آفتاب

افزایش همکاری‌های ضد تروریستی میان ترکیه و استرالیا

افزایش همکاری‌های ضد تروریستی میان ترکیه و استرالیا

نخست وزیر استرالیا در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود ضمن ابراز نگرانی درباره استرالیایی‌هایی که به قصد پیوستن به داعش به ترکیه می‌روند بر گسترش همکاری‌ آژانس‌های امنیتی دو کشور توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، ترکیه طی سال‌های اخیر به دروازه خارجی‌ها برای پیوستن به داعش در عراق و سوریه تبدیل شده است. تنها طی 12 ماه گذشته حدود 25 هزار خارجی از طریق مرز ترکیه سوریه به تروریست‌ها پیوسته‌اند.

در این میان دولت فدرال استرالیا اعلام کرده است، 450 میلیون دلار به بودجه دفاعی این کشور به ویژه در مبارزه با تبلیغات عضوگیری گروه داعش و سایر گروه‌های افراطی در داخل و خارج از کشور اختصاص داده است.

جولی بیشاپ پیش از این اعلام کرده بوده است که 90 استرالیایی اکنون در عراق و سوریه در کار داعشند و 20 استرالیایی نیز در درگیری‌های این کشور کشته شده‌اند.

جیگ بیلاردی، عامل انتحاری که اخیرا دست به حمله زد نیز نوجوانی از ملبورن بود که او هم از طریق ترکیه به رمادی عراق سفر کرده بود.

در همین حال دولت ترکیه اخیرا قوانین ویزا را با توجه به چالش‌های موجود تغییر داده است. تا سال گذشته گردشگران می‌توانستند به محض ورود به ترکیه ویزای گردشگری را دریافت کنند اما اکنون تنها از طریق درخواست‌ آن لاین که طی آن اعلام هدف سفر ضروری است می‌توان ویزای ورود به ترکیه را دریافت کرد. این اقدام به مقامات ترکیه و کشورهای دیگر اجازه می‌دهد تا اطلاعات پیش زمینه شبکه و تحمیل‌های مشترکی داشته باشند.

از سال گذشته مذاکرات و همکاری‌های ضد تروریسم بین آژانس بین‌المللی استرالیا و ترکیه آغاز شده است. همکاری‌هایی چون آموزش مشترک پلیس ملی ترکیه و پلیس فدرال استرالیا از جمله روابط بین دو کشور محسوب می‌شود. پیش از این نیز در فوریه 2007 استرالیا و ترکیه تفاهم نامه‌ای در رابطه با اقدامات ضد تروریستی و جرایم سازماندهی شده امضا کرده بودند.

انتهای پیام

کد N837756

وبگردی