آفتاب
تابش با ایسنا مطرح کرد

نقش لاریجانی در انتخابات آینده و زوایای انتخابات هیات رییسه

نقش لاریجانی در انتخابات آینده و زوایای انتخابات هیات رییسه

محمدرضا تابش معتقد است در انتخابات مجلس آینده اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست خواهند آورد.

نماینده اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراز عقیده کرد: علیرغم اینکه اصولگرایان مجلس فکر می‌کنند در بیرون هم جایگاه خوبی دارند اما دقیقا عکس این مساله است و در خارج از مجلس پایگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خیلی بیشتر از اصولگرایان است.

وی با اشاره به انتخابات هیات رییسه مجلس در روز گذشته و انتخاب مجدد لاریجانی به عنوان رییس مجلس برای سال آخر فعالیت مجلس نهم گفت: دکتر لاریجانی عملکرد معقولانه‌ای دارد و حتی مواضع سیاسی وی معتدل‌تر از سایر اصولگرایان است.

تابش لاریجانی را یک سیاستمدار محافظه‌کار و محتاط توصیف کرد و گفت: آقای لاریجانی زرنگ است که البته اقتضای سیاست‌ورزی هم همین است. به طور کلی لاریجانی به نسبت بقیه اصولگراهایی که می‌توانستند در معرض ریاست مجلس قرار گیرند برای ما عملکردش منطقی‌تر است و موضع‌گیری‌های وی به گونه‌ای نبوده که اخلاق و فضیلت را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی درباره این‌که «در صورت حضور عارف و ناطق در انتخابات آیا این امکان وجود دارد که لاریجانی حضور پیدا نکند»، گفت: هنوز نمی‌توانیم این موضوع را پیش‌بینی کنیم، بستگی به بستر انتخابات دارد که روی چه بستری انتخابات شکل گیرد.اگر بستر انتخابات بستری باشد که همه اقشار، گروه‌ها، جناح‌ها، احزاب، تخصص‌های مختلف و افرادی که واجد شرایط و صلاحیت هستند بتوانند در آن حضور پیدا کنند مسلما ترکیب مجلس آینده ترکیبی نیست که لاریجانی رییس آن باشد، من دوستانه این موضوع را به خود آقایان هم گفته‌ام.

نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره برخی گلایه‌ها پیش از برگزاری انتخابات هیات رییسه نیز گفت: ما گلایه‌هایی نسبت به آقای باهنر داشتیم و روز گذشته هم بعد از اعلام نتایج آرا خودشان آمدند و بخشی از گلایه ها را پذیرفت و قرار شد در مورد بقیه موارد هم صحبت کنیم؛ بیشتر گلایه ها به ایشان هم مربوط به این بود که سال گذشته وی در مواضع سیاسی تند عمل کرد. به هر حال سیاست شیشه‌ای باشد و همه مردم باید از آن خبر داشته باشند، به خاطر همین موضوع بعد از اینکه رای نواب مجلس روز گذشته اعلام شد آقای باهنر با ما صحبت کرد و گفت شما گلایه‌هایی دارید که به من منتقل شده، بخشی از آن را قبول دارم و در مورد بقیه موارد هم صحبت می‌کنیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است:‌ این خیال است که برخی اصولگرایان فکر کنند که اگر اتحاد و وحدتی در مجلس داشته باشند بیرون از مجلس هم می‌توانند چنین پالسی را به جامعه بدهند. تاکنون همیشه دو سوم ترکیب مجلس تغییر پیدا کرده است؛ زیرا مردم به عملکردهای نمایندگان توجه دارند و به دنبال این هستند که ببینند تا چه اندازه مطالبات و خواسته‌های آن‌ها تحقق پیدا کرده است، این دوره هم جدا از دوره‌های قبل نخواهد بود.

وی ادامه داد: مسلما وقتی یک انتخابات آزاد یعنی انتخاباتی که همه گروه‌ها و طیف‌ها بتوانند در آن با انگیزه بالا حضور داشته باشند برگزار شود و ردصلاحیت‌ها بر مدار قانون و منطق صورت گیرد مسلما ترکیب مجلس آینده متشکل از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهد بود.

وی در ادامه درباره برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس در روز گذشته نیز مدعی شد: یکی از دلایل نتایج این انتخابات این بود که لابی‌های فراکسیونی بسیار قوی بود و آن‌ها با لابی‌های خود یک روز قبل از برگزاری انتخابات می‌خواستند پالسی به بیرون بدهند که متحد هستند و به نوعی نمودها و نشانه‌هایی برای انتخابات آینده داشته باشند. برای اولین بار در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، هم قسم شدند که همه به یک لیست رای بدهند البته که اختلاف نظرها و حرف‌ها و حدیث‌هایی هم پیش آمده بود. البته افرادی هم که در سطوح مختلف قصد کاندیداتوری داشتند لابی و رایزنی کردند و حتی افرادی را درباره تصدی نایب رییسی منصرف کردند. به طور مستقیم و یا غیرمستقیم هم حتی با ما صحبت‌هایی شد که در سال آخر مجلس ترکیب خیلی به هم نخورد و همان ترکیب سابق هیات رییسه مجلس باشد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: در هر صورت می‌توان گفت برد بیشتر را فراکسیون رهروان ولایت کرد، علیرغم اینکه در منشی‌ها بیشتر کاندیداهای فراکسیون اصولگرایان رای آوردند. آن‌ها با این نوع روش خود در انتخاب هیات رییسه، قصد داشتند به جامعه القا کنند که صاحب رای و نفوذند و هم در مجلس و هم در بیرون مجلس پایگاه دارند اما این‌ها هیچ کدام دلیل نمی‌شود که هر پایگاهی که در مجلس است در بیرون هم وجود داشته باشد. مهم‌ترین مولفه این بود که می‌خواستند به بیرون از مجلس منتقل کنند که با هم متحد هستند.

انتهای پیام

کد N837906

وبگردی