» بار دیگر ضعف استراتژی آمریکا در عراق را به رخ کشید تا آنجا که فضای سیاسی واشنگتن طی چند روز گذشته مملو از پیغام های کنایه آمیزی بود که بین کاخ سفید و کنگره آمریکا رد و بدل شد، روزنامه رای الیوم در این خصوص نوشت: سیطره داعش بر الرمادی به عنوان شکست بزرگی برای آمریکا محسوب می شود، آمریکا بارها در عراق شکست خورده، رئیس جمهوری و وزارت دفاع آمریکا بارها اعلام کرده اند که به ارتش عراق در مقابله با داعش کمک خواهند کرد و به ارتش و نیروهای مسلح کمک تسلیحاتی می کنند اما زمان همچنان می گذرد و هیچ کدام از وعده های واشنگتن در این خصوص عملی نمی شود.

چنانکه اشغال الرمادی توسط داعش، حملات هوایی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا که در ابتدای شکل گیری، عبارتی پر طمطراق به نظر می رسید را زیر سؤال برد چرا که نه تنها مانع پیشروی داعش در عراق و سوریه نشده است بلکه از آغاز این حملات تروریستهای داعش فعالیت خود را در عراق و سوریه گسترده تر کرده اند چنانکه اخیرا در شهر تدمر(پالمیرا) در سوریه شاهد آن بودیم.

گذشته از آغاز عملیات آزاد سازی الرمادی از آغازین ساعات سیطره داعش بر این شهر ظهر روز سه شنبه پنج خرداد سال جاری عملیات گسترده نیروهای مسلح عراق با رمز «لبیک یا حسین (ع)» آغاز شد.

کاخ سفید بار دیگر ضمن اظهارات مداخله جویانه انتخاب چنین عنوانی برای این عملیات را اقدامی طایفه ای برشمرد و این در حالی است که منابع عراقی از مشارکت گروهها و عشایر سنی مذهب در عملیات لبیک یا حسین(ع) خبر داده و اعلام کردند که اتاق عملیات مشترکی میان نیروهای مسلح جهت پاکسازی الرمادی تشکیل شده است.

«صباح کرحوت» رئیس شورای استانداری الانبار دو روز پس از سیطره داعش بر الرمادی اعلام کرد که نیروهای مسلح عراقی همچنان بر یک سوم مساحت الرمادی سیطره دارند و این در حالی است که منابع امنیتی پس از گذشت حدود ۱۰ روز از اشغال الرمادی اعلام کردند که حدود ۶۵ کیلومتر از مناطق این کشور از وجود تروریستهای داعش پاکسازی شده است.

در حالی که ارتش عراق در مناطق شرقی این شهر پیشرویهایی داشته اند در جریان عملیات لبیک یا حسین (ع) تاکنون نیروهای مسلح عراق تروریستهای داعش را از دو محور جنوبی و غربی محاصره کرده و کنترل اوضاع را به دست گرفتند.

 راههای مواصلاتی داعش به استان صلاح الدین نیز که تروریستها از آن به عنوان راه گریز و امدادرسانی استفاده می کردند، مسدود شده و همگی تحت تیر رس نیروهای مسلح عراق قرار دارند.

شمار زیادی از تروریستها در این عملیات به هلاکت رسیده و دهها نفر از آنها توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

در همین راستا  «هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر عراق و یکی از رهبران برجسته نیروهای مردمی در عملیات علیه داعش در عراق اعلام کرد که نیروهای مسلح عراق در نبرد «لبیک یاحسین (ع)» در الانبار پیشروی سریع و قابل توجهی داشته اند.

با توجه به آنکه این شهر در۱۰۰ کیلومتری بغداد است نیروهای مسلح عراق در پی آن هستند که این شهر را به زودی از سیطره  داعش باز پس گیرند چرا که ادامه حضور داعش در آن بمنزله تهدید جدی برای بغداد محسوب می شود.

گزارش از فاطمه درخشان

کد N837990

وبگردی